عوامل موثر در بروز حمله های میگرنی را بدانید
مصرف مسکن معمولی برای مختل نشدن کار روزانه فرد بسیار کمک کننده است.
یک متخصص مغز و اعصاب میگرن را یکی از شایع‌ترین علل سردردهای مکرر دانست و گفت: در اغلب مبتلایان به میگرن زمینه ارثی وجود دارد.

دکتر حسین علی قلیچ‌نیا گفت: درد ناحیه بخش‌هایی از پوست، عضلات، رگ‌های خونی چشم، حفره‌های بینی، التهاب سرخرگ‌های پوست سر و سینوس‌هایی که ناشی از التهاب یا کشش عضلانی که به درد حساس است، باعث بروز سردرد در فرد می‌شود.

وی علت اصلی میگرن را تنگ‌ شدن گذرای عروق مغزی دانست که در مرحله انقباض عروق مغز، علایم چشمی در فرد بروز می‌کند و در مرحله گشاد شدن عروق سردرد ضربان‌دار ایجاد می‌شود و ادامه داد: این سردرد ممکن است عوارضی برای فرد در ارتباط با اطرافیان، همکاران و خانواده داشته باشد، چراکه شاید بیمار نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. همچنین ممکن است با بروز سردرد روزها و هفته‌های متوالی بازدهی فرد در مسائل اجتماعی و اقتصادی بسیار کم شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تغییرات هورمونی را در بروز میگرن موثر دانست و افزود: دوران قاعدگی و بارداری، گرسنگی، کم‌خوابی، خستگی، استرس‌های روحی و همچنین مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، عواملی هستند که ‌باعث شروع حمله میگرنی می‌شوند. قلیچ‌نیا با اشاره به این نکته که وجود استرس و حتی رفع ناگهانی آن می‌تواند باعث ایجاد حمله میگرن شود، بیان کرد: در بیشتر مواقع به دنبال یک استرس یا افسردگی به صورت آگاهانه و گاهی ناآگاهانه سر درد ایجاد می‌شود و مدت‌های متمادی ممکن است که این سر درد ادامه داشته باشد و ممکن است به درمان‌ها پاسخ ندهد که در این شرایط اگر بیمار افسردگی دارد باید ابتدا ریشه افسردگی را و سپس سر درد وی را درمان کرد.

وی با اشاره به اینکه سردردهای میگرنی می‌تواند یک زمینه وراثتی یا سابقه فامیلی داشته باشد، گفت: بروز میگرن ممکن است به دلیل مشکلاتی در زندگی فرد یا به دلیل بیماری‌های دیگری باشد که اغلب با خوردن قرص، خوابیدن و استراحت کردن می‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت. این متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان کرد: در بسیاری از مبتلایان به میگرن آنچه که بیشتر برای فرد مورد توجه قرار می‌گیرد، ترس از وجود تومور مغزی یا ایجاد کوری دائمی است که با معاینه کامل توسط پزشک تا حد زیادی می‌توان باعث آسودگی خاطر فرد مبتلا به میگرن شد.

وی خاطر نشان کرد: ورزش‌های سنگین، غذاهای خاص مانند قهوه، شکلات، پنیر مانده، آجیل و مشروبات الکلی و بوهای خاص مانند بوی سیگار یا عطر می‌تواند باعث شروع حمله میگرن شود. در مورد استرس نیز نه فقط وجود استرس، بلکه رفع شدن ناگهانی آن می‌تواند باعث ایجاد حمله میگرن شود. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شناسایی عواملی که باعث شروع یا تشدید حمله میگرنی می‌شود را در جلوگیری از آن بسیار موثر دانست و گفت: پرهیز از عواملی مانند بی‌خوابی، خستگی و گرسنگی می‌تواند باعث بهبود فرد شود. همچنین انجام ورزش‌های سبک روزانه به طور مداوم و پرهیز از ورزش‌های سنگین می‌تواند به کنترل میگرن کمک کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از داروهای مسکن معمولی در کمتر شدن درد کمک کننده است، اظهار کرد: مصرف مسکن معمولی برای مختل نشدن کار روزانه فرد بسیار کمک کننده است، اما در مواردی که حملات میگرن به دفعات ایجاد می‌شود لازم است که داروهای خاصی تحت نظر پزشک به طور مرتب مصرف شود تا فراوانی حملات میگرنی کاهش یابد.
این متخصص مغز و اعصاب سردرد در جوامع شهری را بسیار شایع دانست و افزود: جوامع شهری و ماشینی که استرس و دغدغه‌های زندگی در آن زیاد است نسبت به روستاها که توقع مردم از زندگی کمتر است، سردرد بیشتر شایع است. قلیچ‌نیا کم کردن زمینه‌های تنشی و داشتن زندگی آرام و ساده را در پیشگیری از میگرن بسیار مهم و موثر دانست و در پایان گفت: توصیه می‌شود که انسان‌ها سعی کنند زندگی آرام‌تری داشته باشند تا استرس و آسیب کمتری به آنها وارد شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
روشهای پیشگیری ودرمان میگرن و سردرد!!
ميگرن و تغذيه
ورزش و میگرن
میگرن و عملكرد مغز