‏مسلما خیلی خوشحال می شوید اگرعقل و هوش مادرتان را به ارث ببرید اما مشکلات و مسائل مربوط به سلامت او را نداشته باشید.

استیسی کولینو
  بیاموزید که با چه ریسکهای ژنتیکی مواجه هستید و چگونه می توانید از سلامت خود مراقبت کنید. 
دخترها به مادرانشان می روند؟

عادات هوشمندانه( مانند رژیم غذایی، ورزش کردن مرتب، و غیره)  می توانند ریسک بروز بسیاری  از بیماریهایی را که در خانواده شما سابقه داشته اند ، کم  کند یا حتی به صفر برساند. لارنس چسکین، یک  متخصص بیماری های داخلی در مرکز مدیریت وزن جانز هاپکینز می گوید: صرف نظر از پس زمینه ژنتیک ، انتخاب  سبک زندگی مناسب، می تواند  بر عوامل وراثتی غلبه کند. در اینجا  نظرات و گفته های متخصصان  درباره  ارتباط  میان  وضع سلامت مادر و فرزند از نظر ژنتیکی و تاثیر عوامل وراثتی  در شرایط  و تجربیات مشترک ، آورده شده است.

ورم مفاصل(آرتریت) 
پاتینس وایت  یک روماتولوژیست در واشینگتن می گوید: هم روماتیسم مفصلی (AR) و هم  روماتیسم استخوانی (  OA بیماری  التهابی  ناشی از فرسودگی مفاصل) احتمال ارثی بودن دارند.  اما ما نمی دانیم  این احتمال تا چه حدی است. روماتیسم مفصلی  به عنوان  یک بیماری  دارای مشخصه ژنتیکی قوی شناخته شده است و  ثابت  شده که سیگار کشیدن شانس ابتلا به این بیماری  را  بیشتر می کند. روماتیسم استخوانی  در دستها هم در اغلب  موارد ژنتیکی است، بنابراین اگر مادرتان دچار این بیماری است، ریسک ابتلای شما به این بیماری  هم بالا است. اما روماتیسم استخوانی در زانوها بیشتر به وزن  و میزان فعالیت شما ربط دارد( توجه شود که  برخی ورزشها می توانند  روماتیسم  استخوانی را بدتر کنند، بنابراین درباره آن با دکتر مشورت کنید.)

سرطانهای سینه، تخمدان و  روده بزرگ 
 با کمال شگفتی،  ریسک ابتلای  شما به بیماری های  سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان روده بزرگ  ، اگر فقط مادرتان  از یکی  از این بیماری ها  رنج ببرد ، الزاما بیشتر نمی شود.  دکتر کارولین رانوویسز  یک  متخصص بیماریهای غددی زنان در فارمینگتون کانکتیکت، می گوید که ارتباط فامیلی درجه اول با یک فرد مبتلای  به این سرطانها ، ریسک ابتلای شما را در قیاس با میانگین ریسک برای زنان دیگر، بیشتر نمی کند. ریسک ابتلای شما در صورتی  زیادتر میشود که  دو نفر یا  تعداد بیشتری  از فامیل نزدیکتان  به این بیماری ها مبتلا  شده باشند. همچنین اگر سرطان سینه مادر شما در سنین پیش از قاعدگی رخ داده باشد، شانس شما برای ابتلا به سرطانهای  سینه و تخمدان بالاتر می رود،  که این به خاطر یک جهش ژنی در ژنهای BRCA1  و BRCA2  است. این جهش ژنی  با یک ریسک 60 تا 80 درصد ابتلا به سرطان سینه و ریسک 40 تا 60 درصدی  ابتلا به سرطان تخمدان در دوران زندگی شخص، همراه است . در این شرایط، باید توصیه های مربوط به غربالگری  سرطان سینه ( ماموگرافی سالانه بعد  از چهل سالگی به بعد) و سرطان روده بزرگ ( کولونوسکوپی در سن 50 سالگی و  در هر دهسال یکبار پس از آن) را به کار ببندید. برای سرطان تخمدان غربالگری  وجود ندارد، و انجام پاپ اسمیر(تست دهانه رحم) سالانه توصیه می شود.

‏‏ حفره های دندانی و بیماری لثه
اگر دندان های مادر شما  به حفره های دچار شده باشد،  این وضع برای شما هم می تواند رخ بدهد. نقش عوامل ژنتیکی درخرابی دندانها،  بیشتر از 45 درصد است.  (در واقع،  گونه های خاصی از باکتری های ایجاد کننده حفره های دندانی، بین افراد خانوده ها منتقل می شوند). برآورد می شود که 39 درصد موارد بیماری های لثه ، ارثی است.  باربارا استینبرگ، یک دندانپزشک در فیلادلفیا می گوید: وجود  زمینه خانوادگی قوی در مورد این بیماری ها ، اهمیت مراقبت های  سختگیرانه در خانه و و  حداقل دوبار مراجعه به دندانپزشک درهر سال را بیشتر می سازد.  صرف نظر از مراجعه به پزشک،  حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و دست کم یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید، همچنین  استفاده از دهان شویه ضد میکروبی را  در نظر داشته باشید.

افسردگی  
 بر طبق یافته های مطالعه ای که در آرشیوهای  روانپزشکی عمومی انجام شده،  اگر یکی از والدین شما  دچار افسردگی باشد، شما هم 40 درصد شانس دچار شدن به آن را دارید. اما در این حالت، شما می توانید سرنوشتی را که ژنتیک برایتان رقم زده، تغییر دهید. مایکل یوپکو، روانشناس در کالیفرنیا می گوید: بکارگیری استراتژی های  شناختی و روانی مناسب،  در سطوح سلولی و عصبی  بر مغز انسان اثر می گذارد و می تواند از این بیماری پیشگیری کند.  هنگامی که  احساسات ناراحت  کننده به شما روی می آورند، یا وقتی که با وضعیتی مانند مرگ  عزیزان  و یا از دست دادن شغل مواجه می شوید که می توانند سبب برانگیخته شدن  احساس غم و اندوه  در شما شوند، این استراتژی ها را به کار بگیرید: هر روز مدیتیشن - تمرکز و مراقبه- کنید، یا همه افکارتان را در یک دفتر به صورت روزانه  بنویسید. ورزش ایروبیک و رژیم غذایی غنی از اسید های چرب  حاوی  اومگا 3 هم می تواند به شما کمک کند.

بیماری قلبی
 نیسا گولدبرگ، متخصص قلب در شهر نیویورک می گوید: اگر مادر شما در سنین زیر 65 سالگی(یا پدرتان در سن کمتر از 50 سالگی)  دچار بیماری قلبی شده باشد، ریسک ابتلای شما به این بیماری  هم بین 25 تا 30 درصد  بالاتر است. او ادامه می دهد که فقط نیمی از عوامل وقوع بیماری های  قلبی-عروقی به ژنتیک اشخاص مربوطند. 50 درصد دیگر را عواملی مانند وزن، رژیم غذایی و ورزش  تعیین می کند. این بدین معناست که شما کنترل زیادی روی شرایطی که ممکن است شما را هم مانند مادرتان به بیماری قلبی دچار کنند، دارید.

یائسگی  
بررسی اطلاعات 2400 زن  که از سال  1948  در یک مطالعه چند نسلی  درباره بیماری های قلبی و عروقی شرکت داشته  و اطلاعات آنان و فرزندانشان به دقت ثبت شده است،  به محققین انستیتو ملی قلب ، ریه و خون آمریکا کمک کرده تا بفهمند تاثیر عوامل ژنتیکی  بر سن یائسگی زنان  دست کم 50 درصد است. اوون مونتگومری یک متخصص زنان در فیلادلفیا  می گوید  بروز علائمی  مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه در مادر شما، می تواند  برای شما هم هشدار دهنده باشد به خصوص اگر  از نظر اندام، شبیه مادرتان هستید.

سردردهای میگرنی
الیزابت لودر ، متخصص سردرد در بوستون می گوید: اگر یکی از اقوام درجه اولتان مثل مادر یا برادر شما میگرن دارد، ریسک ابتلای شما به این بیماری دو تا سه برابر فردی است که این زمینه خانوادگی را ندارد و  اگر سردرد های میگرنی در آنها زودتر ازسن  16 سالگی  شروع شده باشد یا اینکه سردرد آنها از نوع شدید (severe) باشد، ریسک ابتلای شما باز هم  بالاتر می رود. اگر این سردردها در شما آغاز شده اند برای کمتر کردن آنها،  به دقت عواملی  را که باعث  وقوع آنها می شوند ردیابی کنید . این عوامل ممکن است مثل  تغییرات هورمونی در طول یک ماه،  تغییر آب و هوا ، کم خوابی و  یا تغییرات رژیمی غذایی  مثل  استفاده از کافئین و الکل باشند. اگر دریافتید که یکی از این عوامل ، سبب شروع سردرد میگرنی در شما می شود،  می توانید با .دستور و مشاوره پزشک،  پیش از مواجهه با آنها، دارویی مناسب  استفاده کنید .

تهیه و ترجمه :  گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی :
تفاوتهای جالب روانشناسی زنان و مردان
مغز زنان،مغز مردان!
توصیه های غذایی برای زنان و دختران(1)
گیاه جادویی زنان
سرطانی زنانه که در برابر شیمی درمانی مقاوم است!