از ته دیگ بترسید
شانس درمان سرطان معده در مراحل پیشرفته بسیار کم است.
یک فوق تخصص مدیکال آنکولوژی مصرف غذاهای مانده و نیز خوردن ته دیگ را از جمله عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان معده عنوان کرد.

دکتر مظفر ازنب با اشاره به روند رو به رشد سرطان از جمله شیوع سرطان معده گفت: این نوع سرطان به دو دسته تقسیم می‌شود. او گفت: در نوعی از این سرطان ابتدای معده درگیر شده که به آن سرطان proximal معده گفته می‌شود و در نوع دیگر قسمت‌های انتهایی معده درگیر شده که به آن Distal گفته می‌شود. ازنب، سرطان proximal معده را بسیار خطرناک‌تر و کشنده‌تر دانست و گفت: خوشبختانه این نوع سرطان شیوع کمتری در افراد دارد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سیگار را یکی از عوامل زمینه ساز مهم در ارتباط با این نوع سرطان معده دانست.

ازنب همچنین مصرف غذاهای نیترات‌دار، غذاهای مانده و ته دیگ را نیز از جمله عوامل زمینه‌ساز در بروز سرطان معده نوع Distal عنوان کرد. این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی عفونت هلیکوباکترپیلوری را نیز یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به این نوع سرطان معده دانست و توصیه کرد: افراد درصورت ابتلا به این نوع عفونت حتما سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.

به گفته ازنب وجود این نوع عفونت در معده علامت مشخصی نداشته و امکان دارد افراد در پی مراجعه به پزشک به علل مختلفی از جمله سوزش یا ورم معده با انجام آزمایش به وجود این نوع عفونت در معده خود پی برند. بنابراین توصیه می‌شود افراد در صورت امکان هر چند وقت یکبار چکاپی را در این زمینه انجام دهند.
ازنب عدم استعمال سیگار، نخوردن غذاهای ته مانده و نیترات‌دار و نیز عدم مصرف ته دیگ غذا و پرهیز از استرس را از راهکارهای موثر در جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان معده عنوان کرد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پرهیز از استرس حتی می‌تواند در روند درمان سرطان معده نیز موثر باشد.

ازنب با بیان اینکه شانس درمان سرطان معده در مراحل پیشرفته بسیار کم است، گفت: به همین علت توصیه می‌شود افراد به علائمی از جمله کاهش وزن بدون دلیل و نیز ناراحتی‌های معده خود توجه کرده و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
نکاتی دربارۀ سرطان کبد
نشانه های سرطان سینه چیست؟
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
دو گیاه موثر بر علیه سرطان های کشنده