با موهای آسیب دیده چه کنیم؟
برای خشک کردن این‌گونه مو‌ها نباید از سشوار استفاده کرد مگر اینکه با درجه کم و فاصله زیاد این کار انجام شود.
اگر یک موی آسیب‌دیده را در زیر میکروسکوپ نگاه کنید، می‌بینید که جدار آن دارای خلل و فرج زیادی می‌باشد و سلول‌های سطحی که باید حالتی شبیه آجرهای روی شیروانی داشته باشند دارای نامنظمی شدید شده‌اند و در برخی از قسمت‌ها دچار شکستگی گردیده‌اند بنابراین علت آسیب‌دیدگی موها رفتاری است که ما با آنها انجام می‌دهیم و مهم‌ترین علت آن است که ما موهای خود را نمی‌پذیریم و سعی در تغییر شکل و حالت آنها می‌کنیم.

شنا کردن در آب‌های استخر که حاوی کلر زیادی هستند نیز می‌تواند به موها آسیب برساند و آنها را خشک و زبر نماید. وقتی که مویی آسیب دید و جدار آن شکست، دیگر نمی‌شود آن را ترمیم کرد. به عبارت دیگر نمی‌توان شکستگی‌های ایجاد شده را به هم چسبانید بنابراین باید با آن ساخت و با ملایمت رفتار کرد تا آسیب شدیدتر نشود و به طور کامل کنده نشود و باید صبر کرد تا موهای جدید در آید و جانشین مو‌های آسیب دیده شود. پس تنها راه آن است نگذاریم موها خراب شوند وگرنه در صورت خراب شدن باید منتظر باشیم تا موهای جدید رشد کرده و جای آنها را بگیرند بنابراین هدف ما در برخورد با موهای آسیب‌دیده آن است که اولا نگذاریم آسیب‌دیدگی، بیشتر از این شود و ثانیا همین موها را به بهترین نحو نگه داریم تا دچار ریزش نشوند.

برای این کار در ابتدا باید علل آسیب‌دیدگی موها را شناخت و برطرف نمود. از شامپوهای ملایم جهت شست شوی موها استفاده کرد، دفعات شستشو را تا حد امکان کاهش داد، پس از شامپو زدن از مواد نرم‌کننده مو استفاده کرد و به طور معمولی از لوسیون‌ها و روغن‌های چرب کننده مو استفاده نمود. برای این کار بهترین مواد نرم‌کننده، آنهایی هستند که حاوی پروتئین‌های تجزیه شده یعنی اسید‌های آمینه می‌باشند. برای خشک کردن این‌گونه مو‌ها نباید از سشوار استفاده کرد مگر اینکه با درجه کم و فاصله زیاد این کار انجام شود. موی آسیب دیده را نباید ماساژ داد و یا زیاد برس کشید. برای شانه کردن آنها نباید از شانه‌های پلاستیکی که دارای جدار برنده هستند و یا از برس‌های فلزی نوک تیز که باعث خراش موها می‌شوند، استفاده کرد. موها را نباید در حالی که خیس هستند، شانه زد. باید از بستن موها و یا بافتن آنها در حالی که محکم کشیده شده‌اند خوداری کرد. همچنین فرآورده‌های ضد آفتاب مخصوص مو نیز وجود دارد که استفاده از آن در موارد خاص توصیه می‌شود.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده - متخصص پوست و مو و رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی:
ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو
کافئین و ریزش مو
خبرهای نوید بخش در درمان ریزش مو
آیا درمانی برای ریزش مو وجود دارد؟
آیا واقعاً استرس باعث ریزش مو می‌شود؟