مراقب آنفلوانزا باشید
در صورتی که آب و صابون در اختیار ندارید، از ژل‌های شست‌وشوی دست استفاده کنید.
روزهای سرد پاییز و زمستان در راه است، باید با تغذیه درست و رعایت نکات بهداشتی حتی‌الامکان از ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی در امان ماند.

ویروس آنفلوآنزا در هوا معلق نیست، بنابراین اگر در خیابان از کنار کسی که آنفلوآنزا دارد، می‌گذرید یا لباس کسی که سرماخورده را لمس می‌کنید، آنفلوآنزا نمی‌گیرید. اما اگر فرد بیمار روی دست دیگری سرفه یا عطسه کند، ابتلا به بیماری حتمی خواهد بود.
پروفسور فان در ورف مهم‌ترین اصول برای اجتناب از ابتلا به آنفلوآنزا را یادآور می‌شود: «چندین بار شست‌وشوی دست‌ها در روز، بخصوص پس از بازگشت از کار، بعد از سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی و همچنین خرید بسیار ضروری است. در صورتی که آب و صابون در اختیار ندارید، از ژل‌های شست‌وشوی دست استفاده کنید.

اگر کسی سرفه می‌کند، باید دستمال جلوی دهانش بگیرد و پس از استفاده آن را در سطل زباله بیندازد؛ تهویه هر روز هوای اتاق‌ها نیز توصیه می‌شود.

اگر خودتان مبتلا به آنفلوآنزا هستید، از ماسک استفاده کنید تا دیگران به این بیماری دچار نشوند. مدل ماسک‌های جراحی که سبک‌ترند و در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، موثرتر از ماسک‌هایی است که به نوک اردک شباهت دارد.»

مکمل‌های پیشگیری
پیشگیری از ورود میکروب‌ها به بدن با اقدامات بهداشتی ضروری است. اما تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز نکته‌ای است که نباید از آن غفلت کرد.

ریزمغذی‌ها:
مصرف ریزمغذی‌هایی مانند مس و روی در روزهای ابتدایی زمستان به پیشگیری از بروز عفونت‌ها کمک می‌کند.​

رژیم غذایی: رژیم غذایی متناسب مانع از بروز بیماری‌های متعددی از جمله آنفلوآنزا می‌شود. برای نمونه، مصرف یک واحد لبنیات همراه یک میوه تازه در وعده صبحانه، مس مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. وعده ناهار نیز بهتر است شامل کمی گوشت یا ماهی همراه پنیر و میوه باشد؛ برای شب نیز مصرف نشاسته همراه سبزیجات توصیه می‌شود. این رژیم غذایی مانع از افت انرژی در طول روز و اطمینان از مبارزه بدن با ویروس‌ها خواهد شد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین

مطالب پیشنهادی:
بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا
واکسن آنفلوانزا به چه کسانی و چه موقع توصیه می‌شود؟
آلرژی به واکسن آنفلوآنزا
5 ماده‌ غذایی ضد آنفلوانزا
علائم آنفولانزا چیست؟