اگر خانمی هستید که چند بار زایمان طبیعی داشته‌اید یا دچار بی‌اختیاری ادرار هستید، بدانید که دچار شلی عضلات کف لگن شده‌اید اما نگران نباشید.

 

انجام ورزش‌های کژل به کنترل یا پیشگیری از بی‌اختیاری ادرار و تقویت عضلات مثانه و کف لگن شما کمک کرده و حتی اگر تاکنون زایمان طبیعی نداشته‌اید شما را آماده انجام زایمان می‌کند اما انجام صحیح این نوع ورزش بسیار مهم است.

 ورزش کردن سبب تقویت عضلات کف لگن شده و از رحم و مثانه و حتی روده‌ها محافظت می‌کند. انجام منظم ورزش کف لگن خطر بی‌اختیاری ادراری و سایر مشکلاتی که با افزایش سن اتفاق می‌افتد را کاهش می‌دهد.

شیوه صحیح انجام ورزش کژل:
· - ماهیچه‌های مقعد و ماهیچه‌های اطراف واژن را در حالت فشرده نگاه دارید، به نحوی كه گویا می‌خواهید از رفتن به توالت خودداری كنید.
· - این ماهیچه‌ها را یك بار، دوبار و سه بار منقبض كنید.
· - آنها را در همین حالت نگه دارید اما به تنفس خود ادامه دهید.
· - آنها را رها كنید.
 
 · - هنگامی كه بدن شما به حالت طبیعی بازگشت، ماهیچه‌ها را به سمت بیرون فشار دهید (این آخرین حركتی است كه می‌تواند به شما در بیرون راندن كودك از مجرای واژن - در هنگام زایمان- كمك كند و از پاره شدن این قسمت جلوگیری نماید).
آن‌گاه مجددا این عضلات را فشرده و منقبض كنید.
 - این تمرین را هر روز چند مرتبه، هنگام انجام كارهای روزمره، تكرار كنیداكنون وقت آن است كه تمرین «فشردن و بالا كشیدن» را به دو صورت «آرام» و «سریع» انجام دهید. می‌توانید در هر یك از حالات دراز كشیده، نشسته و ایستاده باشید. فقط باید پاهای خود را كمی از هم جدا نمایید.

آن‌گاه به صورت زیر عمل كنید:
· فشردن و بالا كشیدن آرام: ماهیچه‌های كف لگنی را به آرامی، تا جایی كه می‌توانید، منقبض و فشرده كنید. سپس آنها را تا زمانی كه می‌توانید در همین حالت نگه داشته و سپس به آرامی آنها را شل و رها كنید.
 · فشردن و بالا كشیدن سریع: مراحل كشش و رهاسازی را مانند حالت قبل ولی به سرعت انجام دهید. می‌توانید با شماره 1 بالا بكشید و با شماره 2 رها كنید. این عمل را مكررا و با سرعت انجام دهید. هر دو تمرین فوق را 5 بار یا تا زمانی كه خسته شوید، انجام دهید.با قوی‌تر شدن عضلات، می‌توانید این تمرین را در دفعات بیشتر انجام داده و هر بار، عضلات را به مدت زمان بیشتری در حالت فشرده نگه دارید. پس از چند هفته، باید پیشرفت قابل توجهی داشته باشید اما باید این تمرین‌ها را به مدت چند ماه انجام دهید تا آنها به میزان حداكثر قدرت خود برسند.بسته به میزان ضعیف بودن این ماهیچه‌ها، هنگام آغاز تمرینات، متفاوت است اما تلاش كنید تا این تمرین‌ها را با 50 مرتبه در روز آغاز كرده و ظرف چند هفته به میزان 120 بار در روز برسانید.
اگر با مشكل ترشح ادرار مواجه هستید، این تمرین‌ها را آن‌قدر انجام دهید تا مطمئن شوید كه این عارضه مجددا بروز نمی‌كند.ورزشی برای همه اوقاتشما می‌توانید این تمرین را هنگامی كه نشسته، ایستاده یا دراز كشیده‌اید و یا هنگامی كه مشغول فعالیت‌های روزمره مانند نشستن روی مبل و صندلی و صحبت با تلفن و یا مشاهده تلویزیون هستید، انجام دهید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی:
 سوزش ادرار در خانم ها
احتمال سقط جنین در چه خانم هایی بیشتر است؟!
بهداشت جنسی در خانم ها!
تاثیر ویتامین E بر خانم ها
خوراکیهای مفید برای خانم ها