به خاطر پوست‌تان این گونه بخوابید
پوست حکم جلد بدن را دارد و از بدن در برابر گرما، سرما، نور خورشید، میکروب‌ها و مواد شیمیایی حفاظت می‌کند.
سکوت سنگین و حتی پرنزدن حشرات ریز در شب‌ها، آرامش را تداعی می‌کند؛ پیراهن خواب‌تان را می‌پوشید و در ملحفه‌های تمیزتان 7 تا 8 ساعتی جا خوش می‌کنید.‌ بسیاری از مردم خصوصا خانم‌ها عادت دارند قبل از خواب صورت‌شان را با محلول‌های پاک‌کننده تمیز کنند و بعد از پوشاندن پوست‌شان با لایه‌ای از مرطوب‌کننده به خواب شیرین سلام دهند.‌
متخصصان پوست و داروسازان برای مراقبت‌ از پوست در طول شب توصیه‌ها و محصولات ویژه‌ای دارند که این موارد را از دیدگاه دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو بررسی می‌کنیم.

در طول شب برای ما، چه اتفاقی می‌افتد؟
شب بهترین زمان برای نشاط بخشیدن به جسم و روح است.‌ در این مدت انواع بافت‌ها ترمیم می‌شوند و عضلات استراحت می‌کنند و به همین دلیل بعد از بیدارشدن فرد احساس بهتری دارد. مطالعات علمی نشان می‌دهند که سرعت و شدت سنتز بافت‌ها در طول خواب عمیق افزایش می‌یابد.
از ساعت 12 نصفه شب تا 4 بامداد مغز در فاز عمیق خواب می‌رود و همین موقع است که ترمیم بافتی به حداکثر میزان خود می‌رسد. این در حالی است که اگر به هر دلیلی بین ساعات 00:00 تا 4:00 بیدار بمانید این روند مختل خواهد شد. بنا به این یافته‌ها می‌توان دریافت که خواب راحت چقدر بر سلامت بافت‌های مختلف بدن تاثیر‌‌گذار است بنابراین هر عاملی که به خواب بهتر شما کمک کند به سلامت پوست و زیبایی‌تان هم کمک خواهد کرد.

پوست هرگز نمی‌خوابد؟
اینکه در طول شب شما می‌خوابید دلیل بر خوابیدن پوست شما نیست. درست است که پوست در زیبایی فرد نقش بسیار مهمی دارد اما وظیفه اصلی آن محافظت از بدن است. اصلا پوست حکم جلد بدن را دارد و از بدن در برابر گرما، سرما، نور خورشید، میکروب‌ها و مواد شیمیایی حفاظت می‌کند. برای اینکه پوست‌تان بتواند وظیفه‌اش را به نحو بهتری انجام دهد توصیه می‌کنیم که با مواد پاک‌کننده تمامی سلول‌های مرده و آلودگی‌هایی که در طول روز بر پوست‌تان انباشته شده‌اند را بزدایید. برای این منظور به کمک یک متخصص پوست نوع پوست‌تان را بشناسید و با محصولات مناسب نوع پوست‌تان در طول شب از آن مراقبت کنید. این محصولات حالت‌های فیزیکی مختلفی دارند از جمله: ژل، موس، لوسیون، پماد و کرم.

درمان شبانه پوست بیشتر موثر است؟
یک باور عمومی و کلی وجود دارد که می‌گوید داروهای موضعی در طول شب بهتر اثر می‌گذارند زیرا در این مدت، پوست آمادگی بیشتری برای درمان دارد اما نمی‌توان این اعتقاد را چندان صحیح دانست. متخصصان، مصرف بعضی محصولات را در شب توصیه می‌کنند زیرا موقعیت بدن در این مدت بهتر است.‌ به عنوان نمونه برخی محصولات خیلی چرب‌اند و به همین دلیل ظاهر جالبی به پوست نمی‌دهند. به همین دلیل پزشک متخصص در دستور مصرف دارو قید می‌کند که دارو شب‌ها استعمال شود. برخی لایه‌بردار‌ها هم سبب التهاب پوست می‌شوند که شب‌ها زمان مناسبی‌ است که بیشترین تماس را با پوست داشته باشند. ماسک‌ها، بی‌رنگ‌‌کننده‌ها، اسکراب‌ها و کرم‌های رتینول هم برای تماس بیشتر و موثرتر شب‌ها مصرف می‌شوند. بی‌رنگ‌کننده‌ها محصولاتی‌اند که برای از بین بردن لک‌های تیره روی پوست کاربرد دارند. برخی داروهای موضعی هم به این دلیل شب‌ها استفاده می‌شوند که به نورخورشید حساس‌اند. محصولات دارای رتینول گروهی دارویی هستند که در ساخت پوست جدید نقش بسزایی دارند و برای از بین بردن چروک‌ها و عوارض پوستی ناشی از افزایش سن کاربرد دارند. یک دسته دارویی هم که متخصصان بیشتر مصرفشان را شب‌ها توصیه می‌کنند داروهای ضدآکنه هستند. نمونه بارزشان هم لایه‌بردارها هستند که سبب پوسته پوسته شدن پوست بدن می‌شوند و این حالت در طول روز که فرد مرتب در حال ارتباط با افراد مختلف اجتماع است چندان خوشایند نیست. در مورد ماسک‌ها و اسکراب‌ها هم باید بگوییم که فرد در طول شب بهتر می‌تواند آنها را روی پوستش پوشش دهد و سر جای خود نگاه دارد.

درمان آکنه در شب چگونه است؟
قبل از اینکه استراحت شبانه خود را شروع کنید پوست‌تان را با محلول‌های آنتی‌باکتریال تمیز کنید. یادتان باشد که یکی از اصلی‌‌ترین دلایل ایجاد آکنه باکتری‌های سطح پوست هستند که می‌توانید با محلول‌های پاک‌کننده آنتی‌باکتریال آنها را از سطح پوست‌تان بزدایید.

مراقبت از صورت چطور؟
اگر از محصولات ویتامین A استفاده نمی‌کنید، می‌توانید قبل از خواب محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان را برای پیشگیری از اثر رادیکال‌های آزاد به پوست‌تان بزنید. رادیکال‌های آزاد در طول روز به احتمال زیادی با پوست در تماس خواهند بود. به همین دلیل بهترین موقع برای از بین بردن آثار سوءشان شب هنگام است.

کاهش چروک‌ها چطور؟
استفاده از کرم یا سرمی که حاوی ویتامین A یا رتینول باشد به کاهش چین و چروک‌های پوست کمک می‌کند.

شادابی پوست چطور؟
با استفاده از محصولات حاوی گلیکولیک اسید سلول‌های مرده از سطح پوست زدوده می‌‌شود و سطح رطوبت پوست افزایش می‌یابد.

خواب خوب هم از پف‌کردن صورت پیشگیری می‌كند؟
اگر می‌خواهید صبح‌ها که بیدار می‌شوید صورت‌تان پف‌کرده و زشت نشود حتما عادت کنید که به پشت بخوابید. بالشی راحت را انتخاب کنید و زیر سرتان بگذارید تا سیال‌های بدن در پلک‌ها و صورت تجمع نیابند و سبب تورم نشود.

نرم‌کردن کف پا چطور؟
برای اینکه کف پایتان زبر نشود شب‌ها با محصولات لایه‌بردار قوی که متخصص پوست تجویز کرده باشد یا روغن زیتون از پوست کف پایتان هم مراقبت کنید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست
مراقبت از پوست در زمستان
مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف
مراقبت از پوست های تیره