دو عارضه چشمی شایع در فصل بهار
در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گل ها و درختان میزان شیوع آلرژی های چشمی نیز افزایش می یابد.
معاون درمان بیمارستان چشم پزشکی فارابی گفت: کنژکتویت آلرژیک و کراتو کنژکتویت (VKC) معروف به بیماری بهاره چشمی دو عارضه چشمی شایع فصل بهار است که به صورت التهابات آلرژیک ظاهر می شود.

در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گل ها و درختان میزان شیوع آلرژی های چشمی نیز افزایش می یابد. آلرژی های چشمی به شکل های مختلف در افراد ظاهر می شود که از جمله شایع ترین علایم آن قرمزی و بروز سوزش و خارش در چشم ها است.

دکتر مهدی خداپرست در این خصوص گفت: به دلیل اینکه تعداد مواد محرک و آلرژن ها در محیط زیاد است و مشخص شدن علت بروز آلرژی ها هزینه زیادی دربردارد، پزشکان به دنبال کشف علت بروز آلرژی نیستند و تنها در مراجعه بیمار به مراکز پزشکی راه های درمان را درپیش می گیرند. وی افزود: علاوه بر گرده گل ها و درختان، آب و لوازم محل زندگی مانند فرش، رختخواب و حتی برخی لباس ها می تواند سبب بروز آلرژی های چشمی در افراد شود.

معاون درمان بیمارستان چشم پزشکی فارابی با بیان این که علایم این دو نوع آلرژی چشمی (کنژکتویت آلرژیک و کراتو کنژکتویت) شایع فصل بهار همانند هم است، گفت: درمان این دو نوع عارضه نیز یکسان است. خداپرست افزود: آبریزش، درد، سوزش و قرمزی چشم ها از جمله عمده ترین علایم کنژکتویت آلرژیک است.

وی در مورد کراتو کنژکتویت نیز گفت: این بیماری بیشتر در فصول گرم سال و بهار شایع است و مکانیزم های ایمنی بدن در آن دخیل است؛ با توجه به تغییرات بیولوژیک در فصول گرم سال و تغییراتی که در دمای بدن افراد رخ می دهد، این بیماری بروز می کند. خداپرست افزود: به افرادی که بیماری در آنها نسبت به درمان مقاوم شده است، توصیه می شود که به مناطق سردسیر کشور بروند و یا از ماساژ سرد چشم ها استفاده کنند.

وی اظهار کرد: در کراتو کنژکتویت علاوه بر قرمزی و خارش چشم، ترشحات سفید رنگ در داخل چشم ها و حساسیت به نور نیز بروز می کند. خداپرست افزود: همچنین به افرادی که به آلرژی های چشمی فصل بهار دچار می شوند، توصیه می شود که از مواد، لوازم و محیطی که سبب بروز آلرژی در آنها می شود، دوری کنند.

معاون درمان بیمارستان چشم پزشکی فارابی گفت: تجویز آنتی هیستامین و یا برخی کورتون ها به مدت کوتاه و همچنین برخی داروهای سرکوب کننده ایمنی در موارد مقاوم به درمان از دیگر تجویزهای چشم پزشکان برای رفع آلرژی های چشمی است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایرنا

مطالب پیشنهادی:
رازهایی كه چشم ‌پزشكان نمی‌گویند
نکاتی راجع به خشکی چشم
غذاهای تقویت کننده چشم!!
شخصيت شناسی از روی رنگ چشم ها
وقتی قرنیه چشم كدر می‌شود