بیماری های رایج در میان مجردها
غذا خوردن مجردها هم برای خودش داستانی دارد.
افرادی که ازدواج نکرده‌اند شاید این مشکلات و بیماری‌ها را بیش از متاهل‌ها تجربه کنند.
ارقام و آمارهای مختلف نشان می‌دهد که روزبه‌روز بر تعداد مجردهای ایرانی افزوده می‌شود و دختران  و پسران جوان به شروع زندگی مشترک تمایلی ندارند. به هر حال هر فرد مجردی برای انتخاب این شرایط دلایل خاص خودش را دارد. اما جدای از این موضوع پژوهشگران به شما می‌گویند که متاهل‌ها در مقایسه با افراد مجرد وضعیت روحی و جسمی بهتری دارند. البته منظور افراد متاهلی است که زندگی مشترک خوبی دارند، نیازهای خود و همسرشان را می‌شناسند و از ازدواج‌شان راضی هستند.

به هر حال اگر جزو افراد مجردی هستید که برای ازدواج تصمیم جدی ندارید، هنوز شریک زندگی‌تان را پیدا نکرده‌اید یا می‌خواهید تا آخر عمرتان مجرد بمانید بهتر است مشکلات و بیماری‌های رایج میان مجرد‌ها را بشناسید و سعی کنید با تغییر رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی سالم از بروز مشکلات روحی و جسمی جدی فاصله بگیرید.

سرطان معده
غذا خوردن مجردها هم برای خودش داستانی دارد. گروهی از مجردها به وضعیت تغذیه‌شان توجه نمی‌کنند، بیشتر سراغ غذاهای سریع و فست‌فود‌ها می‌روند و شاید چند بار در هفته کنسرو و غذاهای فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس را به رژیم غذایی‌شان راه دهند. علاوه بر این نداشتن ساعت منظمی برای غذا خوردن هم مشکل دیگر مجرد‌هاست. همه این موارد سبب می‌شود که مردان مجرد در معرض خطر ابتلا به بیماری زخم معده و سرطان معده قرار داشته باشند. سرطان معده دومین سرطان شایع جهانی است که بعد از سرطان ریه بالاترین میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

بعضی از دلایل بروز سرطان معده مربوط به رژیم غذایی است. سرطان معده بیشتر در سنین بالا و حدود دهه 6 و 7 زندگی رخ می‌دهد، در مردان حدود دو برابر خانم‌ها دیده می‌شود و در گروه‌های اجتماعی و اقتصادی پایین جوامع مختلف شیوع بیشتری دارد. در سال‌های اخیر، در بعضی از مناطق دنیا مانند ایالات‌متحده نرخ مرگ و میر ناشی از این سرطان کاهش پیدا کرده اما در آسیا و در کشور ما سرطان معده همچنان شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان است. به همین دلیل به مردان مجرد توصیه می‌شود که با داشتن برنامه غذایی منظم، دوری از فست‌فود‌ها و مصرف غذاهای خانگی از ابتلا به این سرطان کشنده دور بمانند.

پوکی استخوان

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که افراد مجرد بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان قرار دارند. تحقیقات منتشر شده در مجله بین‌المللی پوکی استخوان که در میان 632 فرد انجام شده نشان می‌دهد شاخص سنجش تراکم استخوان در میان افرادی که ازدواج کرده‌اند نسبت به مجرد‌ها یا مطلقه‌ها در سطح بالاتری قرار دارد و استخوان‌های‌شان سالم‌تر بوده است. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل استرس‌زا در این افراد بعد از ازدواج کم شده بود که این موضوع می‌تواند در سلامت استخوان‌ها تاثیرگذار باشد.

افسردگی
احتمال دارد مجرد‌ها در بخشی از زندگی‌شان افسردگی را تجربه کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال بروز افسردگی مزمن در مردان مجرد 9 برابر بیشتر از خانم‌هاست. تنهایی و نداشتن ارتباط اجتماعی کافی مشکلی است که بعضی از مجردها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. نداشتن خانواده و دایره دوستان محدود، مجردها را به سمت افسردگی هدایت می‌کند. به گفته روانشناسان افرادی که در زندگی‌شان از شبکه‌های ارتباطی مختلف برخوردار نیستند و دوستان کمی دارند تنهایی را بیشتر احساس می‌کنند. این موضوع در ضعیف شدن سیستم ایمنی مجرد‌ها هم تاثیر دارد و آنها را در معرض ابتلا به سایر بیماری‌های جسمی قرار می‌دهد.
همه افسردگی‌ها شبیه هم نیستند؛ بعضی از آنها علائم واضحی دارند و گروهی دیگر پنهانی هستند. افسردگی ممکن است خفیف یا شدید باشد. شاید بر اثر یک ضربه ناگهانی پیش آید یا به دلایل شکست عاطفی ایجاد شود. البته نباید نقش ژنتیک را در بروز افسردگی نادیده گرفت. به گفته محققان افسردگی در میان زنان نسبت به مردان بیشتر دیده می‌شود اما احتمال اینکه مردان افسرده به سمت سوءمصرف مواد مخدر پیش بروند، نسبت به زنان بیشتر است. این موضوع را مدیر تحقیقات مرکز سلامت زنان در بیمارستان بوستون به شما می‌گوید. علاوه بر این مردان افسرده سعی می‌کنند غم و اندوه‌شان را پنهان کنند و به همین دلیل به تماشای تلویزیون یا کار بیش از حد پناه می‌برند. شاید هم در فعالیت‌ها یا ورزش‌های خطرناک شرکت کنند. به هر حال تلاش می‌کنند تا افسردگی را به نحوی پنهان کنند. همه اینها زنگ خطری است که به مجردها می‌گوید افسردگی را جدی بگیرند و به محض مشاهده علائم، برای درمان اقدام کنند.

سرطان
در یک تحقیق نروژی‌ها معلوم شد که مردان مجرد و طلاق گرفته نسبت به متاهل‌ها 11 تا 16 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. این پژوهش‌ها در میان مردانی انجام شد که به سرطان مبتلا بودند. افراد متاهلی که با همسرشان روابط خوبی دارند و با مشکلات زندگی زناشویی بهتر کنار می‌آیند، از مزایای زندگی متاهلی بهره‌مند می‌شوند و به همین دلیل طول عمر بیشتری دارند. درواقع متاهل‌ها به سلامت روحی و جسمی شان بیشتر می‌رسند و اگر دچار مشکلی شوند، شاید به اصرار همسر و خانواده برای درمان زودتر اقدام کنند. این درحالی است که مجردهای تنها، انگیزه کمتری برای درمان و رسیدگی به سلامت خودشان دارند و شاید آزمایشات سالانه را به موقع انجام ندهند، بعضی از نشانه‌های بیماری‌های جدی و خطرناک را پشت گوش بیندازند و آنها را جدی نگیرند.

چاقی مفرط
مجردی گاهی اوقات با چاقی هم همراه می‌شود و اضافه وزن هم خطر دیگری است که مجردها را تهدید می‌کند. وقتی در دایره دوستان مجرد شما چند فرد چاق هم باشند به احتمال زیاد بعد از معاشرت با آنها شما هم اضافه وزن را تجربه می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مجرد هم بر اثر رفت‌وآمد با دوستان چاق در معرض چاقی قرار دارند، چون گروهی از مجرد‌ها برای رفت‌وآمد با دوستان تمایل و وقت بیشتری دارند و به همین دلیل از دوستان‌شان تاثیر می‌گیرند.
از این رو اگر مجرد هستید و دل‌تان می‌خواهد سالم‌تر بمانید مراقب باشید که دوستان چاق در اشتهای شما تاثیرگذار نباشند و به جای این کار سعی کنید برنامه‌های تفریحی مناسبی برای آخر هفته‌ها در نظر بگیرید تا به جای دورهمی در رستوران و سفارش انواع فست‌فود‌های پرکالری و چاق‌کننده، کمی هم پیاده‌روی و برنامه‌های تفریحی ورزشی مانند کوهنوردی داشته باشید تا تناسب اندام و سلامت شما به‌عنوان یک فرد مجرد حفظ شود.

مرگ زودرس
علاوه بر این نتایج، بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد مجرد به دلیل ابتلا به مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی مختلف امید به زندگی کمتری دارند و طول عمرشان نسبت به متاهل‌ها کمتر است. بعضی از مجرد‌ها نسبت به افراد متاهل به خود و محیط اطراف‌شان توجه کمتری نشان می‌دهند. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که خطر مرگ و میر در مردان مجرد 32 درصد بیش از مردان متاهل است. در واقع در این تحقیق مردانی که هرگز ازدواج نکرده بودند با افرادی که یکبار ازدواج کرده و همسرشان فوت کرده یا از او جدا شده بودند، مقایسه شدند.
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد خطر مرگ زودرس در مردان مجرد بیشتر است و احتمال دارد نسبت به کسانی که حداقل یکبار ازدواج کرده‌اند، 17 سال زودتر بمیرند. این اطلاعات طی 60 سال جمع‌آوری شده و البته حاکی از این است که وضعیت زنان مجرد هم بهتر از این نیست و احتمال دارد 7 تا 15 سال کمتر عمر کنند.
علاوه بر این نتایج، بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد مجرد به دلیل ابتلا به مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی مختلف امید به زندگی کمتری دارند و طول عمرشان نسبت به متاهل‌ها کمتر است. بعضی از مجرد‌ها نسبت به افراد متاهل نسبت به خود و محیط اطراف‌شان توجه کمتری نشان می‌دهند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مجله زندگی ایده آل

مطالب پیشنهادی:
نکاتی دربارۀ سرطان کبد
نشانه های سرطان سینه چیست؟
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
دو گیاه موثر بر علیه سرطان های کشنده