خطر ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر از مردان است
آپو ای 4 یکی از ژن های آپو لیپو پروتئین است...
نتایج یک مطالعه نشان می​دهد که زنان از نظر ژنتیکی بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند. این مطالعه نشان می​دهد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در زنانی که دارای ژن «آپو ای 4» (ApoE4) هستند بیشتر از مردان است.

پیش از این مطالعات نشان داده بودند که شمار زنان مبتلا به آلزایمر از مردان بیشتر است که یکی از علل مرتبط به این مسئله را می توان طول عمر بیشتر زنان عنوان کرد.

در این مطالعه محققان مرکز مطالعات اختلالات حافظه استنفورد شرایط سلامتی هشت هزار فرد بالای 60 سال را بررسی کردند.

در این مطالعه محققان متوجه شدند که حتی با وجود حذف عامل سن بازهم خطر ابتلا به آلزایمر همچنان در زنان و در افراد دارنده عامل ژنتیکی آپو ای 4، بیشتر از بقیه بود. با این وجود این مطالعه نشان داد که در مردان دارنده این ژن خطر ابتلا به آلزایمر تنها اندکی از سایر مردان بیشتر بود این در حالی است که این ژن در زنان خطر ابتلا به بیماری را حدود دو برابر افزایش می داد.

آپو ای 4 یکی از ژن های آپو لیپو پروتئین است. این ژن در واقع نوعی پروتئین است که چربی را در سرتاسر بدن منتقل می​کند. دستگاه عصبی مرکزی بدن و به ویژه مغز از مصرف کنندگان اصلی این چربی ها هستند. ژن های آپو لیپو پروتئین به سه دسته «آپو ای 2، 3 و 4» تقسیم می​شوند که هر یک پروتئین​هایی با ساختارها و قابلیت​های متفاوت در انتقال چربی در سرتاسر بدن تولید می​کنند. این مسئله که در بدن هر شخصی کدام نمونه از ژن​های آپولیپو پروتئین وجود داشته باشد مسئله​ای وراثتی است و هر شخصی دو نمونه از این ژن​ها را از والدین خود به ارث می​برد.

آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی​های ذهنی بیمار تحلیل می​رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می​کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته​های اخیر محدود می​شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می​بینند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایرنا

مطالب پیشنهادی:
معجزه این ادویه در درمان آلزایمر
10 علامت شروع آلزایمر
رژیمی برای آلزایمر
چگونه با آلزایمر مبارزه کنیم؟