رشد بخش خاکستری مغز بزرگسالان آن‌هم در مدت چند ماه است پدیده نادری است...
بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است، همزمان با مادر شدن حجم مغزدر بخش هایی که به انگیزه و رفتار مرتبط است، افزایش می یابد. همچنین مشخص شد در مادرانی که احساسات بسیار زیادی نسبت به نوزاد خود دارند، بیشترین رشد مغزی در بخش های کلیدی قسمت میانی مغز اتفاق می افتد. محققان معتقدند که تغییرات هورمونی پس از زایمان از جمله افزایش استروژن، اکسی توسین و پرولاکتین موجب تغییرات مغزی و سازگاری مادر برای نگهداری از نوزاد می شود. به عقیده محققان انگیزه قوی برای مراقبت و پرورش نوزاد و احساس مادری یک واکنش غریزی نیست و تا حد زیادی ناشی از ساختار مغز می باشد.

برای انجام این مطالعه مغز 19 زن که به تازگی زایمان کرده بودند مورد بررسی دقیق قرار گرفت. (10 نوزاد پسر و 9 نوزاد دختر) .از مغز این زنان ‌ 2 تا 4 هفته پیش از زایمان و 3 تا 4 ماه پس از آن تصویربرداری شد. ارزیابی این تصاویر مغزی نشان داد حجم بخش خاکستری مغز به میزان قابل ملاحظه ای در بخش های مختلف مغز افزایش می یابد. بخش های تغییر یافته در مادران شامل قسمت های مربوط به انگیزه، کنترل عواطف، حمایت، استدلال و قضاوت است. این رشد مغزی نتیجه رشد سلول های عصبی، افزایش و پیچیده شدن ارتباطات بین این سلول ها و گسترش شبکه عصبی می باشد.
نکته جالب در این بررسی این بود که رشد بخش خاکستری مغز بزرگسالان  آن‌هم در مدت چند ماه است پدیده نادری است که بر اساس تحقیقات مورد مشابهی ندارد.

این مطالعه این فرضیه را برای محققان ایجاد کرده است که احتمالا افسردگی پس از زایمان به دلیل عدم رشد بخش های ذکر شده در مغز می باشد.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:
با افسردگی مادر شدن چه کنیم؟
رفتاری که موجب تلخ شدن شیر مادر می‌شود!!
مطلوب ترین سنین برای باردار شدن زنان در چند سالگی است؟
مادران آینده بخوانند
آغوش مادر را دست کم نگیرید