ورزش
از جمله عوامل خطرزا در کاهش حس بویایی می‌توان به استعمال سیگار، پولیپ بینی و انحراف تیغه بینی اشاره کرد.
در یک بررسی تازه آشکار شد که انجام مرتب فعالیت‌های بدنی می‌تواند خطر از بین رفتن حس بویایی را که با افزایش سن در افراد تشدید می‌شود، کاهش دهد.

در این مطالعه 1600 فرد 53 تا 97 ساله که در شروع بررسی‌ها مشکلی با حس بویایی خود نداشتند به مدت 10 سال مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان در این بررسی به مطالعه توانایی افراد در تشخیص هشت نوع بو و رایحه مختلف از قبیل شکلات و قهوه پرداختند. همچنین شرکت‌کنندگان گزارشی از عادت‌های ورزشی خود ارائه کردند. در طول مطالعه حدود 28 درصد افراد به اختلال در حس بویایی مبتلا شدند و نتایج آن حاکی از وجود ارتباط بین عادت‌های ورزشی و توانایی در بویایی بود.

طبق گفته محققان در این مطالعه، شرکت‌کنندگانی که حداقل یک بار در هفته به میزان قابل توجهی ورزش کرده بودند کمتر به اختلال در حس بویایی مبتلا می‌شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 25 درصد از افراد 53 سال به بالا به اختلال در حس بویایی مبتلا هستند که از جمله عوامل خطرزا در بروز این اختلال می‌توان به استعمال سیگار، پولیپ بینی و انحراف تیغه بینی اشاره کرد.

در این مطالعه به رابطه بین فعالیت‌های بدنی و داشتن حس بویایی بهتر اشاره شده اما رابطه علت و معلولی آن هنوز تایید نشده است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا


مطالب پیشنهادی:
ورزش پیش از غذا یا پس از غذا؟
حداقل نیاز روزانه به ورزش چقدر است؟
آیا ورزش كردن حین سرماخوردگی درست است؟
نکاتی برای ورزش در کودکان
ورزش و میگرن