از سرطان فرار کنید
تحقیقات نشان می دهد نزدیک به 900 نوع ترکیب شیمیایی مسموم کننده در ترکیب لوازم آرایشی وجود دارد.
به گفته دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه یکی از دلایل مهم ابتلا به سرطان در کشور ما، تغییر در سبک زندگی به ویژه تغییر در الگوی غذایی است. به گفته دکتر وفا اگر الگوی تغذیه ای در کشور ما تغییر کرده و مصرف روزانه میوه و سبزی تازه، دریافت روزانه ویتامین D و ورزش روزانه در برنامه زندگی مردم ما وارد شود، آمار ابتلا به سرطان به طور چشمگیری کاهش خواهدیافت. بر این اساس، ابتدا به بررسی خوراکی هایی می پردازیم که باید از برنامه روزانه زندگی حذف شده و در ادامه به نکته های تکمیلی دیگری برای دور ماندن از ابتلا به سرطان اشاره خواهیم کرد.

آشپزخانه بدون خرچنگ

1- گوشت های فرآوری شده: نمک، افزودنی ها و نگه دارنده های اضافه شده به این نوع گوشت ها (مثل سوسیس ها و کالباس ها) و دودی کردن بعضی از آنها، این خوراکی ها را به مواد غذایی سرطان زا تبدیل می کند. دلیل آن نیز ترکیب سرطان زایی به نام «نیترات سدیم» است. بررسی انجام شده در 10 کشور اروپایی به مدت 13 سال نشان می دهد با مصرف روزانه 160 گرم از این گوشت ها، خطر مرگ ناشی از ابتلا به سرطان تا 44 درصد افزایش پیدا می کند.

2- گوشت قرمز: مصرف روزانه گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پروستات و روده در مردان و سرطان سینه در زنان را افزایش می دهد.

3- سمپاشی شده ها:
باید انواع «ارگانیک» را جایگزین انواع محصولات باغی کرد. آزمایش ها نشان می دهد در 98 درصد موارد آزمون وجود باقی مانده آفات نباتی در انواع سیب و در 90 درصد موارد در انواع انگور، پرتقال و توت فرنگی مثبت است.

4- کنسروی ها: اغلب محصولات کنسروی به ویژه انواع بسته بندی شده در ظروف آهنی، با وجود لایه لاک محافظی که داخل قوطی استفاده می شود، حاوی  ترکیبی به نام «بیسفول A» یا BPA هستند. به دلیل اسیدی بودن کنسرو «رب گوجه فرنگی» میزان این ترکیب در رب گوجه از همه انواع کنسروها بیشتر است.

5- ماهی ها (به ویژه سالمون پرورشی): حدود 60 درصداز ماهی های «سالمون» آلوده به مواد شیمیایی هستند. دلیل آن استفاده از آنتی بیوتیک در پرورش آنهاس.این ترکیب ها پس از ورود به بدن، زمینه ساز ابتلا به سرطان است. آزمایش های انجام شده روی «کبد» ماهی های سالمون پرورشی نشان می دهد میزان آلودگی موجود در کبد آنها، 30 برابر سالمون آزاد است.

6- چرب ها: اگر چربی ها از نوع اشباع شده یا همان جامد باشند، خطر چند برابر خواهدشد.

7- نمک سودها: این خوراکی ها به دلیل نمک زیادی که دارند، زمینه ساز ابتلا به سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارش هستند. این خوراکی ها حاوی ترکیب هایی از گروه «نیترات ها» هستند. پس از مصرف این خوراکی ها، نیترات به «ان- نیتروز» تبدیل خواهد شد. این ترکیب، شاخص ترین عامل ایجاد سرطان های گسترده با پیشروی سریع در بدن مانند سرطان دستگاه گوارش است.

8- سرخ شده ها: حرارت چربی و تغییرات مولکولی مواد غذایی، زمینه ساز ایجاد ترکیب های نامناسب در غذاست. یکی از این ترکیب ها «آکریل آمید» است. این همان ترکیبی است که در بیشتر غذاهایی که سرخ شده اند، تنقلات کارخانه ای مانند چیپس، سیب زمینی های ارائه شده در رستوران های عرضه کننده انواع فست فود، وجود دارد. آکریل آمید در سیگار نیز وجود دارد.

9- غلات بدون سبوس: نان سفید و دیگر انواع نان های فانتزی تهیه شده از آرد سفید، یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان هستند. این خوراکی ها اغلب قند بالایی دارند. بنابراین پس از خوردن آنها میزان قند خون و تشرح انسولین بالا می رود.

10- شکر تصفیه شده و شیرین کننده های مصنوعی: شاخص ترین شیرین کننده مصنوعی، آسپارتام است. این ترکیب در نوشابه ها، آبنبات ها و شکلات های رژیمی وجود دارد.

زندگی بدون خرچنگ

1- به تفلون نچسبید: ظروف تفلونی حاوی ترکیب های فلوئودار هستند. هر نوع وسیله خوراک پز با عنوان «تفلون» یا «ضد خش و چسبندگی» حاوی مشتقات فلوئور هستند. در اثر حرارت، ترکیب های فلوئوردار تجزیه شده و این گاز مسموم وارد مواد غذایی در حال سرخ کردن یا پختن می شود.

2- کمتر نقاشی کنید:
تحقیقات نشان می دهد نزدیک به 900 نوع ترکیب شیمیایی مسموم کننده در ترکیب لوازم آرایشی وجود دارد که از جمله شاخص ترین آنها می توان به پارابن ها، فتالات ها، آنتی باکتریال ها، مواد معطر 20 و 4 دی اگزان، هیدروکوئینون، ذرات نانو و فرمالدئید اشاره کرد، بنابراین تا حد ممکن از این ترکیب ها کمتر استفاده کنید.

3- کمتر بشویید: استفاده از ضدعفونی کننده های شیمیایی به ویژه انواع قوی آنها مانند قارچ کش ها و از بین برنده های کپک ها، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را دو برابر افزایش می دهد. تنها پاک  کننده و ضدعفونی کننده سالم، آب و صابون است.

4- کمتر تزئین کنید: انتشار ترکیب های فرمالدئید از نئوپان و دیگر چوب های فشرده، ترکیب شیمایی پارچه ها و رنگ های بودار از دیگر عوامل سرطان زا در خانه هستند. استفاده از وسایل چوبی طبیعی مانند گردو، بامبو، آلبالو و... پرده ها با الیاف نخی و رنگ کردن منزل با رنگ های بی بو از راهکارهای دور ماندن از عوامل سرطانزاست.

5- سالم روشن شوید: جدا از اینکه بخار و ذرات ناسالم ناشی از شکستن لامپ های کم مصرف، فضای خانه را آلوده کرده و باید با دستکش آن را جمع کرد، با هر بار روشن شدن این لامپ ها هوای تنفسی خانه با گاز ناسالم داخل این لامپ ها آلوده می شود.

6- ماشین را خاموش کنید: از هر فرصتی برای تحرک بدنی استفاده کرده و بگذارید بدن با تحرک کافی، سوخت و ساز مناسب داشته باشد.

7- از دود، دور شوید: روی صبحت مان با شماست که هنوز آلوده نشده یا به تازگی آلوده شده اید. دخانیات، یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان دستگاه تنفسی، خون و گوارش است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مجله همشهری دانستنیها

مطالب پیشنهادی:
نکاتی دربارۀ سرطان کبد
نشانه های سرطان سینه چیست؟
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
دو گیاه موثر بر علیه سرطان های کشنده