کلسترول بالا ارثی است؟
مصرف ماست، مغز، میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار با کاهش وزن ارتباط دارد.
بسیاری از افراد در دوره میانسالی دچار افزایش وزن و به ویژه چاقی می شوند. شاید این تغییر وزن را در والدین، عمه، عمو و دوستان خود دیده باشید. راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از چاقی دور شکم در میانسالی وجود دارد.

گروهی از محققان روی بیش از ۱۲۰ هزار فرد جوان و میانسال با وزن طبیعی که متخصص سلامت نیز بودند، تحقیق ۴ ساله‌ای انجام دادند و میزان خورد و خوراک، فعالیت و خواب آن ها را بررسی کردند. نتیجه این تحقیق جالب بود.اولاً مشخص شد، افزایش چربی دور شکم امری شایع است. داوطلبان به طور میانگین سالی کمتر از نیم کیلوگرم اضافه وزن داشتند؛ اگر چه در نگاه اول این میزان زیاد به نظر نمی آید اما به مرور زمان، این تغییر وزن به چشم می  آید. در این بررسی مشخص شد، فرد ۲۵ ساله با وزن مناسب تا ۶۵ سالگی حدود ۱۶ کیلوگرم وزن اضافه می کند.

اما اگر قصد مقابله با این مشکل را دارید، باید به این نکات توجه کنید:

*خواب شب بیشتر از ۸ ساعت یا کمتر از ۶ ساعت باعث افزایش وزن می شود.

*مصرف ماست، مغز، میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار با کاهش وزن ارتباط دارد. هر چند ماست و مغز و میوه کالری دارند اما برای کاهش وزن موثرند.این امر ثابت می کند کیفیت کالری مصرفی از میزان آن مهم تر است.

*سیب زمینی، گوشت قرمز فرآوری شده یا غیر فرآوری شده با افزایش وزن ارتباط دارد.

*مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و شربت نیز در افزایش وزن نقش دارد.

*فعالیت ورزشی بهترین و موثرترین راه حل برای کم کردن وزن به حساب می آید.

عملکرد چربی در بدن چیست؟

درباره عملکرد چربی در بدن سوالات زیادی وجود دارد؛ از جمله این که آیا چربی برای فعالیت های ساختاری و فیزیولوژیکی بدن ضروری است یا خیر؟ چربی بدن ما را گرم نگه می دارد. انرژی غذا را ذخیره می کند تا بدن بتواند در موارد ضروری از آن استفاده کند و بالاخره چربی از اعضای بدن محافظت می کند.

چربی بدن علت نازایی
جالب است بدانید که علت بسیاری از بیماری ها از جمله آرتریت، آپنه خواب، نازایی، دیابت، سکته، بیماری قلبی، فشارخون و برخی سرطان ها، اضافه وزن است.

آیا ورزش کردن برای ساخت عضله، کاهش وزن را سخت تر می کند؟
خیر، اگر می خواهید وزنتان کاهش یابد بهتر است به ورزش و رژیم غذایی مناسب خود توجه کنید. زیرا ورزش به تنهایی اثرگذار نیست. از عضله سازی هم نترسید؛ با ورزش کردن توده عضله حفظ می شود و سطح سلامت ارتقا می یابد در نتیجه فرد ظاهر و احساس خوبی پیدا می کند.

در کدام قسمت از بدن، ناسالم ترین چربی وجود دارد؟
شکم، افرادی که چربی زیادی در اطراف شکم دارند در خطر ابتلا به دیابت نوع۲، بیماری قلبی، سکته و ... قرار دارند. اندازه دور کمر مناسب برای مردان ۱۰۰سانتی متر و برای زنان ۸۸ سانتی متر است.

حدود نیم کیلو چربی چقدر کالری دارد؟
۳هزار و ۵۰۰ ، برای کاهش حدود نیم کیلوگرم وزن لازم است ۳هزار و  ۵۰۰ کالری بیشتر از آن چه وارد بدن می کنید، بسوزانید. کافی است روزی ۵۰۰ کالری کمتر مصرف کنید تا در هفته حدود نیم کیلوگرم وزن کم کنید.

آیا مو تنها قسمت بدن است که به چربی نیاز ندارد؟
خیر، اسید چرب قسمتی از ساختار مو است و به مو و پوست شادابی و براقی می بخشد.

کلسترول بالا ارثی است؟
بله، سابقه خانوادگی این بیماری، احتمال ابتلا را افزایش می دهد. افرادی که ژن ناقص دارند و کلسترول خونشان بالاست، ممکن است در سن پایین دچار حمله قلبی شوند، هر چند که برنامه غذایی ناسالم، اضافه وزن و نداشتن فعالیت جسمی روزانه نیز باعث افزایش کلسترول مضر می شوند.

آیا دوستان می توانند باعث چاقی شوند؟
بله، دوستانی که عادت به ورزش کردن و سالم خوردن دارند، شما را نیز به این عادت ها تشویق می کنند و برعکس دوستانی که رژیم ناسالم دارند، ناخودآگاه شما را با خود همراه می کنند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com

مطالب پیشنهادی:
سوزاندن چربی های بدن با 3 تمرین ورزشی در 20 دقیقه یا کمتر
رژیم غذایی برای چربی خون بالا
بی‌ضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
خوراکی هایی جهت از بین بردن چربیهای بدن
15 ماده‌ غذایی چربی‌سوز