آلرژی ممنوع!
آرامش روان بر هر درد بی‌درمان دواست...
بعضی‌ها با آمدن بهار گرفتارش می‌شوند اما شروع شدن زمستان هم مانع تجربه كردن حساسیت‌های آزار‌دهنده نمی‌شود. ممكن است در فصلی خاص آلرژی سراغ‌تان بیاید یا اشتباهی ساده در سفارش دادن غذا یا انتخاب لباس باعث تشدید نشانه‌های آلرژیك‌تان شود اما دلیلش هر چه باشد، چیزی از آزار‌دهنده بودن عطسه‌ها، تنگی نفس‌ها، آبریزش‌های بینی و التهاب‌های بدنی كم نمی‌كند. شاید استفاده از ماسك راهی برای كم كردن این مشكلات باشد اما بیشتر از آنكه به راهی برای حل مسئله شباهت داشته باشد، نوعی پاك كردن صورت آن است. اگر شما هم برای دست به گریبان شدن با نشانه‌های آلرژی و آسم، تنها به بهانه كوچكی نیاز دارید، این مطلب را بخوانید. ما به شما می‌گوییم چطور با ساده‌ترین راه‌ها سبك زندگی‌تان را تغییر دهید تا آلرژی دست از سرتان بردارد.

اسپری بینی بخرید
شست‌وشوی هر روزه بینی می‌تواند به شما خدمت زیادی بكند. اگر می‌توانید هر روز یك یا دو بار سرم نمكی استنشاق كنید تا بینی‌تان را شست‌وشو دهد. اسپری‌هایی مثل «دكوسالین» هم می‌تواند در شست‌وشوی بینی و كم كردن نشانه‌های آلرژی به شما كمك كند. این درمان نه هزینه زیادی دارد و نه از شما وقت زیادی می‌گیرد. پس آن را جدی بگیرید تا كارتان به درمان‌های وقت‌گیر و پرهزینه نكشد.

سلامت معده‌تان را بررسی كنید
شاید همه نشانه‌هایی كه تجربه می‌كنید شما را به این نتیجه برساند كه دچار آلرژی هستید اما بسیاری از افرادی كه مثل شما خود را آلرژیك می‌دانند از بیماری‌های دیگری رنج می‌برند و به‌خاطر شباهت علائم‌شان با نشانه‌های بیماران آلرژیك، خود را در مقام تشخیص بیماری قرار می‌دهند و با خوددرمانی اشتباه كار را برای درمان مشكل اصلی سخت می‌كنند. اگر شما مدام باید صدای‌تان را صاف كنید، خلط گلو دارید و در ریه و سینوس‌های‌تان احساس ناراحتی می‌كنید، نباید خود را صددرصد مبتلا به آلرژی بدانید. این نشانه‌ها می‌تواند به دلیل برگشت یا ریفلاكس اسید معده باشد و شما با درمان مشكلات معده و پرهیز غذایی و البته بلافاصله بعد از خوردن غذا نخوابید، می‌توانید نشانه‌های آزار‌دهنده را برطرف كنید.

كمتر استامینوفن بخورید
حتی مصرف برخی از داروها هم می‌تواند در مبتلا شدن شما به مشكلات تنفسی و آلرژی تاثیر بگذارد. محققان می‌گویند استامینوفن یكی از این داروهاست كه كودكان و نوجوانان با مصرفش گرفتار این بیماری می‌شوند. بررسی‌های پژوهشگران نشان می‌دهد مصرف داروی استامینوفن احتمال بروز خس‌خس تنفسی و آلرژی را در كودكان و نوجوانان بالا می‌برد و حتی ممکن سال‌ها بعد از مصرف این علائم را به جان آنها بیندازد.

لاغر كنید
محققان می‌گویند چاق‌ها 26 درصد بیشتر از دیگران گرفتار آلرژی می‌شوند. از نظر آنها هنوز نمی‌توان گفت آیا چاقی، آلرژی را سبب می‌شود یا خیر ولی مطالعات‌شان نشان می‌دهد با كنترل چاقی در افراد می‌توان از بروز آلرژی پیشگیری كرد. امتحانش مجانی است. با لاغرتر شدن هم می‌توانید در برابر آلرژی سد بسازید و هم از هزار و یك بیماری كشنده یا ناتوان كننده دیگر فرار كنید.

هواكش‌ها را روشن كنید
هواكش‌های حمام یا هود آشپزخانه ممكن است صدای آزار‌دهنده‌ای داشته باشند اما برای جنگیدن با آلرژی چاره‌ای جز استفاده از آنها ندارید. هنگام آشپزی یا دوش گرفتن باید به هر راهی رطوبت را از خانه بیرون كنید. باز كردن پنجره می‌تواند یكی از این راه‌ها باشد اما در روزهای سرد یا روزهایی كه سطح آلودگی هوا بالاست این كار به شما كمك چندانی نمی‌كند. به جای آن بهتر است از هواكش‌ها كمك بگیرید و رطوبت اضافی را با كمك‌شان از خانه بیرون كنید. گفته می‌شود رطوبت داخلی ساختمان نباید از 30 تا 40 درصد بالاتر باشد، پس اگر تحمل صدای هواكش‌ها را ندارید، چند دقیقه‌ای هدفون را در گوش‌تان بگذارید و كمی موسیقی گوش كنید.

ماست پرچرب بخورید
پژوهش‌هایی كه در مورد تغذیه مادران باردار انجام شده است نشان می‌دهد خوردن ماست كم‌چرب در دوران بارداری احتمال ابتلا به آسم در كودكان را 60‌ درصد افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند مادرانی كه ماست پرچرب می‌خورند‌ سیستم ایمنی كودكان در برابر آلرژی مقاوم‌تر می‌شود و این مشكل كمتر سراغ فرزندان‌شان می‌آید. پس اگر پزشك‌تان محدودیت خاصی را در این مورد برای‌تان تنظیم نكرده است، هر روز مقداری ماست پرچرب از یك برند مطمئن را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

آب‌درمانی كنید
تا جایی كه می‌توانید مایعات بنوشید. با این كار شاید نتوانید مشكل اصلی یعنی حساسیت فصلی‌تان را درمان كنید اما لااقل می‌توانید عوارض آن را كمتر كنید. متخصصان می‌گویند با این كار باعث می‌شوید حساسیت اثر كمتری بر بدن‌تان بگذارد. گذشته از این، شما با مصرف مایعات بیشتر، به ویژه آب، می‌توانید با یك تیر دو نشان بزنید و در فصل سرما، با بیشتر كردن دفع بدن‌تان به دفع سریع‌تر ویروس‌ها از بدن‌تان هم كمك كنید. كار سختی نیست؛ كافی است همیشه یك لیوان آب روی میز كارتان داشته باشید تا به محض افتادن چشم‌تان به آن برای نوشیدنش اقدام كنید.

خانه را دستمال بكشید
جارو زدن بلای جان آلرژیت‌هاست. فقط جاروهای دستی نیستند كه گرد و غبار خانه را از این گوشه به آن گوشه می‌برند و ذرات معلق را وارد ریه‌های شما می‌كنند، اگر آلرژی داشته باشید حتی استفاده از جاروبرقی هم می‌تواند برای شما مشکل‌سازشود و نفس كشیدن را برای‌تان سخت كند. برای فرار از چنین تهدیدی، بهتر است به جای جارو كردن خانه، روی سرامیك‌ها را با دستمال نمدار تمیز كنید. كار سختی نیست. یك‌بار با دستمال نمدار آشغال‌ها را ذره‌ذره در گوشه‌ای از خانه جمع كنید و بار دیگر با یك دستمال نمدار كل خانه را برق بیندازید.

هرچه می‌خورید را بنویسید
شاید آلرژی شما به‌خاطر هوای زمستان تشدید نشده باشد و خوراكی‌هایی كه خورده‌اید باعث عود كردنش باشد. حتما اولین جمله‌ای كه با خواندن سطر قبل می‌گویید این است که «من كه چیز خاصی نخوردم!» زیاد به حافظه‌تان اعتماد نكنید و برای مطمئن شدن از اینكه خوراك‌تان دلیل این مشكلات است یا نه، یك روز هرچه می‌خورید را بنویسید. اگر نشانه‌های آلرژی فردای آن روز تشدید شد، می‌توانید سری به فهرست غذای‌تان بزنید و متهمان اصلی را پیدا كنید. با مشاهده تفاوت‌های فهرست آن روز با فهرست روزهای دیگر می‌توانید دلیل آلرژی‌تان را حدس بزنید.

ویتامین‌درمانی كنید
كم بودن یا كافی بودن ویتامین‌ها در بدن شما می‌تواند سرنوشت سلامت‌تان را تهدید كند. متخصصان بر این باورند كه حتی انواع مختلف و مهلك سرطان‌ها هم به‌خاطر كمبود برخی ویتامین‌ها به جان افراد می‌افتند. در مورد آلرژی هم وضعیت به همین صورت است. متخصصان ادعا می‌كنند با مصرف میزان كافی ویتامین B، K  و C از طریق رعایت رژیم مناسب غذایی می‌توانید رد پای آلرژی را در زندگی‌تان محو كنید. پس تا فصل مركبات تمام نشده به منبع‌های سرشار ویتامین C پناه ببرید. ویتامین k را هم می‌توانید در سبزیجات تازه، گوشت و پنیر پیدا كنید. برای تامین ویتامین B بیشتر هم می‌توانید كدو حلوایی، روغن زیتون و تخم‌مرغ مصرف كنید.

مراقب كودك‌تان باشید!
سن ابتلا به آلرژی در ایران پایین آمده و براساس بررسی‌هایی كه در سال 2010 انجام شده است، میزان شیوع آسم در ایران در میان كودكان شش تا هفت سال در برخی استان‌ها بین پنج تا 10 درصد و در تعدادی دیگر بین 10 تا 20 درصد گزارش شده است. در این بررسی‌ها مشخص شده كه حدود 7/5 تا 6 درصد كودكان ایرانی از آسم شدید رنج می‌بردند اما میزان كودكان آلرژیك از آنهایی كه آسم شدید داشته‌اند بسیار بیشتر بوده است. این آمارها را سال گذشته رئیس مركز تحقیقات آسم، آلرژی و ایمنولوژی دانشگاه علوم‌پزشكی تهران در نهمین كنگره دوسالانه آسم‌، آلرژی و ایمنولوژی ارائه كرده بود.

اگر درمان نشوید. . .
اگر آلرژی‌تان را درمان نكنید به زودی شما هم به جمع میلیون‌ها مبتلا به آسم اضافه می‌شوید. در سال2011، 250 تا 300 میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا بودند و هر ساله حدود 250هزار نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

شب‌ها موهای‌تان را بشویید
اگر عادت به  ژل و موس مو  دارید، باید انتظار تشدید نشانه‌های آلرژی را هم داشته باشید. شاید نتوانید موهای سركش‌تان را بدون این مواد شیمیایی رام كنید اما لااقل می‌توانید بعد از رسیدن به خانه سرتان را دوباره بشویید و آنها را از موهای‌تان پاك كنید. نیازی به استفاده دوباره از شامپو نیست. فقط با كمك آب موها را بشویید و مواد شیمیایی كه می‌توانند آلرژی‌زا باشند را از آنها پاك كنید.

آرام باشید
آرامش روان بر هر درد بی‌درمان دواست. اگر می‌خواهید با آلرژی مبارزه كنید، اول باید خونسردی‌تان را حفظ كنید. زمانی كه شما استرس دارید، سطح هورمون كورتیزول در بدن‌تان بالا می‌رود و این هورمون می‌تواند نشانه‌های آلرژیك را تشدید كند. اگر راه‌های دیگر را برای درمان بیماری‌تان به كار می‌بندید، می‌توانید از این توصیه هم برای داشتن حال بهتر كمك بگیرید. در لحظه‌ای كه نشانه‌های آلرژی‌تان عود می‌كند، یك گوشه آرام بنشینید و برای آرام كردن ذهن‌تان تلاش كنید. شاید یاد گرفتن چند نشانه مدیتیشن و تن‌آرامی بتواند به شما كمك كند. محققان در یك بررسی ثابت كرده‌اند با كمك ورزش یوگا می‌توان آمار مبتلایان آلرژی را پایین آورد. از میان شركت‌كنندگان بررسی آنها 39 درصد از بیماران به بیش از یك آلرژی مبتلا بودند که نتایج نشان داد این گروه از استرس بیشتری رنج می‌برند.

به لباس‌های‌تان نگاه كنید
سرمای هوا شما را مجبور به پوشیدن لباس‌های بیشتری می‌كند اما گاهی همین تلاش برای ایمن شدن در برابر سرما آلرژی‌تان را تشدید می‌كند. برخی لباس‌ها از موادی تولید شده‌اند كه می‌توانند آلرژی‌زا باشند پس اگر در حراجی‌ها یك پالتو را به قیمتی بسیار ارزان خریده‌اید به خودتان نبالید. ممكن است همین پالتوی دوست داشتنی شما از پارچه‌ای دوخته شده باشد كه نشانه‌های خاموش آلرژی را بیدار می‌كند. شاید هم پلیورهای‌تان از نخ‌هایی بافته شده باشند كه حساسیت را به جان‌تان می‌اندازد. پس در روزهایی كه علائم آلرژی بیشتر از قبل به شما حمله می‌كنند، نگاهی به لباس‌هایی كه به تن كرده‌اید بیندازید.

بالش‌تان را چك كنید
نمی‌توانیم به شما توصیه كنیم سراغ بالش پر بروید یا اینكه از بالش پشمی استفاده كنید. هر كدام از این بالش‌ها می‌توانند حساسیت‌زا باشند پس اگر نشانه‌های‌تان در صورت استفاده از این بالش‌های راحت تشدید می‌شود، سرتان را روی‌شان نگذارید. نمونه‌های نامرغوب الیاف مصنوعی هم می‌توانند گذشته از حساسیت‌زا بودن سلامت شما را از جهات دیگر هم تهدید كنند اما اگر یك بالش مرغوب از الیاف مصنوعی تهیه كنید و سراغ نمونه‌هایی بروید كه روی بسته‌بندی‌شان «ضدحساسیت» هم نوشته شده است، تا اندازه‌ای خیال‌تان نسبت به كنترل علائم آلرژی می‌تواند راحت باشد.

ملحفه‌ها را بجوشانید
شستن ملحفه‌ها با آب داغ می‌تواند دوام‌شان را كم كند، رنگ و روی‌شان را ببرد یا اینكه باعث آب رفتن‌شان شود اما برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند اگر آنها را در دمای پایین بشویید نمی‌توانید غبارها و آلودگی‌هایی كه باعث تشدید نشانه‌های آلرژیك می‌شوند را حذف كنید. یك بررسی می‌گوید برای رسیدن به این هدف، باید ملحفه‌های‌تان را هر هفته در آب 140 درجه بجوشانید. شاید چنین كاری برای‌تان ممكن نباشد اما بهتر است ماشین لباسشویی‌تان را روی بالاترین درجه روشن كنید.

دستگاه تصفیه‌ هوا بخرید
تنها آلودگی هوا نیست كه باید شما را به فكر خریدن یك دستگاه تصفیه هوای خانگی بیندازد. اگر به آلرژی مبتلا هستید، در روزهای هوای پاك هم حتی این دستگاه‌ها می‌توانند به شما خدمت كنند. پس با توجه به متراژ خانه‌تان یك دستگاه را انتخاب كنید و برای عوض كردن فیلترش در فاصله‌های زمانی كه روی كتابچه دستگاه توصیه شده هم حساس باشید. این دستگاه‌ها شما را از شر ذرات معلقی كه به سلامت‌تان آسیب می‌زنند راحت می‌كند.

سوزن‌ها را فراموش نكنید
متخصصان طب سوزنی می‌گویند تكنیك‌هایی كه استفاده می‌كنند می‌تواند اغلب بیماری‌ها را از جان شما بیرون كند. مطالعات پژوهشگران هم برخی از ادعاهای آنها را تایید می‌كند. یكی از این پژوهش‌ها از تاثیر مثبت سوزن‌های آنها برای درمان آلرژی می‌گوید. از نظر پژوهشگران از آنجا كه سوزن‌های این طب می‌توانند سطح هورمون استرس را در بدن كاهش دهند، در كم كردن نشانه‌های آلرژی هم می‌توانند موثر باشند.

آفتاب بگیر، آلرژی نگیر!
پنج سال پیش بود كه دكتر فرهاد غریب‌دوست، رئیس مركز روماتیسم ایران از نتایج پژوهش‌هایی پرده برداشت كه می‌گفت بیشتر از نیمی از ایرانی‌های زیر 40 سال، دچار كمبود ویتامین D هستند و دو سال بعد رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور ادعا كرد كه 80 درصد ایرانی‌ها به كمبود این ویتامین مبتلا هستند. درحالی كه نور خورشید تاثیر اصلی را بر تامین ویتامین D بدن می‌گذارد و تنها 20 درصد میزان مورد نیاز آن از طریق مواد غذایی جذب می‌شود، متخصصان هشدار می‌دهند ایرانی‌ها به اندازه كافی در معرض تابش خورشید قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل بیشتر از 50 درصدشان به كمبود این ویتامین مبتلا هستند. قصه كمبود ویتامین D و مشكلات ناشی از آن طولانی است اما حالا كه در مورد آلرژی نوشتیم، باید بگوییم از نظر محققان، كافی نبودن میزان این ویتامین در بدن كودكان آنها را به آلرژی مبتلا می‌كند. محققان می‌گویند آشتی با نورخورشید، ماهی، روغن ماهی، سبزیجات و لبنیات می‌تواند در تامین این ویتامین تاثیرگذار باشد و كنار گذاشتن آنها، گذشته از پوكی استخوان، سرطان و مشكلات جبران‌ناپذیر دیگر، افراد را در بزرگسالی به آلرژی مبتلا می‌كند. البته یادتان نرود نور خورشید ویتامین D را تامین می‌كند اما اگر بدون استفاده از ضدآفتاب فرزندتان را در معرض آن قرار دهید، احتمال ابتلایش در آینده به مشكلات پوستی و سرطان پوست را بالا می‌برید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز

مطالب پیشنهادی:
آلرژی یا حساسیت چیست؟
10 قانون برای مقابله با آلرژی
تغذیه مناسب مهارکننده آلرژی فصلی
هشت عارضه عجیب داروهای ضد آلرژی !!
آلرژی در دوران بارداری خطرناک است؟