پیروکسیکام ، دارویی برای كاهش درد مفاصل
این دارو در اشكال قرص، كپسول شیاف و البته آمپول وجود دارد و یكی از داروهای ضد التهابی اما از نوع غیر استروئیدی است كه التهاب و درد مفاصل را تخفیف می‌دهد

کاهش درد مفاصل با پیروکسیکام

پیروكسیكام در اشكال قرص، كپسول شیاف و البته آمپول وجود دارد و یكی از داروهای ضد التهابی اما از نوع غیر استروئیدی است كه التهاب و درد مفاصل را تخفیف می‌دهد. بنا بر این فقط در اختلال‌های مفصلی ـ اسكلتی و عضلانی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، نقرس حاد و اسپوندیلیت آنكلوزان تجویز و مصرف می‌شود و به طور موقت درد‌های اسكلتی را تسكین می‌دهد. اما به دلیل نیمه عمر كوتاهی كه دارد به طور روزانه مصرف می‌شود. جذب گوارشی خوبی دارد و با توجه به این‌كه تا حدودی جذب موضعی نیز دارد، از فرم موضعی آن نیز به شكل ژل استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید :  درمان خانگی موثر برای تسکین درد مفاصل و گرفتگی عضلات

بیشتر بدانید : درد مفصل شما می تواند نشانه یکی از این بیماری ها باشد!!

بیشتر بدانید :  بعضی داروها پوست را به نور حساس می‌کنند!!

بیشتر بدانید : حساسیت فصلی باعث درد مفاصل و کمر درد می شود؟

ماهیت پیروكسیكام از كجاست؟

پیروكسیكام همانند داروهای آسپرین، بروفن و ایندو متاسین نوعی ضد التهاب غیراستروئیدی است كه تولید موادی به نام پروستاگلاندین‌ها را مهار می‌كند. پروستاگلاندین پایانه‌های عصبی درد را تحریك می‌كند و سبب ایجاد حس درد می‌شود. پس همان‌طور كه می‌بینید پیروكسیكام تنها التهاب و درد را كاهش می‌دهد و در درمان بیماری‌های ذكر شده نقشی ندارد.


احتیاط در استفاده از پیروكسیكام

به طور كلی این دارو همانند آسپرین و دیگر هم خانواده‌های خود خطر ایجاد زخم‌های گوارشی را بالا می‌برد، بنابراین در كسانی كه سابقه زخم یا خونریزی گوارشی دارند نباید مصرف شود. این دارو تداخلات دارویی پر اهمیتی با داروهای كاهنده فشار خون مانند آتنولول و لوزارتان و كاپتوپریل و هم خانواده‌های آنها دارد و سبب می‌شود كه اثر آنها كم شود. بنابراین بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید در مصرف پیروكسیكام با پزشك خود در این مورد مشورت كنند.

 پیروكسیكام اثر داروهای ضد انعقادی مانند آسپرین، هپارین و وارفارین و كلوپیدوگرل و... را افزایش می‌دهد و خطر خونریزی را برای مصرف‌كنندگان این داروها به دنبال دارد. پیروكسیكام با داروهای دیگری مانند لیتیوم، كلستیرامین و... نیز تداخل دارد.

به طور كلی تزریق این دارو در هیچ شرایطی برای كودكان مورد تائید قرار نگرفته است و برای درمان علائم آرتریت جوانان هم هرگز توصیه نمی‌شود.

همچنین تزریق عضلانی آمپول پیروكسیكام، آسیب بافتی را در پی دارد و برای كاهش این عارضه حتما باید به صورت عمیق در عضله سرینی تزریق شود. نكته قابل توجه آن است كه دردهای خفیف تا متوسط اسكلتی معمولا به درمان‌های خوراكی و موضعی جواب می‌دهند و نیازی به استفاده از داروهای ضد درد تزریقی نیست. تزریق آمپول پیروكسیكام می‌تواند سبب ایجاد عوارض ناخواسته‌ای مانند فلج برگشت‌ناپذیر پا شود، بنابراین هیچ‌گاه بدون تجویز پزشك اقدام به تزریق این دارو نكنید.


بیشتر بدانید :  تداخلات دارویی ژلوفن را می دانید؟

بیشتر بدانید :  اگر درد مفاصل دارید از این خوراکی ها اجتناب کنید

بیشتر بدانید :  خوراکی هایی که درد مفاصل را افزایش می دهد

بیشتر بدانید : این دردها را با دیسک کمر اشتباه نگیرید

بیشتر بدانید : چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟

بیشتر بدانید : برای درمان کمر درد باید به کدام متخصص مراجعه کنید؟

بیشتر بدانید : چرا در زمستان ها درد مفاصل مشکلی شایع می شود

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ