خال‌های همرنگ پوست خطرناکند؟
اگر خال‌های گوشتی شما تغییر شکل پیدا کردند، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.
برخی از افراد با خال‌های گوشتی ریز و درشت همرنگ پوست خود، به‌خصوص در ناحیه صورت مواجه هستند و نمی‌دانند که بهترین راه برخورد با اینگونه خال‌ها چیست؟

دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست،‌ مو و لیزر در این باره گفت: «خال‌های گوشتی همرنگ پوست می‌توانند نشان‌دهنده وجود طیف عظیمی از بیماری‌ها در فرد باشند. اگر این خال‌ها از نوع خال‌های ملانوسیتیک یا عادی باشند، بسته به سایز، محل و زمان ایجاد ضایعه، درمان‌های مختلفی دارند. خالی که مدت‌های طولانی بدون تغییر شکل و اندازه روی صورت باشد را می‌توان با نظر پزشک متخصص و با روش‌هایی مانند جراحی،‌ لیزر یا رادیو سرجری، برداشت».

این عضو مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد که در صورت استفاده از هر کدام از این روش‌ها برای برداشت خال‌های گوشتی، احتمالی از عود یا برگشت مجدد خال وجود دارد و ما به‌هیچ عنوان نمی‌توانیم بگوییم که با یک روش خاص،‌ می‌توان خال گوشتی را کاملا و بدون امکان بازگشت،‌ ریشه‌کن کرد.  وی افزود: «اگر خال‌های گوشتی شما تغییر شکل پیدا کردند، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید تا پزشک معالجتان آن را با روش مناسب جراحی بردارد، به آزمایشگاه پاتولوژی بفرستد تا بررسی لازم روی آن انجام و خوش‌خیمی یا بدخیمی‌اش تشخیص داده شود».

مباشر درنهایت خاطرنشان کرد: «خیلی از خال‌های همرنگ پوست، می‌توانند فقط یک ضایعه پوستی مانند زگیل یا اسکین‌تگ باشند. اسکین‌تگ‌ها، ضایعات گوشتی همرنگ پوست هستند که معمولا در افراد چاق و دیابتیک در ناحیه گردن و چین‌های بدنشان ایجاد می‌شوند. اسکین‌تگ‌ها را می‌توان با جراحی یا لیزر، درمان کرد». زگیل را هم می‌توان با جراحی یا فریز کردن، درمان کرد اما امکان عود مجدد آنها هم وجود دارد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamaneh.com

مطالب پیشنهادی:
6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست
مراقبت از پوست در زمستان
مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف
مراقبت از پوست های تیره