ماموگرافی
عضو هیات علمی مركز تحقیقات سرطان پستان: ماموگرافی پس از 75 سالگی برای غربالگری توده‌های سرطانی توصیه نمی‌شود.

عضو هیات علمی مركز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی، با بیان این كه ماموگرافی استاندارد طلایی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان است، گفت: اما این تكنیك برای غربالگری توده‌های سرطانی پستان پس از 75 سالگی توصیه نمی‌شود و معاینه بالینی كافی است.

دكتر نسرین السادات علوی، با اشاره به دو كاربرد متفاوت ماموگرافی برای غربالگری (چكاپ) و تشخیص زودهنگام برای درمان موثر، اظهار كرد: با هدف غربالگری مراجعه هر دو سال یك ‌بار در فاصله سنی 40 تا 50 سال و مراجعه سالیانه در فاصله سنی 50 تا 70 سال به زنان توصیه می‌شود.

وی، با تاكید بر این كه با غربالگری به شیوه ماموگرافی ضایعات در مراحل اولیه كشف و به خوبی قابل درمان است، گفت:‌اما براساس مطالعات اخیر انجام ماموگرافی پس از 75 سالگی با هدف غربالگری كاربردی ندارد.

عضو هیات علمی مركز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی، بیان کرد با افزایش سن، نسج غددی پستان كم و نسج چربی آن افزایش می‌یابد و ماموگرافی وسیله خوبی برای تشخیص توده های سینه در سن بالا است اما در سنین بالا ی 75 سال فقط برای تشخیص استفاده می شود و كاربرد غربالگری ندارد.

وی، از رسوب دانه‌های ریز كلسیم در نسج پستان به عنوان "كلسیفیكاسیون" یاد كرد و افزود:‌این رسوب گاهی بر روی كیست و یا توده‌های خوش خیم پستان صورت می‌گیرد و یا گاهی نشانه‌ای از تغییرات سلولی به سمت بدخیمی است.

عضو هیات علمی مركز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی، ادامه داد: چنانچه رادیولوژیست كلسیفیكاسیون را با خواص و ظاهر به خصوص گزارش كند که مشكوك باشد،انجام بیوپسی الزامی است.

دكترعلوی خاطرنشان كرد: هرچند ماموگرافی روش طلایی برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان است؛ اما در زنان جوان با نسوج سفت و متراكم پستان احتمال مشاهده توده كاهش می‌یابد که در این موارد سونوگرافی از سینه و گاهی ام آر آی توصیه می‌شود.





تالیف: گروه سلامت سیمرغ - دکتر نسرین السادات علوی
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

 

مطالب پیشنهادی:
سرطان سينه
نشانه های سرطان سینه چیست؟
خبر های خوش در مورد سرطان سینه
امیدی تازه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه
عمل جراحی حفظ پستان در سرطان سینه چیست؟