دود کباب هم ضرر دارد
بر اساس مطالعات انجام شده در استرالیا، صاحبان مشاغلی که به طور مداوم با دود سروکار دارند از جمله آشپزها به ویژه تهیه کنندگان کباب، نانواها و... در معرض خطر این بیماری هستند.

عامل ایجاد برونشیت مزمن, سیگار, قلیان یا دود کباب؟

در متخصصان معتقدند تماس با انواع دود، حتی دود کباب نیز در طولانی مدت می‌تواند برونشیت مزمن را به همراه داشته باشد. مهمترین عامل ایجاد برونشیت مزمن سیگار معرفی شده است اما علاوه بر سیگار، سر و کار داشتن با انواع دود از جمله دود قلیان و دود کباب نیز می‌تواند به مرور زمان موجب ایجاد برونشیت مزمن در افراد شود.

بر اساس مطالعات انجام شده در استرالیا، صاحبان مشاغلی که به طور مداوم با دود سروکار دارند از جمله آشپزها به ویژه تهیه کنندگان کباب، نانواها و ... در معرض خطر این بیماری هستند.

سرفه‌های خلط آور به مدت سه ماه در سال و نیز در طول دو تا سه سال پیاپی از جمله علائم برونشیت مزمن است که در صورت عدم درمان، برونشیت مزمن می‌تواند به مرور زمان به بیماری انسدادی مزمن راه‌های هوایی (COPD) منجر شود. به گفته متخصصان این بیماری غیرقابل برگشت بوده و فرد باید تا پایان عمر خود دارو مصرف کند. درمان قطعی برای بیماری انسدادی مزمن راه‌های هوایی، پیوند ریه است.

پزشکان قلیان را در ایجاد بیماری برونشیت ریه بسیار خطرناکتر از سیگار می دانند زیرا دود قلیان از آنجا که مرطوب بوده به سرعت جذب راه های هوایی می‌شود و خطر آن در این زمینه بسیار بیشتر از مصرف سیگار است.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ