زنانه: از اپی لیدی استفاده کنیم یا نه؟
جهت رویش مو در هر فرد مانند دیگر صفات ژنتیكی‌اش تاحدی با دیگران تفاوت دارد.
از بین بردن موهای زائد با روش‌های موقتی و دائمی انجام می‌شود. در روش‌‌های موقت، قسمت زایای ریشه مو از بین نمی‌رود، به همین علت فولیكول آن دوباره به رشد خود ادامه می‌دهد در حالی كه با روش‌های دائمی، قسمت زایای مو از بین می‌رود.

روش‌های موقتی از بین بردن موی زائد انواع گوناگونی دارد و اپیلاسیون یكی از این روش‌هاست. با اپیلاسیون موها از ریشه بیرون كشیده می‌شوند. اپی‌لیدی‌ها دستگاه‌های مكانیكی برقی هستند كه گیره‌های سر آن، موها را داخل سر اپی‌لیدی می‌كشند و آنها را از ریشه بیرون می‌آورند كه نوعی اپیلاسیون محسوب می‌شود. به‌طوركلی در روش‌های اپیلاسیون به علت اینكه موها از ریشه بیرون كشیده می‌شود، احتمال آزردگی بافت اطراف فولیكول مو وجود دارد و همین امر باعث حساسیت، قرمزی و التهاب فولیكول مو (فولیكولیت) می‌شود. در پوست ما سلو‌ل‌های رنگدانه‌ای وجود دارد كه باعث ایجاد رنگ پوست می‌شوند و هر التهاب در پوست می‌تواند باعث تحریك این سلول‌های رنگدانه‌ای برای ساخت رنگدانه و تجمع در محل التهاب شود كه از آن به‌عنوان افزایش رنگ پس از التهاب (PIH) نام می‌بریم. در كسانی كه پوست‌‌های تیره (گندمی یا سبزه) دارند احتمال بروز این پدیده افزایش می‌یابد.

استفاده از اپی‌لیدی بهتر است بعد از استحمام انجام شود تا هم پوست مرطوب‌تر باشد و هم دهانه روزنه‌های پوست برای خروج موها آمادگی بهتری داشته‌باشد. همچنین اپی‌لیدی باید استاندارد باشد و پوست در محل استفاده از آن كاملا كشیده شود. با این شرایط كمترین آسیب به پوست وارد می‌شود و احتمال ایجاد حساسیت، قرمزی و فولیكولیت كاهش می‌یابد. پس می‌توان گفت اپی‌لیدی خودبه‌خود نمی‌تواند باعث تیره‌تر شدن پوست شود ولی اگر این شرایط رعایت نشود، به‌خصوص در افراد با پوست گندمی و سبزه و در مناطق زیر بغل، كشاله ران و واژینال (تناسلی) كه معمولا تیره‌تر از بقیه قسمت‌ها هستند، تحریك ایجاد شده به وسیله اپی‌لیدی با مكانیسم ذكرشده در درازمدت می‌تواند عامل تیره‌تر شدن این قسمت‌ها شود.

در مورد تاثیر اپی‌لیدی در ایجاد موهای زیرپوستی هم باید گفت جهت رویش مو در هر فرد مانند دیگر صفات ژنتیكی‌اش تاحدی با دیگران تفاوت دارد. در بعضی افراد، خواب موها به نحوی است كه در ابتدای رویش كه از سطح پوست خارج می‌شوند، داخل پوست به صورت افقی یا نزدیك به افقی رشد می‌كنند و كراتین مو باعث واكنش پوست به آن و ایجاد التهاب می‌شود. توصیه‌ می‌شود چنین افرادی از روش‌هایی برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند که موها از ته كنده نشوند و مقدار كمی از سر مو از سطح پوست بیرون باشد بنابراین استفاده از اپی‌لیدی به دلیل اینكه موها از ریشه خارج می‌کند، هنگام رشد مجدد در افراد مستعد می‌تواند باعث رویش مو به صورت زیرپوستی شود ولی این امر شامل همه افراد استفاده‌كننده از اپی‌لیدی نمی‌شود.

دكتر ابوالفتح محرابیان، متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟
پرمویی را با موهای زائد اشتباه نگیرید
این گیاه موهای زائد را از بین می برد
رشد موهای زائد = زنگ خطر
مصرف پوست مرغ باعث موهای زائد می شود؟!