اختلالات خواب در ایرانی ها
برخی مطالعات رابطه سرطان با شیفت‌کاری را تائید و برخی رد کرده‌اند.
رئیس بیمارستان بهارلو با بیان توضیحاتی درباره اختلالات خواب بین ایرانیها و اشاره به این که مردم کشور ما با توجه به مشکلات مختلفی که دارند به انواع اختلالات خواب مبتلا هستند، گفت: بروز زایمان زودرس یکی از نتایج اختلال در خواب است که در میان زنان شبکار بیشتر بروز می‌کند.

خسرو صادق‌نیت افزود: در طبقه‌بندی اختلالات خواب بیش از ۸۰ نوع بیماری داریم و عوارض جسمی و روانی مختلف اعم از سکته قلبی و مغزی، تصادفات مرگبار و بیماری‌های روانی می‌تواند ناشی از اختلالات خواب باشد. این فلوشیپ اختلالات خواب ادامه داد: معمولا بیماران مبتلا به اختلال خواب مشکل خود را کمتر درک می‌کنند زیرا حین خواب اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: بنای انجمن علمی پزشکی خواب ایران این بوده تا اختلالات خواب را به مردم بشناسد تا برای داشتن خواب سالم تلاش کنند چرا که در این صورت بیداری سالمی نیز خواهند داشت.

رئیس بیمارستان بهارلو در پاسخ به سوالی مبنی بر رابطه میزان ابتلا زنان شاغل به اختلالات خواب گفت: در کادر درمانی و به خصوص پرستاران و دانشجویان انترن و رزیدنت ۳ مطالعه انجام شده است که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پرستاران شیفت‌کار از انواع بی‌خوابی‌ها و اختلالات خواب شکایت داشتند. در رده‌بندی بیماری‌های خواب دانشجویان دوره تخصصی جزو یکی از گروه‌هایی هستند که دچار اختلال خواب می‌شوند. اختلالات خواب ناشی از بیداری این گروه، علاوه بر مشکلات آموزشی بر خطای پزشکی‌شان نیز تاثیر می‌گذارد و خواب طی روز نمی‌تواند جایگزین خواب شود زیرا کیفیت و کمیتش فرق می‌کند.

این فلوشیپ اختلالات خواب با اشاره به عوارض ناشی از شیفت‌کاری گفت: در شیفت‌کارها یکی از عوارضی که دیده می‌شود بی‌خوابی روزهای بعد است همچنین شب‌کارها در معرض ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی دیگر هستند که بیماری‌های گوارشی نمونه‌ای از آن است. رئیس بیمارستان بهارلو گفت: زایمان زودرس و نوزاد زودرس در زنانی که شب کار هستند بیشتر است. همچنین افسردگی، طلاق، تحریک‌پذیری و درگیری با همکاران در افرادی که خواب خوبی ندارند بیشتر دیده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط سرطان با میزان کار شبانه گفت: بحث سرطان در شب‌کارها در حال مطالعه است. برخی مطالعات رابطه سرطان با شیفت‌کاری را تائید و برخی رد کرده‌اند. یکی از راه‌های پیشگیری این است که افرادی را که در معرض ابتلا به عوارض شیفت‌کاری هستند شناسایی کنیم. برای رانندگان حرفه‌ای ۲ اختلال ناشی از خواب باید بررسی شود یکی اختلال تنفسی حین خواب و دوم نارکولپسی. نارکولپسی (حمله خواب) تا ۲۰ برابر خطر تصادفات مرگبار را بیشتر می‌کند. وی افزود: در معایناتی که از رانندگان انجام می‌شود این موارد از نظر کمی بررسی می‌شود و باید به لحاظ کیفی نیز آنها را بررسی کنیم.

صادق‌نیت جایگاه ایران در دنیا را در تشخیص و درمان اختلالات خواب جزو ۲ یا ۳ کشور اول منطقه عنوان کرد و افزود: در کنگره اخیری که در اسپانیا برگزار شد تعداد مقالات ایران نسبت به کشورهای ترکیه و عربستان ۵۰ درصد بیشتر بود. وی گفت: در تشخیص با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا فرقی نداریم. ۵ کشور آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان و ژاپن جزو کشورهای پیشرو در تشخیص و درمان اختلالات خواب هستند. کانادا ۲ سال قبل از ما کنگره بین‌المللی خواب را آغاز کرده و این نشان می‌دهد که خیلی از دنیا عقب نیستیم. علم خواب در کشور جدید است و از زمان ورودش به درمانگاه‌ها بیش از ۲ دهه نمی‌گذرد بنابر این باید در زمینه تجهیزات مرتبط با آن تلاش کنیم.
رئیس بیمارستان بهارلو با اشاره به صدای خروپف در برخی افراد گفت: خروپف کردن نشان دهنده باریک شدن راه تنفسی است که می‌تواند ادامه پیدا کرده و موجب قطع تنفس و خواب سبک شود. خروپف زنگ خطر است و با این که خودش به تنهایی بیماری نیست اما از علائم بیماری شدید است. وی ادامه داد: خروپف می‌تواند چند حالت داشته باشد در حالت اول فقط موجب آزار و اذیت دیگران شود حالت دوم به چاقی مربوط می‌شود که می‌تواند خروپف را همراه داشته باشد. پوزیشن خواب حالت سوم خروپف است که ممکن است فرد وقتی طاق‌باز می‌خوابد خروپف کند این مورد نیز قابل درمان است و فرد با تغییر مدل خوابیدن می‌تواند درمان شود.حالت چهارم به گونه‌ای است که با جراحی کاملا بهبودی پیدا می‌کند اما چیزی که نگران کننده است قطع شدن تنفس همراه خروپف است. رئیس بیمارستان بهارلو گفت: برخی وقفه‌های تنفسی کم برخی متوسط و برخی زیاد است کسانی که وقفه‌های تنفسی شدید دارند می‌توانند از دستگاه سی‌پپ استفاده کنند. اگر کسی یکی از این سه علامت را داشته باشد در معرض خطر جدی است،‌ علامت اول احساس خواب‌آلودگی در طول روز علاوه بر خروپف است علامت دوم خروپف همراه با فشار خون بالا و علامت سوم قطع تنفس علاوه بر خروپف است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات شایع اختلالات خواب مربوط به اطفال است. اطفال نسبت به مشکلات تنفسی حین خواب حساس‌‌ترند و علاوه بر عوارض جسمی بر رشد مغزشان نیز تاثیر می‌گذارد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
پیامدهای مهم اختلال خواب
عوامل موثر در خواب زنان
برای بی خوابی قرص نخورید!
نقش خواب در بهبود این بیماران
چند اشتباه بزرگ درباره خواب