همه چیز درباره فاویسم
این بیماری یک بیماری وراثتی وابسته به کروموزوم X است.
یک فوق تخصص خون و سرطان کودک گفت: فردی که مبتلا به فاویسم است باید تا آخر عمر از موادی که به آن حساسیت دارد، پرهیز کند.

دکتر گلپایگانی با معرفی بیماری فاویسم این بیماری را یک بیماری وراثتی وابسته به کروموزوم X دانست که در دخترها کمتر بروز می‌کند، ولی در پسرها بیشتر دیده می‌شود. وی علت این بیماری را کمبود نوعی آنزیم در جدار گلبول‌های قرمز دانست که به دلیل نقص ارثی بروز می‌کند و باعث می‌شود گلبول قرمز زودتر از حد معمول از بین برود. به گفته رئیس بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی، گلبول قرمز افرادی که این نقص را دارند نسبت به برخی از اکسیدان‌ها حساس بوده، به سرعت شکسته می شوند و از بین می روند.

گلپایگانی افزود: این اکسیدان در باقلا، نفتالین، بنزن، برخی از داروها از جمله کوتریموکسازول، نیتروفورانتوئین، داروهای ضدمالاریا و ... وجود دارد و روند از بین رفتن گلبول قرمز را تسریع می کند.

وی با تاکید بر اینکه افراد عادی در مقابله با این اکسیدان‌ها مشکل خاصی ندارند، تصریح کرد: افراد مبتلا به فاویسم به دنبال مصرف دارو، باقلا یا مواجهه با برخی از ویروس‌ها از جمله هپاتیت دچار کم خونی، رنگ پریدگی، زردی، زرد شدن سفیدی چشم و ... می‌شوند. این فوق تخصص خون و سرطان کودک، تغییر رنگ ادرار را نیز از دیگر علائم فاویسم عنوان کرد و افزود: این تغییر رنگ می‌تواند از رنگ چای تا تیرگی رنگ نوشابه باشد.

گلپایگانی در خصوص اقدامات درمانی که برای فاویسم انجام می شود نیز خاطرنشان کرد: در موارد شدید که کم خونی حاد باشد برای فرد خون تزریق می شود. وی معتقد است: چنانچه در خانواده‌ای یک فرزند مبتلا به فاویسم وجود دارد سایر کودکان نیز باید در این مورد آزمایش شوند. به گفته این پزشک، فردی که به فاویسم مبتلا است باید تا آخر عمر پرهیز داشته باشد، اگرچه ممکن است با بالا رفتن سن علائم کاهش یابد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
مسمومیت مهلک ناشی از باقلا؛ فاویسم!!
باقلا تازه کالری بیشتری دارد یا باقلا خشک ؟
به کودکمان باقلا بدهیم یا نه؟
در مصرف این ماده غذایی احتیاط کنید