7 روش زیبایی بدون جراحی!
وقتی راه زیبایی از جراحی زیبایی نمی‌گذرد...
قصد نداریم در این مطلب برای شما روش‌هایی را معرفی کنیم که می‌توانند بدون عمل جراحی جوانی را به شما برگردانند، حتی نمی‌خواهیم بگوییم می‌شود جلوی پیر شدن پوست یا بدن را گرفت چون ژنتیک افراد و شیوه زندگی آنها نقش اول را در پیر به نظر رسیدنشان بازی می‌کند اما می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که اگر با نشانه‌های پیری مواجه شدیم و چروک‌های ریز اطراف چشم و لب‌ها و لک‌های پیری یا افتادگی پوست به سراغمان آمد، چه كنیم.
در گذشته تنها راه فرار از پیری، تیغ جراحی بود ولی امروزه اعمال غیرجراحی متعددی برای بهتر به نظر رسیدن پوست وجود دارد. شایع‌ترین آنها هم تزریق بوتاکس و لیزر است اگرچه روش‌های غیرجراحی هم ممکن است عوارضی مانند واکنش آلرژیک به بی‌حسی موضعی یا ماده پرکننده تزریقی در پی داشته باشند و اگر پیلینگ و میکرودرم با احتیاط انجام نشوند، باعث تغییرات رنگ و بدتر شدن پوست می‌شوند، ولی عوارض و ریسک این اعمال کمتر از روش‌های جراحی است.

1.تزریق بوتاکس
برای چروک‌های پیشانی که باعث پیر شدن صورت یا افتادگی ابروها می شوند و یا چروک‌های اطراف چشم مثل خطوط پنجه کلاغی تزریق بوتاکس گزینه مناسبی است. البته بهبود موقت است. بوتاکس سم خالص باکتری بوتولیسم است و تزریق آن فقط چند دقیقه طول می‌کشد اما هرچند ماه یک‌بار به تجدید آن نیاز است تا اثرش حفظ شود. معمولا 7 – 3 روز تا رسیدن به حداکثر تاثیر بوتاكس زمان لازم است و وقتی ماهیچه‌ها به تدریج توانایی انقباض خود را به دست می‌آورند، چروک‌ها و خطوط دوباره ظاهر می‌شوند به همین دلیل تزریق هر 6 – 4 ماه یک‌بار آن لازم است.

2. پیلینگ شیمیایی
پیلینگ شیمیایی نوعی محلول اسیدی برای لایه‌برداری لایه‌های خارجی پوست است. محلول‌های پیلینگ معمولا شامل اسیدهای متنوع هستند که متخصص آنها را 15 دقیقه روی پوست می‌گذارد. ممکن است تماس پوست با این محلول‌های اسیدی باعث سوزش و تحریک شود. طی چند روز بعد، لایه‌های خارجی پوست برداشته خواهد شد و پوست جدید و نرم‌تری به‌وجود می‌آید. با چند جلسه درمان، لک‌های پیری، چروک‌های ظریف اطراف دهان و چشم، جای آکنه و چروک‌های ناشی از آفتاب یا پیری کاهش پیدا خواهد کرد. پیلینگ‌های سطحی اثر خفیف‌تری دارند و پیلینگ‌های عمقی‌ باعث تورم و عوارضی می‌شوند که به مراقبت کافی نیاز دارند.

3. میکرودرم ابریژن
ممکن است اسم درم ابریژن را شنیده باشید، طی این کار لایه خارجی پوست تراشیده می‌شود. این روش در درمان آسیب‌های شدید ناشی از نور خورشید موثر است ولی امروزه به دلیل ایجاد خونریزی و زمان زیاد برای بهبود از آن استفاده نمی‌شود. به هر حال میکرودرم ابریژن یک جایگزین غیرجراحی محسوب می‌شود که با لایه‌برداری پوست با کریستال‌های ظریف باعث کاهش چروک‌های ظریف، لک‌های قهوه‌ای پوست و جوشگاه‌های آکنه خفیف می‌شود. بلافاصله پس از کار میکرودرم ابریژن پوست جدید صورتی و سفت‌تر به نظر می‌رسد. این تغییر رنگ و تحریک، ظرف مدت 24 ساعت برطرف می‌شود.

4. رادیوفرکوئنسی
یکی از بهترین راهکارها برای پوست‌های افتاده، گرمای حاصل از انرژی رادیوفرکوئنسی به پوست است. گرما باعث تحریک تولید کلاژن و سفت‌ترشدن پوست می‌‌شود. معمولا این روش دردناک است ولی با نتایج خوبی همراه است.

5. لیزرهای غیرلایه‌برداری‌کننده
این لیزرهای غیرتهاجمی، بدون آسیب به لایه خارجی به عمق پوست نفوذ می‌کند که باعث تحریک کلاژن، کاهش خطوط ظریف و بهبود تون پوستی می‌شود. این عمل می‌تواند دردناک باشد ولی با کمک بی‌حسی موضعی درد کمتر خواهد شد به دلیل اینکه این نوع لیزرها به سطح پوست آسیب نمی‌رساند زمان استراحت بسیار کوتاهی دارد. درمان لیزر در بهبود تون، ظاهر و قوام پوست موثر است. هر جلسه با قرمزی مختصری همراه است که به سرعت بهبود پیدا می‌کند. برای نتیجه بهتر 4 تا 6 جلسه درمانی با چند هفته فاصله لازم است.

6.آی.پی.ال
IPL مثل لیزرهای دیگر وارد لایه‌های عمقی پوست (درم) می‌‌شود. پالس‌های کوتاه نور با ایجاد گرما و تخریب سلول‌های هدف، باعث تحریک جوان‌سازی پوست می‌شود. اما بر خلاف لیزر، IPL طیف وسیعی از نور را انتقال می‌دهد که انواع مختلفی از تغییرهای پوستی را در یک زمان با احساس درد متوسطی درمان می‌کند. IPL می‌تواند در بهبود قرمزی ایجادشده در بیماری روزاسه یا روشن‌ترکردن تیرگی دور چشم که ناشی از تجمع عروق خونی پوست است، موثر باشد. IPL می‌تواند رنگدانه ناخواسته مثل ملاسما و لک‌های پیری پوست را با تخریب سلول‌های رنگدانه بهبود ببخشد همچنین باعث تحریک کلاژن شود که باعث کاهش خطوط ظریف و چروک‌ها می‌شود.

7. تزریق فیلر یا پرکننده‌ها
مکانیسم آنها پرکردن بافت زیرجلدی است. فیلرها مستقیم به نواحی دچار مشکل تزریق می‌شود و باعث کاهش چروک و خطوط پوستی می‌شود. کلاژن یک فیبر طبیعی است كه مسوول سفتی پوست و از قدیمی‌ترین و بهترین فیلرهای شناخته شده است. جایگزین‌های جدید آن عبارتند از هیالورونیک‌اسید، کلسیم هیدروکسی آپاتیت، پلی ال لاکتیک اسید، پلی متاکریلات یا چربی گرفته شده از خود شخص است. تاثیر ناشی از پرکردن چروک‌ها با فیلر معمولا برای 9 ماه یا بیشتر باقی می‌ماند. نتایج تزریق کلاژن متفاوت است و هر 3 تا 6 ماه تکرار می‌شود. اثر تزریق چربی معمولا ماندگاری بیشتری دارد. پرکننده دیگری که اثر تقریبا دائمی دارد، پلی‌متیل متاکریلات (PMMA) است که در جراحی مفاصل به عنوان سیمان استخوان استفاده می‌شده است و اخیرا در مصارف زیبایی کاربرد دارد. البته موارد کاربرد آن طبق نظر پزشک تعیین می‌شود. پرکننده‌ها همچنین می‌توانند پف و تیرگی زیر چشم را بپوشانند زیرا با پرکردن فضای اطراف چشم، سایه زیر چشم را كم و حالت پف و تیرگی را محو می‌کنند. بسیاری از پرکننده‌ها در پرکردن و حجیم به نظر رسیدن لب‌ها به کار می‌روند.

دكتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست، رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.ir

مطالب پیشنهادی:
6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست
مراقبت از پوست در زمستان
مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف
مراقبت از پوست های تیره