وقتی کودکمان شپش دارد
تشخیص این بیماری با مشاهده تخم شپش است که مانند دانه‌های شوره به مو می‌چسبند.
با شروع فصل سرما و حضور بیشتر کودکان در کنار هم احتمال ابتلا به شپش در کودکان‌مان افزایش می‌یابد. شپش بیماری‌ای نیست که به علت رعایت نکردن بهداشت ایجاد شود. این حشره زیر آب نیز برای مدت شش ساعت می‌تواند زنده بماند، بنابراین کودکانی که به طور منظم حمام می‌کنند نیز در معرض آسیب هستند. این انگل کوچک در اثر تماس نزدیک بین کودکان ایجاد می‌شود. بیشتر در کودکان خردسال و مهدکودک و در کودکان دوران ابتدایی شیوع دارد. این بیماری با تماس نزدیک سر و به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه، روسری و سنجاق بین کودکان منتشر می‌شود و وقتی کودک مبتلا شود بقیه افراد خانواده نیز مبتلا می‌شوند.
این حشره نمی‌تواند مدت زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می‌‌شود. شپش‌ها بسیار کوچکند، از خون انسان تغذیه می‌کنند، ولی با چشم غیر مسلح دیده می‌شوند و سفید رنگ یا خاکستری تیره یا قهوه‌ای هستند.

وجود شپش در سر باعث ایجاد خارش در سر می‌شود که به علت حساسیت پوست در محل نیش حشره است. خارش سر باعث می‌شود تا کودک تلاش در خاراندن سر کند و این امر باعث ایجاد زخم در پوست سر می‌شود. وجود زخم در پوست راه را برای ورود باکتری‌ها باز می‌کند و به همین دلیل غدد لنفاوی قاعده گردن ممکن است بزرگ شود.

تشخیص این بیماری با مشاهده تخم شپش است که مانند دانه‌های شوره به مو می‌چسبند. تفاوت آنها با شوره این است که تخم‌ها سفت هستند و حرکت نمی‌کنند، ولی شوره‌ها نرم بوده و متحرک است. درمان شپش با استفاده از شامپو‌های مخصوص است که از سوی پزشک تجویز می‌شود. این داروها برای کودکان و زنان باردار با احتیاط و تحت کنترل تجویز می‌گردد. برای خارج کردن تخم‌ها لازم است موهای فرد کوتاه شود و از شانه‌های دانه ریز برای شانه کردن مو استفاده شود. بهتر است نیم ساعت قبل از حمام از سرکه تازه که به شانه آغشته شده، استفاده کرد و موها را با حوصله شانه کرد. این عمل باعث می‌شود اتصال تخم‌ها به تنه مو کم شده و تخم‌ها خارج شود.

انجام اقدامات بهداشتی برای از بین بردن شپش و عود مجدد آن لازم است. لباس‌ها و ملافه‌های فرد شپش زده را حتما بشویید. تمامی لباس‌هایی که وی در مدت 48 ساعت گذشته بر تن کرده را باید با آب داغ شست‌وشو داد البته تمام وسایل کودک لازم نیست شسته شود. اگر کودک عادت دارد که شب‌ها با عروسک مورد علاقه اش بخوابد، می‌توان آن عروسک را با نگهداری به مدت 20 دقیقه در خشک‌کن داغ از آلودگی پاک کرد. این مدت زمان، تمام آلودگی‌های موجود در وسایل را از بین خواهد برد. یک کودک شپش زده بعد از تکمیل دوره درمان، نباید از حضور در سر کلاس محروم شود حتی توصیه می‌شود کودکان در کلاس‌های خود حضور داشته باشند، اما از تماس مستقیم سر آنان با دیگران اجتناب شود. بعد از پاک شدن کودک از شپش، بررسی منظم مو و پوست فرزندان لازم است. بنابراین می‌توان آلودگی را در همان مراحل اولیه شناسایی و برای درمان مناسب اقدام کرد.

دکتر فریبا شیروانی - متخصص اطفال و فوق‌تخصص عفونی اطفال

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم سرا

مطالب پیشنهادی:
تفکرات غلط در مورد مو و بیماری های آن
بیماری های پوستی ناشی از استخر
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
یک بیماری پوستی با علت ناشناخته
محدودیت های انجام کاشت مو