درخت چنار و آلرژی بهاره در تهران
آلرژی بهاره شایع ترین بیماری در سراسر دنیا است و علت بروز آن نیز گرده گیاهان هستند.
خواب آلودگی، ریزش اشک از چشم، تنگی نفس، سینوزیت و عفونت گوش علایمی است که با آغاز فصل بهار برخی با آن مواجه هستند که به نظر متخصصان این علائم آلرژی بهاره است و نوعی بیماری محسوب می‌شود که با تغییرات جهانی آب و هوا الگوی آن نیز تغییر می کند.

دکتر سید علیرضا مهدویانی، فوق تخصص آلرژی و ایمونولژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل بهار با تعداد زیادی از بیماران مواجه هستیم که علایم آلرژی بهاره (علایم آلرژی بینی) دارند، گفت: آلرژی بهاره شایع ترین بیماری در سراسر دنیا است و علت بروز آن نیز گرده گیاهان هستند. این گرده ها بر اساس منطقه جغرافیایی هر ناحیه و بر اساس فصل متفاوت است. وی با اشاره به الگوی گرده افشانی در مناطق معتدل، افزود: در مناطق معتدل مانند ایران الگوی گرده افشانی به این صورت است که درختانی چون «چنار» در ابتدای بهار گرده افشانی می کنند و در فصل تابستان و اوایل فصل پاییز این گرده افشانی بیشتر از طریق چمن ها و علف های هرز صورت می گیرد.

مهدویانی با اشاره به وضعیت شهر تهران در خصوص بروز علایم آلرژی، خاطر نشان کرد: در تهران شایع ترین گرده افشانی که باعث بروز علایم آلرژی در فصل بهار می شود، درخت چنار است و در تابستان و ابتدای پاییز بیشترین زمینه آلرژی گرده افشانی مربوط به علف های هرزی به نام «سلمه تره» یا سلمک است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در عین حال به اثرات تغییر اقلیم در بروز آلرژی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به گرم شدن تدریجی کره زمین و تغییر آب و هوای زمین الگوی فصل ها در حال تغییر است که این امر بر بروز آلرژی نیز اثر دارد به این صورت که انتظار داریم که با شروع فصل بهار آلرژی های بینی شیوع آن بیشتر باشد در حالی که با گرم شدن زمین این الگو در حال تغییر است. از این رو علایم آلرژی در اواخر بهمن و اواسط اسفند ماه بروز می کند.

اثرات ورود گرده به بدن
مهدویانی به عملکرد گرده در بدن اشاره کرد و گفت: سیستم ایمنی بدن همواره در برابر عوامل بیگانه و مضر پاسخ می دهد ولی در برابر عوامل بی ضرر محیطی نیز پاسخ افزایش یافته از خود نشان می دهد.
وی با بیان اینکه گرده های گیاهان آنتی ژن هایی هستند که در محیط اطراف ما پراکنده هستند، افزود: این ذرات بی ضرر هستند ولی افرادی که به دلایل ژنتیکی مبتلا به افزایش پاسخ سیستم ایمنی به این گرده ها هستند، زمانی که این ذرات وارد بدن آنها می شود، در سیستم ایمنی آنها اتفاقی رخ می دهد که باعث التهاب مخاط بینی و مجاری تنفسی می شود و با علایمی چون ریزش اشک از چشم، آبریزی از بینی، سرفه و عطسه همراه خواهد شد.

آلرژی یک بیماری است
فوق تخصص آلرژی و ایمونولژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه آلرژی بهاره یک نوع بیماری است، افزود: از این رو فرد مبتلا به این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند. وی سینوزیت و عفونت های گوش، اختلالات خواب، آسم و کیفیت پایین زندگی را از علایم این بیماری ذکر کرد و افزود: بیمارانی که مبتلا به آلرژی هستند با علایمی مانند آبریزش و خارش بینی، عطسه های مکرر و اشک ریزش چشم مواجه هستند. مهدویانی با بیان اینکه برخی از بیماران مبتلا به آلرژی شکایت از کاهش شنوایی دارند، توضیح داد: ممکن است فرد به دلیل ابتلا به آلرژی آبریزش بینی داشته باشد و به لحاظ علائم ثانوی دچار کاهش شنوایی باشد ولی کاهش شنوایی جز علائم اصلی آلرژی نیست.

مبتلایان آلرژی درگیر با اختلالات خواب
این فوق تخصص آلرژی و ایمونولژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اختلالات خواب را از دیگر علائم بیماری آلرژی بهاره نام برد و گفت: به دلیل اختلال در خواب سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آلرژی کاهش می یابد از این رو این افراد احساس خستگی و خواب آلودگی در فصل بهار دارند.

راه های پیشگیری از آلرژی فصلی
وی بهترین درمان برای آلرژی بهاره را پیشگیری دانست و گفت: در گام اول توصیه می شود فرد حداقل تماس با گرده های گیاهان را داشته باشند به این معنا که این بیماران برخی از فعالیت ها چون ورزش در محیط باز را در اواسط روز انجام دهند؛ چراکه در اواسط روز که هوا گرمتر می شود گرده ها از سطح زمین فاصله می گیرند. مهدویانی با تاکید بر اینکه تراکم گرده ها در ابتدا و انتهای روز به دلیل خنک شدن هوا بیشتر است، افزود: دوش گرفتن موجب کاهش بار گرده ها در مخاط بینی و مجاری تنفسی خواهد شد ضمن آنکه سنت خانه تکانی در مورد این بیماران موثر است و باعث پیشگیری از شدت بیماری آلرژی می شود.

اثر استفاده از ماسک در کاهش آلرژی
این متخصص آلرژی بیمارستان مسیح دانشوری مهمترین اقدام در کاهش علایم بیماری آلرژی را اجتناب از تماس با عوامل آلرژی زا ذکر کرد و افزود: در این زمینه توصیه می شود که بیمار در معرض گرده ها قرار نگیرد و برای این منظور استفاده از ماسک ها پیشنهاد می شود که به نظر نمی رسد که ماسک های موجود و در دسترس بتواند از ورود گرده ها به مخاری بینی و تنفسی جلوگیری کند؛ چراکه قطر این ذرات بسیار ریز هستند و به راحتی از فیلتر ماسک ها عبور می کند.

اثرات واکسن و دارو در کاهش شدت آلرژی بهاره
مهدویانی با بیان اینکه در صورت کنترل بیماری های آلرژیک افراد مبتلا زندگی نرمال خواهند داشت، یادآور شد: یکی از ابزار کنترل، دارو درمانی است و در برخی از موارد محدود امکان دارد که بتوان عامل آلرژیک اختصاصی را با نظر پزشک فوق تخصص آلرژی تزریق واکسن توصیه می شود. وی با تاکید بر اینکه تجویز واکسن برای همه بیماران مبتلا تزریق واکسن تجویز نخواهد شد، افزود: به این گونه نیست که همه افراد مبتلا به آلرژی نیاز به واکسن داشته باشند بلکه در برخی موارد بسیار نادر اقدام به تجویز واکسن برای حساسیت زدایی خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی بیماران که اقدام به مصرف خوسرانه دارو می کنند، تاکید کرد: خیلی از بیماران به صورت خودسرانه دارو مصرف می کنند که این حالت توصیه نمی شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مهر

مطالب پیشنهادی:
آلرژی یا حساسیت چیست؟
10 قانون برای مقابله با آلرژی
تغذیه مناسب مهارکننده آلرژی فصلی
هشت عارضه عجیب داروهای ضد آلرژی !!
آلرژی در دوران بارداری خطرناک است؟