اگر دچار نفخ می شوید ، این مقاله را بخوانید. زیرا نفخ را می توان با توصیه های ساده و بدون خوردن دارو درمان کرد.

 

* سراغ موز بروید
موز یک منبع طبیعی پتاسیم و یک میوه مغذی است که تعادل بین مایعات بدن را برقرار می کند.البته فقط موز این طور نیست.زردآلو، انبه، و کشمش منبع غنی از پتاسیم هستند.سعی کنید روزانه 5 گرم پتاسیم مصرف کنید.ماده مغذی دیگری که هر روز در رژیم غذاییتان یا به عنوان مکمل غذایی می توانید مصرف کنید 300 تا 400 میلی گرم منیزیوم ( مثل سبزیجات سبز رنگ، آجیل) و 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم( مثل آب پرتقال و ماست)است. مقدار مناسبی از هر کدام از اینها می تواند نفختان را برطرف کند.

* مواد گیاهی مصرف کنید
بعضی از غذاها و گیاهان هضم غذا را بهتر می کند مانند ماست،سرشار از فیبر،برنج قهوه ای،کلم و آب قره قاط. زنجبیل و قاصدک مدر هستند.هر دوی این گیاه را می توانید در چایتان بریزید و با این جوشانده خودتان را لاغر کنید.
 
* نمک را قدغن کنید
مصرف زیاد نمک نه تنها مایعات بدن را از دست نمی دهد بلکه در بدن نگه می دارد.خوراکی هایی که سدیم بالایی دارند مثل هات داگ،زیتون،آجیل شور،خیارشور یا ترشی،و غذاهای فریز شده را از لیست غذایتان حذف کنید. مراقب مصرف سس سویا،سس کچاپ، انواع پنیرها و گوشت ها باشید.

* شکر را از قلم بیندازید
شکر زیاد انسولین بدنتان را بالا می برد،و باعث می شود بدنتان نتواند سدیم را دفع کند.از خوراکی های شیرین مثل غلات شیرین،کیک ها،کلوچه ها،بستنی ها، و خوراکی هایی که دارای مواد قندی بالایی هستند مثل شربت ذرت و لیموناد پرهیز کنید.
 
* کم خوری نکنید
البته رژیم کم کالری به کم کردن وزنتان کمک می کند اما بدنتان کالری زیادی را مصرف می کند و باعث می شود بدنتان آب زیادی تولید کند.کمتر از 1200 کالری در روز نخورید. این مقدار کالری شامل پروتئین،یک ماده مغذی مهم در رژیمهای کم کالری است که به کم کردن آب بدنتان کمک میکند.
 
* تحرکتان را زیاد کنید
سیستم لنفاوی نمی تواند آب های اضافی بدن را بدون تحرک داشتن در خارج از بافت ها خشک کند. در هفته 4 بار ورزش کنید تا آب اضافی بدنتان از طریق عرق کردن و نفس کشیدن کم شود.
 
 * الکل زیاد مصرف نکنید
الکل در ابتدا ادرار آور است،و باعث از دست دادن آب اضافی بدنتان می شود.اما این کم کردن آب اضافی بدن منجر به کم آبی بدنتان می شود و باعث می شود بدنتان آب های اضافی را در خودش نگه دارد.
 
* شنا کنید
شنا کنید.برای اینکه به این نتیجه برسید، بعضی از کارها و تمریناتتان را در استخر انجام دهید.

* مایعات زیاد بخورید
خوردن آب زیاد به مقدار 8 تا 10 لیوان در هر روز نمک و مایعات بدن را خارج می کند.یک بدن با حجم مناسبی از آب بدنی است که مقدار کمی آب را در خود نگه دارد.

* وعده های غذاییتان را در روز پخش کنید
به جای 3 وعده غذای سنگین، 5 یا 6 وعده غذای سبک بخورید.لقمه های کوچک یا نوشیدنی های سبک با فواصل زمانی مناسب به شما انرژی می دهد و آب بدنتان را تنظیم می کند همچنین از آب زیادی در بافت ها که با خوردن غذاهای سنگین حاصل می شود جلوگیری می کند.
 
* خوراکی های طبیعی را انتخاب کنید
خوراکی های کنسرو شده و بسته بندی شده حتی کنسرو مارچوبه که ظاهرا سالم به نظر می رسد بیشتر از آنچه که نیاز دارید به شما سدیم می دهد. از غذاهای کنسرو شده و حبوبات بسته بندی شده طعم دار پرهیز کنید. میوه، سبزیجات و حبوبات تازه را جایگزین کنید.
 
تهیه و ترجمه  : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
کاهش نفخ و شکمی صاف؟!
قویترین ضد نفخ گیاهی!!
از بین برنده نفخ وحالت تهوع
اشتها آور و ضد نفخ!!
گیاهی ضد نفخ