اگر عاشق سلفی هستید، بخوانید
خودشیفتگی عبارت است اینکه شخص باور داشته باشد بهترین افراد است.
اگر از مردانی هستید که مدام عکس‌های سلفی خود را در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارید، ممکن است دارای شخصیتی خودمحور و ضداجتماعی باشید.

نتایج مطالعه‌ای جدید که جسی فاکس، دانشیار علوم ارتباطات در دانشگاه ایالتی اوهایو و مارگارت رونی، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه اوهایو انجام داده‌اند، نشان می‌دهد مردان مورد مطالعه که عکس‌های سلفی بیشتری را از خود به‌صورت آنلاین منتشر کرده‌اند، امتیاز بیشتری از نظر خودشیفتگی (نارسیسیسم) و جامعه‌ستیزی گرفته‌اند. به‌علاوه، مردانی که تمایل دارند سلفی‌های خود را قبل از انتشار ویرایش کنند، امتیاز بیشتری از نظر خودشیفتگی و عینیت‌بخشی به خود دارند که نشان می‌دهد این افراد تا چه حد به ظاهر خود اولویت می‌دهند. به گفته جسی فاکس، شگفت‌انگیز نیست که مردانی که عکس‌های سلفی زیادی از خود منتشر و زمان زیادی را صرف ویرایش آن‌ می‌کنند، خودشیفته باشند ولی این اولین‌بار است که این مساله عملا تایید شده است.
جالب‌تر اینکه این افراد بیشتر شخصیت ضداجتماعی دارند. خودشیفتگی عبارت است اینکه شخص باور داشته باشد بهترین افراد است. البته این حالت با مقداری كمبود اعتماد به نفس هم همراه است. جامعه‌ستیزی نیز با فقدان همدردی و توجه به دیگران مشخص می‌شود. عینیت‌بخشی به خود نیز عبارت است از سنجیدن ارزش خود بر اساس خصوصیات ظاهری. این مساله در مردان کمتر مطالعه شده است. فاکس می‌گوید: «عینیت‌بخشی باعث بروز مشكلات حادی مثل افسردگی و اختلالات تغذیه‌ای در زنان می‌شود. با گسترش شبکه‌های اجتماعی، افراد بیشتر نگران ظاهر خود می‌شوند و این یعنی اینکه عینیت‌بخشی علاوه بر زنان، برای مردان نیز به مشکل بزرگی تبدیل خواهد شد.»

فاکس تاکید کرد: «نتایج این مطالعه حاکی از این نیست که مردانی که سلفی‌های بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند عملا خودشیفته و جامعه‌ستیز هستند. همه مردان در این مطالعه نمره‌ای در محدوده طبیعی داشتند، فقط نمره آنها از میانگین جامعه بیشتر است.»

مطالعه‌ای دیگر که همین مساله را در زنان بررسی می‌کند در حال انجام است و نشان می‌دهد این مساله در مورد زنان نیز صادق است. نهایتا این مطالعات نشان می‌دهند خصوصیات شخصیتی ما چگونه می‌تواند بر رفتارمان در شبکه‌های اجتماعی تاثیر بگذارد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت