حتما شما هم در مورد فشار خون بالا شنیده‌اید یا خود درگیر آن هستید. لازم است آگاهی بیشتری در باره آن كسب كنید. برخی از مردم به اشتباه تصوراتی نادرست از این بیماری دارند كه گاهی می‌تواند برای آنها خطرساز باشد.

 

برخی از باورهای غلط به این شرح است:
عصبانیت و عرق كردن از علائم فشار خون بالاست.
برخی می‌گویند عصبانیت و عرق كردن از نشانه‌های فشار خون بالاست اما این طرز فكر كاملا اشتباه است. فشارخون بالا هیچ نشانه‌ای ندارد. به همین دلیل به آن «قاتل خاموش» می‌گویند. بنابراین تنها راه تشخیص بیماری كنترل فشار خون است. بعضی از افرادی كه بظاهر سلامت هستند و احساس بیماری نمی‌كنند نیز ممكن است از این مشكل رنج ببرند.

به همین ترتیب، افرادی كه عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلبی یا سكته را دارند (مانند سیگار كشیدن یا اضافه وزن)، ممكن است فشار خون بالایی نداشته باشند. بر اساس مطالعات اخیر، حدود یك نفر از هر سه آمریكایی بزرگسال فشار خون بالا دارند و بسیاری از آنها نمی‌دانند. همین ناآگاهی آنها را در معرض خطر سكته، حمله قلبی، نارسایی قلبی و بیماری‌های كلیوی قرار می‌دهد. پس اگر بتازگی فشار خون خود را كنترل نكرده‌اید، سریع اقدام كنید.

وقتی به پزشك مراجعه می‌كنم، فشار خونم بالاست
عده‌ای می‌گویند وقتی به پزشك مراجعه می‌كنند فشار خونشان بالا می‌رود، اگرچه همیشه این طور نیست ولی چون در خانه همه چیز طبیعی است ولی ممكن است بعضی از افراد در مطب پزشك به دلیل استرسی كه دارند، فشار خونشان به طور موقت كمی بالا برود، اما عوامل زیادی از جمله فعالیت فیزیكی، نوسانات عاطفی و استرس فشار خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اندازه‌گیری فشار خون در خانه ممكن است به شما كمك كند تا میزان واقعی آن را متوجه شده و به پزشك اطلاع دهید.

اگر كلسترول من بالاست، حتما فشار خون هم دارم
ارتباط كلسترول بالا با فشار خون بالا هم تصوری اشتباه است. كلسترول خون بالا خود به تنهایی منجر به افزایش فشار خون نمی‌شود. اما عاداتی در زندگی كه باعث افزایش كلسترول خون می‌شوند، ممكن است باعث افزایش فشار خون هم بشوند. عاداتی مانند داشتن رژیمی سرشار از چربی اشباع و عدم فعالیت بدنی.

این روزها فشار خون اغلب مردم بالاست
این روزها زندگی سرشار از استرس است و استرس نیز از جمله عواملی است كه خطر فشار خون را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بسیار مهم است كه دائم فشار خون خود را كنترل كنید. همچنین مهم است به یاد بسپاریم، فشار خون بالا می‌تواند كنترل شود و خطر بروز بیماری های دیگر را كاهش دهد.

بهتر است دارو را قطع كنم
برخی بیماران می‌گویند برای مدتی دارو مصرف كردم، اما فشار خونم پایین نیامد، بهتر است داروها را قطع كنم. ا ما این تفكر مطلقا درست نیست. فشار خون بالا بیماری‌ است كه می‌تواند كنترل شود، ولی درمان نخواهد شد. اگر پزشك شما دارویی برای این مشكل تجویز كرده است، مطابق دستور او آن را مصرف كنید. كاهش مقدار دارو یا قطع آن بدون نظر پزشك، می‌تواند برای شما خطرناك باشد.
 

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :

 در مواقع افت فشارخون چه بخوریم؟
ورزش و فشار خون پایین
میوه ای تابستانی جهت درمان فشار خون
گیاهانی که فشار خون را درمان می کنند!!
خوراکی مفید جهت تنظیم قند و فشار خون