آشنایی با 10 نوع سردرد
عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می‌شود.
یکی از متخصصان مغز و اعصاب با برشمردن سردردهای خطرناک گفت: بخش عظیمی از سردرد‌ها عصبی‌اند، حدود ۹۸ درصدشان خوش‌خیم و قابل بهبودند و یک تا دو درصد از سردرد‌ها نیز به دلیل تومور مغزی یا ضایعه مغزی رخ می‌دهند.

محبوبه جواهری افزود: سردرد‌ها در یک تقسیم بندی به ۱۰ نوع تعریف می‌شوند؛ دسته اول، سردرد خوشه‌ای است. این نوع سردرد، شدید‌ترین درد را به همراه دارد، معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می‌کند و ممکن است روز‌ها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. در هنگام شروع حمله، دردی شدید و کشنده در یک طرف سر احساس می‌شود و ممکن است آبریزش بینی و چشم از‌‌ همان طرف سر آغاز شود.
وی ادامه داد: سردرد تنشی یا هیجانی نوع دیگر شایع است. علت ان انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است و مهم‌ترین دلیل هم هیجانات عصبی است. درد معمولا از ناحیه پیشانی، گردن یا شانه شروع می‌شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می‌گیرد. بیمار ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی‌شود. این درد می‌تواند ۳۰ دقیقه تا ۷ روز ادامه داشته باشد.
جواهری افزود: میگرن سردرد شدید و گذرایی است که گاهی در یک قسمت سر بوجود می‌آید. طی آن شخص به طور غیرعادی احساس خستگی و کسالت می‌کند. سپس حالت تهوع، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور دارد.

وی همچنین به سردرد ناشی از مننژیت یا عفونت پرده مغزی اشاره کرد و گفت: درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می‌گیرد، با استراحت کاهش می‌یابد و با حرکت بدنی تشدید می‌شود. وجود علایمی چون تب و سفتی گردن به تشخیص این نوع سردرد کمک می‌کند.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: سردرد به علت تومور مغزی معمولا متناوب بوده و در اوایل صبح شدید‌تر است و بیشتر ماهیت حمله‌ای دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می‌شود. معمولا سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیدار می‌شود.

وی سردرد به علت فشار خون بالا را نوع دیگری عنوان کرد و گفت: سردرد در این بیماران، معمولاً زمانی ظاهر می‌شود که فشار خون به حدود ۲۰ بر روی ۱۲ رسیده باشد. این نوع سردرد غالبا در ناحیه پس سر است و با درمان فشار خون در اکثر موارد از بین می‌رود.
جواهری با اشاره به سردرد ناشی از بیماری‌های چشمی گفت: عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می‌شود. سردرد ناشی از بیماری سینوس نیز نوع دیگری است که اغلب در ناحیه پیشانــــی متمرکز می‌شود. این درد‌ها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می‌شود و پس از بیدار شدن از خــواب به حداکثر شدت خود می‌رسد. این سردرد‌ها با درمان التهاب یا عفونت سینوس‌ها مرتفع می‌شوند.

جواهری ادامه داد: سـردرد ناشی از عفونت دندان نیز از ناحیه صورت شروع و به تدریج به تمام سر منتشر می‌شود و با درمان عفونت دندانی، درد از بین می‌رود. سردرد آلرژیک نیز نوع دیگر سردرد است که بر اثر تماس فرد با ماده حساسیت زا ایجــــاد می‌شود. معمولا همراه با این نوع سردرد، سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می‌شود و کنترل حساسیت معمولا به کنترل سردرد منجر می‌شود.

وی گفت: تغییر در کیفیت سردرد، تکرار سردرد، سردردی که فرد را از خواب بیدار کند، سردردهای صبحگاهی، سردرد همراه با تهوع و استفراغ، سردرد کودکان به‌خصوص اگر تکرار‌شونده باشد، سردرد سالمندان، سردرد همراه با ترس از نور از جمله سردردهای خطرناکی است که باید با مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه کرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
درمان سردرد به طور طبیعی
آیا مدام سردرد دارید؟چه باید کرد؟
روشهای پیشگیری ودرمان میگرن و سردرد!!
بـارداریـد و سـردرد داریـد؟
چه قرص مسکنی،سردرد را کاهش می دهد؟