یکی از موادی که به صورت شایعی در کشور ما و سایر نقاط دنیا به عنوان مکمل استفاده می‌شود کراتین است.بسیاری از فوائد کراتین می‌گویند، اما...

 

یکی از موادی که به صورت شایعی در کشور ما و سایر نقاط دنیا به عنوان مکمل استفاده می‌شود کراتین است.

اگر سری به یکی از باشگاه‌های بدنسازی بزنید متوجه خواهید شد که این ماده به فراوانی توسط ورزشکاران استفاده می‌شود .

البته نیازی نیست به باشگاه بدن سازی بروید کافیست همین کلمه را در گوگل جستجو کنید : کراتین‌. خواهید دید که بسیاری از سایت‌ها از فوائد کراتین می‌گویند، برنامه‌های بدنسازی همراه با کراتین را پیشنهاد می‌کنند و ...

اما آیا به ضرر و زیان استفاده از این ماده نیز اشاره‌ای می‌کنند؟

برخی از مربیان بدنسازی در کشور ما این ماده را بی خطرترین مکمل می‌دانند و می‌گویند " نگران نباش، کراتین است، هیچ عارضه‌ای ندارد" .

( البته شاید هم حق داشته باشند، در مقایسه با سایر موادی که استفاده می‌شود .....)

به طور مثال در یکی از این سایتها آمده است : " آمینو اسید کراتین برای حجم دادن به ماهیچه‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. این واقعه بطور طبیعی در بدن اتفاق می‌افتد و بسیار بی خطر و موثر برای همگان است مخصوصاً اگر شما تا به حال از آن استفاده نکرده باشد ( باشید )....... فراموش نکنیم که ارزش تاثیر گذاری یک پودر کراتین خوب همراه با آب انگور می‌تواند بهتر باشد. نکته دیگر اینکه کراتین را بهتر است بعد از ورزش مصرف ....." (سایت.....)

استفاده کنندگان از این مکمل در کشور ما باید بدانند آیا ماده ای که استفاده می‌کنند به راستی کراتین است؟ آیا استاندارد است؟

 قیمت کراتین در سایت آمازون شانزده تا پنجاه دلار است این اختلاف قیمت برای چیست؟

آیا این مکمل هیچ ناخالصی ندارد و ماده دیگری را با آن مخلوط نمی‌کنند؟

گذشته از مشکلات گفته شده و با در نظر گرفتن این پیش فرض که شما بهترین و خالص‌ترین نوع کراتین را که تاریخ مصرف آن نگذشته است استفاده می‌کنید، این مطلب نتیجه تحقیقات از سایت‌های دانشگاهی خارج از کشور در مورد عوارض و ضرر و زیان ناشی از استفاده از کراتین است که امیدوارم مفید و قابل استفاده باشد .

پیش گفتار :

در روز نهم دسامبر سال 1997 میلادی یک کشتی‌گیر در دانشگاه میشیگان به نام "جف ریز" از مکمل کراتین به مقدار دوازده پوند بر کیلوگرم استفاده کرد او این مقدار را تا صد و پنجاه افزایش داد جف می‌خواست در مسابقه شرکت کند و‌لی برای رسیدن به هدفش جان خود را از دست داد .

جف ریز بیست و یک ساله و دو کشتی‌گیر دیگر قبل از رسیدن به مسابقه جان خود را از دست دادند .

پزشکان علت مرگ "جف" را اختلال عملکرد قلب و کلیه بیان کردند.

در سال 1998 در روزنامه "مینه سوتا" گفته شد، پس از هفتاد سال ورزش کشتی فقط در سال 1997 مرگ و میر دیده شد. مرگ ناگهانی سه کشتی‌گیر باعث شد همه برای فهمیدن علت مرگ تحقیقات را شروع کنند .

دکتر "وانگ" معتقد بود که مکمل کراتین علت مرگ است.

 اما تحقیقات گذشته نشان داده‌بود که کراتین عارضه شناخته شده‌ای ندارد .

کراتین باعث می‌شود که درصد آب در عضله افزایش پیدا کند. و هنگامی‌که ورزشکار بخواهد وزن کم کند، در سیستم خنک کننده بدن اختلال ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان داد که خطر عوارض کراتین هنگامی‌که کشتی گیر وزن کم می‌کند افزایش  می‌یابد.

کراتین چیست؟

کراتین مولکولی است که از ترکیب سه اسید امینه‌ی آرژی نین، گلایسین و متیونین تشکیل شده است.

 این مولکول با فسفات ترکیب شده و نقش ذخیره کننده انرژی را در بدن ایفا می‌کند. درست است که کراتین در تمام بدن، به خصوص عضلات وجود دارد ولی ماده حاصل از آن به نام کراتینین باید به صورت کامل از کلیه دفع شود .

باید گفت که کراتینین یکی از موادی است که بدون هیچ بازجذبی از کلیه دفع می‌شود و از آن در آزمایشگاه برای بررسی عملکرد کلیه استفاده می‌شود.

 افزایش سطح کراتینین در خون نشان‌دهنده اختلال در عملکرد کلیه یا بیماری کلیوی است .

قسمت دوم

تهیه وتدوین: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حامد ترکمان
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health