مبتلایان به سردرد روزه بگیرند یا نه؟
این افراد نباید در معرض گرمای شدید در ساعات گرم روز قرار بگیرند.
یک متخصص مغز و اعصاب گفت: روزه‌دارانی که مبتلا به سردردهای تنشی یا میگرنی هستند نه‌تنها باید داروهایشان را به طور مرتب در وعده‌های سحر و افطار مصرف کنند، بلکه باید نکات تغذیه‌ای خاصی را نیز طی ماه رمضان رعایت کنند.
دکتر فرزاد اشرافی افزود معمولا کسانی که مبتلا به سردردهای میگرنی هستند با افت قند خون سردردشان عود می‌کند. این دسته افراد با مشورت پزشک و رعایت مصرف داروهایشان می‌توانند روزه بگیرند به شرط آن که از یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات، پروتئین، میوه و سبزیجات تازه در وعده‌های سحر و افطار برخوردار باشند. بعلاوه، این افراد باید از مصرف فست فود‌ها و نیز مواد غذایی حاوی نگهدارنده‌ها چون پنیرهای محلی، ترشی‌جات، انواع کنسرو و کمپوت بشدت پرهیز کنند، چون نگهدارنده‌ها باعث عود سردرد می‌شود.

وی تاکید کرد همچنین این افراد نباید در معرض گرمای شدید در ساعات گرم روز قرار بگیرند و در آفتاب نیز باید حتما از عینک آفتابی استفاده کنند چون نور و گرمای شدید، سردرد را تشدید می‌کند. از سوی دیگر اگر سردرد ناشی از کم‌خونی، افزایش فشار خون یا کم‌کاری و پر‌کاری تیروئید باشد و در صورت کنترل شدن بیماری‌های اصلی از طریق مصرف دارو و با تائید پزشک، روزه‌‌داری منعی نخواهد داشت. سردردهایی که ناشی از افزایش فشار داخل مغز و ضایعات داخل مغزی باشد نیز به درمان‌های دیگری از طریق جراحی نیاز دارد که روزه‌داری برای این افراد بدون تائید پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین

مطالب پیشنهادی:
روزه داری از دیدگاه تغذیه
باورهای غلط غذایی در‌ ماه رمضان
پرخوری پس از ماه رمضان ممنوع
نکته ای مهم برای خانم ها در ماه رمضان
20 فرمان تغذیه در ماه رمضان