5 گام برای کنترل ام اس
در حال حاضر با توجه به درمان‌های کنترل کننده این بیماری پیش‌‌آگهی خوبی دارد.
یک متخصص مغز و اعصاب،‌ علایمی مانند بی‌قراری، وحشت‌زدگی و گریه زیاد را در مبتلایان به MS طبیعی دانست و گفت: میزان استرس در مبتلایان به ام اس 62.2 درصد است در حالی که در افراد عادی میزان استرس 30 درصد است.
حمیدرضا ترابی با اشاره به جنبه‌های خوش‌بینانه بیماری MS اظهار داشت: MS بیماری مزمن و با طیف وسیعی است که می‌تواند خود را به واسطه علایم مختلفی نشان دهد.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به درمان‌های کنترل کننده این بیماری پیش‌‌آگهی خوبی دارد این در حالی است که در ابتدای اختلال فرد مبتلا دچار شوک و اضطراب شدیدی می‌شود و در واکنش به ابتلا، علایمی مانند بی‌قراری، ناامیدی، وحشت‌زدگی و گریه زیاد را نشان می‌دهد.

با مبتلایان به MS همدلی کنید
این نورولوژیست با تأکید بر نقش همراهان در پذیرش و تطابق با شرایط جدید گفت: پزشک و همراهان باید با رفتار مناسب و درک احساسات فرد مبتلا به MS دوره بیماری او را برای وی آسان کنند چرا که در این دوره بیمار معمولاً خود و دیگران را سرزنش می‌کند که بهترین توصیه همدلی با بیمار است.

* گام اول؛ پذیرش بیماری بعد از تشخیص
ترابی گفت: برای پذیرش بهتر پزشک باید جنبه‌های خوش‌بینانه بیماری را مطرح کند گاهی سکوت پزشک و بیان احساسات از سوی بیمار می‌تواند او را آرام کند سپس پزشک باید با توضیحات کوتاه در مورد بیماری و راه‌های درمانی بیمار را راهنمایی کند.

* گام دوم؛ مدیریت درمان در فاز حاد و درمان‌های کنترل کننده
این نورولوژیست تصریح کرد: لازم است پزشک و بیمار در زمینه درمانی همکاری لازم را داشته باشد تشریح بیماری و دلایل پزشک برای تجویز دارو و اقدامات لازم جهت کنترل بیماری و رعایت این موارد از سوی بیمار می‌تواند نقش مؤثری در مدیریت درمان به ویژه در مراحل حاد و درمان‌های کنترل کننده داشته باشد.

* گام سوم؛ مدیریت کنترل استرس‌ها
این متخصص مغز و اعصاب مدیریت کنترل استرس در مبتلایان به MS را یکی از گام‌های اساسی در کنترل بیماری و پیشگیری از عود مجدد دانست و اظهار داشت: میزان استرس در مبتلایان 62.2 درصد است در حالی که در افراد عادی میزان استرس 30 درصد است بنابراین استرس در عود و شدت بیماری تأثیرگذار است.

* گام چهارم؛ مدیریت مسائل اجتماعی
ترابی با بیان اهمیت مدیریت مسائل اجتماعی در مبتلایان به ‌MS گفت: شغل، ازدواج، فرزندآوری و تحصیل نیازمند مشاوره و مددکاری است بنابراین لازم است مبتلایان به MS از لحظه‌ای که بیماری آنها تشخیص داده می‌شود در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی خود از مشاوره پزشک متخصص و مددکاران استفاده کنند.

* گام پنجم؛ مدیریت درمان علایم همراه با MS
این نورولوژیست تأکید کرد: مشکلات و عفونت‌های ادراری، درد و بی‌حسی اندام‌ها، بهداشت زندگی و توانبخشی نقش مؤثری در کنترل بیماری و پیشگیری از عود آن دارد.
وی خاطرنشان کرد: روحیه خوب، امید به زندگی، هنر به ویژه موسیقی، تحرک بدنی، تغذیه سالم و رعایت بهداشت خواب نقش مؤثری در مبتلایان به MS دارد. همچنین توصیه می‌شود مبتلایان با کنترل استرس‌های خود شرایط آرامی را ایجاد کنند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
نشانه های بیماری ام اس
بیماران مبتلا به ام اس بخوانند
چه كسانی دچار بیماری ام.اس می‌شوند؟
ورزشی موثر برای مبتلایان به ام اس