برای پیشگیری از سرماخوردگی این 6 وسیله را تمیز نگه دارید
اتومبیل شما پر از گوشه کنارهایی است که جایگاه تاریک و امنی برای رشد باکتری ها به حساب می آیند.
در این فصل سرد با چند تاکتیک ساده خود را از سرما خوردگی در امان نگه دارید: اول آنکه اگر می توانید واکسن بزنید. دوم خود را از محیط های آلوده و افرادی که سرما خورده هستند و عطسه می کنند دور نگه دارید. و سوم مکان هایی که ویروس ها و باکتری ها تمایل دارند در آن ها خانه کنند را به درستی تمیز نگه دارید. با رعایت این کارها شما به شدت می توانید شانس ابتلای خود را به سرماخوردگی کاهش دهید.
چارلز گربا استاد میکروبیولوژی دانشگاه آریزونا با تاباندن لیزر بر این فضاها مشاهده کرده است که چگونه ویروس ها و باکتری ها در جاهایی که به ذهن هیچ کدام از ما نمی رسد زندگی می کنند و نقش بالایی در ابتلای ما به بیماری ها دارند.

کامپیوترهای عمومی
هر وسیله ای که در معرض تماس مستقیم با دست و انگشتان است حجم بالایی میکروب را درون خود جای داده است. میکروب ها از تماس دست شما با موس یا صفحه کلید و سپس دست زدن به چشم، بینی و یا دهان به مجاری ورودی بدن راه پیدا می کنند. حتی اگر از کامپیوتر خانگی استفاده می کنید که دو تن از اعضا خانواده کاربر آن هستند قبل از هر بار استفاده باید لوازم الکتریکی را کاملا پاک کنید.

درب یخچال
فرق نمی کند یخچال خانه یا محل کارتان باشد. به دلیل باز و بسته شدن مدام درب یخچال، باکتری ها در شیارهای نازک آن قرار می گیرند و به همین دلیل باید به طور هفتگی درب یخچالتان را با محلول های ضد عفونی کننده تمیز کنید. و اگر یکی از افراد خانه یا محل کار بیمار است این کار را باید هر روز انجام دهید. اما به دلیل ته نشین شدن و به جا ماندن این مواد ضد عفونی کننده باید سریعا پس از اسپری کردن شوینده با دستمالی مرطوب مواد را از درب یخچال تمیز کنید.

داخل اتومبیل
اتومبیل شما پر از گوشه کنارهایی است که جایگاه تاریک و امنی برای رشد باکتری ها به حساب می آیند. شما باید بدانید که گرد و غبار یا خرده های نانی که می خرید و یا مواد غذایی که در اتومبیل مصرف می کنید در آن جا جمع شده و تبدیل به باکتری های مضر برای سلامتی می شوند. بنابراین داشبورد اتومبیل، درز صندلی ها و زیر فرش ها را به صورت منظم با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

دستگاه های کنترل
کنترل های تلویزیون و دستگاه های تصفیه هوا مخصوصا در هتل ها آغشته به انواع میکروب ها هستند. حتی در خانه هم دستگاه های کنترل را باید منظم تمیز نگه دارید. به خصوص اگر در زمان غذا خوردن به کنترل دست می زنید باید بدانید که باکتری ها در آن خانه می کنند و سبب می شود ویروس های مختلف در آن ها رشد داشته باشند. شما باید به صورت منظم دستگاه های کنترل را با ضدعفونی کننده های الکی پاک کنید.

کیف پول
نه تنها شما به طور مداوم به دسته یا بند کیف پولتان دست می زنید. در طول روز در جاهایی مثل طبقه دستشویی کیف خود را قرار می دهید. میکروب ها به بدنه ی کیف شما می چسبند و همراه با پاکت های خرید شما به روی میز آشپزخانه می روند. بنابراین بهتر است با اسپری ضدعفونی کننده و دستمال مرطوب کیف پولتان را به صورت منظم پاک کنید.

تلفن همراه
وقتی شما در همه حال تلفن همراه خود را در دست دارید. وقتی در کنار بشقاب غذای شما روی میز و یا در جیب شما جای می گیرد. یا مثلا وقتی تلفن تان را روی طبقه ی دستشویی می گذارید باید بدانید که یکی از کثیف ترین اشیا را با خود حمل می کنید. به همین دلیل توصیه می شود که روزانه تلفن خود را با اسپری های ضدعفونی کننده تمیز کنید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : سلامت نیوز

مطالب پیشنهادی:
13 نکته برای جلوگیری از سرماخوردگی
طرز تشخیص حساسیت از سرماخوردگی
آیا ورزش كردن حین سرماخوردگی درست است؟
درمان آلرژی و سرماخوردگی
استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی