لبنیات
دوره نهفتگی بیماری بین یك هفته تا دو ماه متفاوت است.
بیماری بروسلوز یا تب مالت از گاو، گوسفند، بز، سگ و حیوانات آلوده به باكتری بروسلا به انسان منتقل می‌شود و افراد خانواده برای حفظ سلامت خود باید آن را بهتر بشناسند تا سلامت خود را به خطر نیندازند.

گرچه باكتری این بیماری بیشتر از راه دستگاه گوارش سرایت می‌كند، مصرف محصولات دام مبتلا، اعم از شیر، پنیر یا كره و همچنین گوشت نیم پز یا تماس زخم باز با بافت آلوده، حتی در برخی موارد تنفس در فضای طویله و اصطبل سبب ابتلای انسان به تب مالت می‌شود. انتقال این بیماری از حیوان به انسان است (نه انسان به انسان)، و اثر آن بر مغز استخوان، كبد و طحال بیشتر و ابتلا به آن در مردان شایع‌تر است.

دوره نهفتگی بیماری بین یك هفته تا دو ماه متفاوت است. تب و لرز متغیر، سردرد، احساس درد در ستون فقرات خصوصاً هنگام لمس آن‌ها، احساس خستگی و بی‌حالی، التهاب و بزرگ شدن غدد لنفاوی از علائم آن است. در موارد مزمن به یبوست، افسردگی، دردهای عضلانی، سوزش ادرار، بی‌اشتهایی و كاهش وزن، نارسایی‌های كلیوی و تناسلی و همچنین معلولیت و در صورت عدم درمان به عفونت مغز استخوان، قلب، ریه، كبد، طحال، مثانه، مفاصل و كمبود شدید گلبول‌های سفید خون می‌انجامد.

امكان ابتلا تب مالت در افراد كم خون، بیماران مبتلا به نارسایی‌های معده و ضعف یا زخم معده و كسانی كه سابقه عمل جراحی معده دارند، بخصوص در كسانی بیشتر است كه برای لاغری به جراحی معده روی آورده‌اند.
 
بیماری در فرد تازه مبتلا با تب و تعریق شروع می‌شود، بتدریج و در روزهای بعد درد در مفاصل و استخوان‌ها حس می‌شود و بویژه در نواحی لگن درد چنان شدید خواهد شد كه نشستن یا راه رفتن برای بیمار سخت می‌شود.

برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت، شیر پاستوریزه یا جوشیده و گوشت كاملاً پخته میل كنید. در صورت زندگی در نزدیكی حیوانات یا پرورش دام یا شیردوشی و كشتار حتماً از ماسك، دستكش و لوازم استریل استفاده كنید، به چشم یا دهانتان دست نزنید و نظافت، بهداشت، واكسیناسیون و اعمال پیشگیرانه را در اولویت قرار دهید. در صورت بروز بریدگی، ایجاد زخم و مانند آن از دست زدن به گوشت یا محصولات لبنی تا پانسمان و استریلیزه كردن اصولی محل زخم یا بریدگی (حتی به شكلی وسواسی) خودداری كنید. همچنین لازم است كه در صورت بروز علائم یا نشانه‌های اولیه، به جای امروز و فردا كردن یا توسل به درمان خانگی، همان اول سراغ پزشك و انجام آزمایش بروید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم/ رشید حسام


مطالب پیشنهادی:
لبنیات غنی شده بخوریم یا نه؟
لبنیات کم چرب بهتر است یا پرچرب؟
اثر شگفت انگیز این لبنیات در لاغری!!
لبنیات برای چه كسانی ضرر دارد؟
لبنیات در برنامه غذایی کودکان