درد شکم یکی از علائم رایج، خصوصاً در میان زنان است. این درد پیش پا افتاده، که باعث بروز احساس ناراحتی می‌شود، ممکن است بی خطر یا شدید باشد. اصلی ترین دلایل درد در ناحیۀ زیر شکم چیست؟
 
 به محض اینکه دردی را در زیر شکم تان احساس کردید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی این مشکل را با اطمینان تشخیص دهد.

نشانه ها و علت هایشان
قاعدگی های دردناک در هر دوره و رابطۀ جنسی دردناک، به هیچ وجه نرمال نیستند. در صورت وجود مشکل، حتماً برای برطرف کردن علت آن باید با متخصص زنان مشورت کنید.

اگر دردهای شکم با تأخیر در قاعدگی همراه باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت آن حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین باشد.

درد بسیار شدید در زیر شکم که مانند ضربۀ چاقو می‌ماند می‌تواند نشان دهندۀ پریتونیت (وجود  التهاب در پرده صفاق) باشد. این مورد بسیار جدی و اورژانسی است !

دردهای شکم همراه با افزایش دمای بدن، شک را به بیماری سالپنژیت (عفونت لوله های تناسلی) برمی‌انگیزد.
اگر درد همراه با سوزش های ادراری و تب باشد، ممکن است دستگاه ادراری فرد دچار عفونت شده باشد و احتمالاً این عفونت در حال افزایش و گسترش یافتن است.

مورد دیگر، افتادن سنگ ریزه و شن از مجاری ادراری و همراه با درد روده است. درد ممکن است در پشت و پهلو باقی بماند و در پایین شکم و در مردان در بیضه هایشان بپیچد. این مورد، کولیک کلیوی است. در این عارضه، درد چنان شدید است که ممکن است موجب استفراغ شود.

درد در روده خصوصاً در سمت راست و پایین شکم، ممکن است حملۀ آپاندیس باشد. این دردها که ممکن است همراه یا بدون تب باشد، احتمال دارد که استفراغ هم در پی داشته باشد. این وضعیت هم خطرناک و اورژانسی است !

کیست تخمدان یا سرطان تخمدان نیز مشکلاتی هستند که با دردهای شدید در ناحیۀ زیر شکم خود را نشان می‌دهند.

دردهایی که همراه یبوست و فاقد انتشار گاز هستند و بیشتر از 24 ساعت طول بکشند، احتمال بروز انسداد روده را به ذهن متبادر می‌سازند.

در تمامی موارد، آنچه که اهمیت دارد این است که در صورت بروز تمام دردهای زیر شکم  باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرد. پزشک برای تعیین علت، به یک سری آزمایش (آزمایش های کلینیکی، تجزیه و تحلیل بیولوژیک، تصویربرداری) متوسل می‌شود. او می‌تواند خیالتان را راحت کرده و دردهای تان را تسکین دهد.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
مصرف بیش از حد این دوخوراکی باعث دل درد می شود!
درمان درد معده با این میوه
چرا دل شکستگی واقعا درد دارد؟
توصیههای لازم جهت دوران شیردهی
آرام کننده روده ها