6 عادتی که موجب آکنه می شوند
پاک کردن صورت با حوله‌های پارچه‌ای به افراد مبتلا به جوش و آکنه توصیه نمی‌شود.
خیلی از ما فکر می‌کنیم درمان آکنه فقط با قرص، پماد و محلول امکان‌پذیر است. به‌همین دلیل گاهی هرچه داروی خوراکی و موضعی مصرف می‌کنیم، نتیجه مطلوب نمی‌گیریم. نتیجه چه می‌شود؟ اینکه مدام از این دکتر به آن دکتر می‌رویم و این دارو و آن دارو را امتحان می‌كنیم. این در حالی است که عادت‌های زیر می‌توانند باعث تشدید آکنه و كندشدن روند درمان آن شوند.

1. افراط در استفاده از موبایل
پوست صورت همه ما در طول روز، دانه‌های عرق و چربی زیادی تولید می‌کند. زمانی که از تلفن‌همراه استفاده می‌کنیم، دانه‌های عرق و چربی روی تلفن و در درزهای ریز و درشت آن جای می‌گیرند و مکان و شرایط کافی و مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها به‌وجود می‌آورند. زمانی که دفعات بعد از تلفن‌همراه استفاده می‌کنید، این باکتری‌ها از طریق منافذ پوستی به زیر لایه‌های سطحی پوست راه می‌یابند و باعث ایجاد یا تشدید آکنه می‌شوند. هرچه گوشی تلفن‌همراه هنگام صحبت به گونه‌ها و پوست صورت نزدیک‌تر باشد، امکان جوش‌زدن یا تشدید آکنه‌ها بیشتر خواهدبود. برای پیشگیری از ایجاد این مشکل، می‌توانید تلفن‌همراه را روزانه با کمک پاک‌کننده‌های مخصوص وسایل الکترونیکی تمیز کنید یا گوشی را تا جایی که می‌توانید از صورت خود دور نگه دارید.

2. مصرف محصولات آرایشی مو
خیلی از ما فکرش را هم نمی‌کنیم که استفاده از محصولات آرایشی و حالت‌دهنده‌های مو بتوانند باعث ایجاد یا تشدید آکنه‌ها شوند اما پژوهشگران دریافته‌اند تماس ترکیب‌های شیمیایی موجود در مواد صاف‌کننده مانند انواع موس‌ها یا سرم‌های مو با پوست صورت می‌تواند باعث تحریک آکنه و افزایش آن شود. از این‌رو توصیه می‌شود افراد مبتلا به جوش‌های شدید یا آکنه‌های در حال درمان، در صورت استفاده از مواد آرایشی و مراقبت از مو، حتما موهای خود را به‌گونه‌ای ببندند که کمترین تماس بین مو و پوست صورتشان وجود داشته باشد.

3. درمان خودسرانه
یکی از دلایل طولانی‌شدن روند درمان آکنه یا حتی تشدید آن، درمان‌های خودسرانه است. معمولا بیشتر محصولات خوراکی، موضعی و شوینده‌های ضدآکنه، بدون نسخه هم در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند و برخی افراد ترجیح می‌دهند برای درمان هر نوع جوش و آکنه‌ای از این محصولات استفاده كنند. در حالی که تشخیص علت ابتلا به آکنه و تجویز روش درست درمان آن به‌وسیله متخصص پوست می‌تواند روند درمان را بسیار کوتاه و ماندگارتر کند.

4. شستن بیش از اندازه پوست
آیا شما هم جزو افرادی هستید که فکر می‌کنند هرچه پوست آکنه‌دار خود را بیشتر بشویند، زودتر خوب خواهندشد؟ اگر جوابتان مثبت است، باید بدانید سخت در اشتباه هستید. متخصصان پوست آمریکایی می‌گویند اگر صورت خود را بیش از حد بشویید، چربی‌های ضروری پوست از بین می‌‌روند. در نتیجه، پیامی به مغز می‌رسد تا دوباره چربی تولید کند. در این صورت، به‌دلیل افزایش میزان چربی‌های سطح پوست، امکان تشدید آکنه و ایجاد جوش‌های جدید هم به‌وجود می‌آید بنابراین بیش از 2 بار در روز صورت خود را نشویید. افراد مبتلا به آکنه هم بهتر است از پن‌ها و ژل‌های شستشوی صورت ضدآکنه استفاده کنند.

5. افراط درمصرف شیرینی
هرچند هنوز رابطه دقیقی بین آکنه و مصرف خوراکی‌ها پیدا نشده است، محققان آمریکایی معتقدند مصرف کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند نان تهیه‌شده از آرد سفید، ماکارونی‌های تهیه‌شده از آرد تصفیه‌شده، چیپس‌ سیب‌زمینی، کلوچه‌ها و کیک‌ها می‌توانند باعث تحریک و تشدید آکنه شوند. از این‌رو، اگر حس می‌کنید با مصرف خوراکی‌های شیرین یا نشاسته‌ای بیشتر جوش می‌زنید، بهتر است مصرف این خوراکی‌ها را در برنامه غذایی‌تان محدود کنید.

6. استفاده از حوله آلوده
پاک کردن صورت با حوله‌های پارچه‌ای به افراد مبتلا به جوش و آکنه توصیه نمی‌شود. بهتر است این افراد با دستمال کاغذی‌ نرم و استاندارد پوست خود را خشك كنند و دستمال را به‌جای کشیدن روی صورت، فقط روی پوست خیس بگذارند و بردارند. استفاده از حوله‌های پارچه‌ای هم در صورتی که که یک روز درمیان شسته شوند، اشكالی ندارد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست
مراقبت از پوست در زمستان
مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف
مراقبت از پوست های تیره