چگونه موهای زائد را از بین ببریم؟
به طور کلی در‌نژاد ایرانی بر خلاف‌نژاد کره‌ای پرمویی شایع است.
دکتر کوروش صمدی، متخصص پوست، مو و لیزردرمانی با اشاره به اینکه موهای زائد و یا به عبارتی رشد موهای مردانه در خانم‌ها معضلی است که می‌تواند مشکلات روحی، روانی و حتی اجتماعی را در پی داشته باشد، گفت: «رشد موهای زائد افزایش یابنده است. به طوری که از یک نقطه شروع و به هزاران مو ختم می‌شود و می‌تواند مناطق مختلف صورت و یا بدن را در بر گیرد و با ایجاد نمای مردانه موجب از بین رفتن ظرافت صورت و اندام بدن می‌شود.»

وی در ادامه ارث را یکی از دلایل پرمویی عنوان کرد و افزود: «به طور کلی در‌نژاد ایرانی بر خلاف‌نژاد کره‌ای پرمویی شایع است. البته وجود برخی از هورمون‌ها نیز در پرمویی نقش دارد. کیست تخمدان، تنبلی تخمدان و سایر اختلالات هورمونی در خانم‌ها موجب افزایش موهای زائد می‌شود.» این متخصص پوست، مو و لیزردرمانی با بیان اینکه با افزایش سن تعداد موهای زائد افزایش می‌یابد گفت: «یکی دیگر از دلایل پرمویی مصرف دارو‌ها است. مصرف داروی کورتون، ضد صرع و تشنج می‌تواند باعث افزایش مو در افراد شود.» وی چاقی را نیز یکی از دلایل پرمویی دانست و افزود: «در صورت چاق بودن هورمون زنانه به هورمون مردانه تبدیل می‌شود که این موضوع پرمویی را در پی دارد.»

این متخصص پوست، مو و لیزردرمانی به روش درمانی از بین بردن موهای زائد اشاره کرد و گفت: «اگر شخصی دارای مشکلات هورمونی باشد لیزر و دارو هر دو با هم استفاده می‌شود در غیر این صورت لیزر به تنهایی برای از بین بردن موهای زائد به کار می‌رود.» به گفته وی، طبق آزمایشات صورت گرفته ۹۰ درصد افراد هیچ گونه اختلال هورمونی نداشته‌اند.

دکتر صمدی در خصوص عوارض لیزر درمانی بیان کرد: «عوارض لیزر مو بسیار نادر بوده و در صورتی که ایجاد شود موقت است. نور لیزر دارای اثر جوان سازی است و تاکنون هیچ عارضه ماندگار دائمی گزارش نشده است. البته در برخی از افراد ممکن است باعث ایجاد تاول‌های سطحی و یا لکه‌های قهوه‌ای رنگ شود که طی چند هفته تا چند ماه به طور کامل از بین می‌رود.» وی ادامه داد: «در طول ۳۰ سال استفاده از لیزر هیچ گونه عارضه سرطان زایی و یا جهش ژنتیکی در افراد مشاهده نشده است.»

این متخصص پوست، مو و لیزردرمانی در پایان گفت: «تعداد جلسات لیزر مو به میزان هورمون‌های اشخاص بستگی دارد ولی اصولا در ماه ۱ بار انجام می‌شود. انجام این روش حتما باید توسط تکنسین آموزش دیده انجام شود در غیر این صورت ممکن است عوارض آن افزایش یابد.»

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : sinanews.ir

مطالب پیشنهادی:
چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟
پرمویی را با موهای زائد اشتباه نگیرید
این گیاه موهای زائد را از بین می برد
رشد موهای زائد = زنگ خطر
مصرف پوست مرغ باعث موهای زائد می شود؟!