آلرژی پاییز در راه است!
نزدیك به 300 میلیون نفر در سراسر جهان آسم دارند.
پاییز برای بسیاری از افراد با سپری شدن روزهای تقویم نمی‌آید. آنها از سرفه‌ها و عطسه‌های مکرر، خارش چشم و بینی متوجه می‌شوند که فصل گرده‌افشانی بعضی گیاهان شروع شده است و حالا چند روز مانده به شروع پاییز، دبیر انجمن ریه ایران نسبت به مصرف خودسرانه دارو توسط مبتلایان به آلرژی فصلی هشدار داده و گفته‌است: «در شهرهای بزرگ صنعتی بین 10 تا 40 درصد مردم دچار رینیت آلرژیک هستند و با خوش‌بینانه‌ترین آمار 5 تا 6 میلیون نفر در ایران مبتلا به آسم هستند.»

نزدیك به 300 میلیون نفر در سراسر جهان آسم دارند. در شهر‌های صنعتی این علائم وخیم‌تر بروز می‌كند. دكتر روزبه نقشین دبیر انجمن ریه ایران این آمار را در مورد ساكنان شهر‌های بزرگ و صنعتی ایران بین 10تا 40 درصد تخمین می‌زند و می‌گوید: برخی از بیماران در روزها و ماه‌هایی از سال به‌صورت موقت دچار این علائم آزار‌دهنده می‌شوند. آنها به جای اینكه به پزشك مراجعه كنند و پیگیر درمان مناسب باشند، یا با نشانه‌های آن مدارا می‌كنند یا خودسرانه‌ تركیبات كورتن‌دار كه بسیار مضر هستند را مصرف می‌كنند. عده‌ای هم به قرص‌های ضد‌حساسیت (آنتی هیستامین‌ها) روی می‌آورند. حتی گاهی به مصرف داروهای گیاهی و روش‌های درمانی غیرعلمی پناه می‌برند. »

درفصل پاییز و بهار دستگاه ریه فوقانی و تحتانی درگیر آلرژی فصلی می‌شود. آلرژی‌هایی كه دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌كنند به آلرژی‌های بهاره معروفند و علائم مشتركی با آلرژی‌های فصل پاییز دارند كه بر دستگاه تنفسی تحتانی تأثیر می‌گذارد.

دكتر مریم محلوجی راد فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در مورد تفاوت آلرژی بهار و پاییز  می‌گوید:«تفاوت این دو در آلرژن‌های ایجاد‌كننده حساسیت است. افرادی كه به گرده درختانی چون سرو، بید و اقاقیا حساسیت دارند هنگام گرده‌افشانی آنها در بهار به سرفه، عطسه و... می‌افتند. افرادی كه به علف‌های هرز كه معمولا در اواخر تابستان و ابتدای پاییز گرده‌افشانی می‌كنند حساسیت دارند كم كم زندگیشان پر از قرص، شربت و اسپری می‌شود. یكی از ویژگی‌های این افراد این است كه با خوردن میوه‌هاو سبزیجات علائم آلرژی‌شان تشدید می‌شود. اگر آلرژی كسانی كه به آلرژن‌های پاییز حساسیت دارند با سرماخوردگی یا بیماری ویروسی همراه شود، علائم تشدید خواهد شد. پزشكان معمولا به این افراد برای درمان هر دو بیماری باید دارو تجویز كنند.»

دكتر نقشین فوق تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی به كسانی كه در ماه‌هایی از سال دچار علائمی مثل گرفتگی یا آبریزش‌بینی، عطسه، خارش انتهای حلق و گلو، خلط‌های پشت حلق، كاهش حس بویایی، سردرد‌هایی در گونه و پیشانی و احساس بوی بد در حلق و بینی می‌شوند و در همان روزها احساس خستگی مفرط و فقدان انرژی برای كار می‌كنند توصیه می‌كند: «حتما برای قطعی كردن بیماری رینیت آلرژیك به پزشك مراجعه كنید؛ چون با درمان‌های پیشگیری‌كننده مناسب كه در راس آنها اسپری‌های كورتن‌دار كم عارضه‌ برای تجویز داخلی بینی است می‌توانید به شرایط زندگی عادی بازگردید.»

در بروز آلرژی 2عامل اصلی ژنتیك و عوامل و شرایط محیطی مؤثرند. سهم هر كدام در بروز آلرژی 50درصد است. دكتر محلوجی راد عضو مركز تحقیقات آسم و آلرژی این موضوع را چنین توضیح می‌دهد:«استعداد آلرژی در كسانی وجود دارد كه ژن آلرژی دارند. به‌عبارت دیگر آنها 50تا 70درصد بچه‌هایی به دنیا خواهند آورد كه این ژن را دارند. عامل محیطی ایجاد‌كننده حساسیت نیز در فردی تأثیر می‌گذارد كه این ژن را داشته باشد. مواجهه مداوم با آلرژن‌ها مثل سوسك، مایت، گردوغبار و قارچ‌ها در افراد مستعد و دارای ژن علائم آلرژی را ایجاد می‌كند. ممكن است والدین فردی، ژن آلرژی را داشته باشند ولی در شرایط مناسب بروز آلرژی قرار نگرفته باشند و در نسل بعد كه این شرایط فراهم بود حساسیت بروز پیدا كند.» تنها كسانی كه مبتلا به آسم هستند می‌دانند كه این بیماری كیفیت زندگی را تغییر می‌دهد.

دكتر محلوجی‌راد درباره اهمیت رسیدگی بموقع به علائم آلرژی می‌گوید: «رینیت آلرژی كه همان آلرژی فصلی است درصورت عدم‌رسیدگی یا رسیدگی خودسرانه می‌تواند ریه تحتانی را درگیر و بیماری آسم را ایجاد كند. آسم علائم بیشتری دارد و كیفیت زندگی افراد را پایین می‌آورد، بنابراین پیشگیری و درمان بیماری‌های دستگاه ریوی اهمیت زیادی دارد.»

دكتر نقشین دبیر انجمن ریه ایران همچنین راه‌حل ساده‌تری را توصیه می‌كند: «با توجه به نقش ویتامینD در ایجاد انواع بیماری‌ها و به‌خصوص مشكلات تنفسی، اگر حوصله و همت انجام اقدامات یادشده را ندارید حداقل از پزشك خود بخواهید با یك آزمایش خون ساده سطح ویتامینD خونتان را اندازه بگیرند تا درصورت تأیید كمبود ویتامین به درمان آن بپردازید.»

خوددرمانی در آلرژی
خود مراقبتی روش پایش بدن است كه در آن فرد عوامل ایجاد آلرژی را شناسایی می‌كند. شناسایی عوامل نخستین قدم در پیشگیری از آلرژی است، هر چند پرهیز از برخی عوامل مثل مواجه‌نشدن با گرده گیاهان كار ساده‌ای نیست. خود درمانی در آلرژی فصلی نیز كار درستی نیست چراكه بسیاری از روش‌های درمانی عوارض خاص خود را دارند. پزشكان نسبت به استفاده خودسرانه برخی بیماران از آمپول‌های كورتن‌دار مثل دگزامتازون و بتامتازون هشدار می‌دهند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : همشهری آنلاین

مطالب پیشنهادی:
آلرژی یا حساسیت چیست؟
10 قانون برای مقابله با آلرژی
تغذیه مناسب مهارکننده آلرژی فصلی
چگونه علایم آلرژی فصلی را کاهش دهیم؟
مهار آلرژی فصل بهار با سبزی ها