خودآزمایی سینه ها، ویژه خانم ها
لمس ناحیه فوقانی قفسه سینه از زیر استخوان ترقوه و نیز لمس زیر بغل را فراموش نکنید.
اگر سرطان پستان در مراحل اولیه کشف شود، بیشتر افراد مبتلا به آن با موفقیت می‌توانند درمان شوند به این دلیل است که خودآزمایی پستان، ماموگرافی و چک آپ‌های انجام شده توسط پزشکان حیاتی هستند. با انجام ماهیانه خود آزمایی پستان، شما یاد می‌گیرید که چگونه پستانتان را لمس کنید و دانستن حس لمس طبیعی پستان‌ها به شما در تعیین هر گونه تغییری در بافت پستان که ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد کمک می‌کند.

تمامی خانم‌ها بایستی که این معاینه را ماهیانه انجام دهند شامل خانم‌های حامله، شیرده و یائسه و نیز کسانی که پروتز پستان دارند.

چگونه خود آزمایی پستان انجام دهم؟
بهترین زمان برای انجام این معاینه در عرض چند روز اول پس از اتمام پریود ماهیانه شماست زیرا پستانهای شما در این زمان کمتر متورم و حساس هستند. اگر شما پریود نمی‌شوید، سعی کنید که روز خاصی از هر ماه برای مثال روز اول هر ماه را برای انجام آن در نظر بگیرید.

علائم و نشانه‌های مشکلات پستانی چیست؟
توده – تورم – التهاب و قرمزی پوست پستان – درد – پوسته ریزی نوک سینه – فرو رفتگی نوک پستان به تو – ترشح از سینه‌ها
اگر هر توده‌ای لمس کردید، فورا جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

مراحل خود آزمایی پستان
۱ – نگاه کردن: همیشه باید این معاینه را در محیط پر نور انجام داد. لباس‌های خود را کاملا در آورده و جلوی آینه بایستید. در مرحله اول دستتان بایستی که صاف در کنار بدنتان قرار گیرد. پس از مشاهده هر دو سینه در این حالت از لحاظ وجود هر گونه برآمدگی و یا قرمزی پوست و یا فرو رفتگی نوک پستان، در مرحله بعد دستهایتان را سفت به باسنتان فشار داده و مجددا مشاهده کنید.
در مرحله بعدی دست‌هایتان را با هم بالای سر برده و باز مشاهده کنید.

۲ – لمس کردن: روی پشت خود دراز کشیده و یک بالش زیر شانه چپ خود قرار دهید و سپس سینه را با وجود دست چپ در هر دو حالت زیر و بالای سر معاینه کنید. شما همچنین می‌توانید لمس را در حالت ایستاده و زیر دوش حمام انجام دهید چون در حالتی که نسج پستان با آب و صابون لیز شده است، معاینه آن راحت‌تر انجام می‌شود. سپس همین کار را با دست راست انجام دهید.
اهمیت این نکته ضروری است که لمس فقط با نوک ۳ انگشت میانی که به هم چسبیده‌اند انجام شود.
مرحله لمس پستان می‌تواند با یکی از ۳ روش حلقوی، خطی و مثلثی شکل انجام شود هر کدام از آن‌ها را که انتخاب می‌کنید، لمس ناحیه فوقانی قفسه سینه اززیر استخوان ترقوه و نیز لمس زیر بغل را فراموش نکنید.

در انتهای معاینه نوک سینه‌ها را به آرامی فشار داده و از لحاظ وجود هر گونه ترشح بررسی کنید.
اگر متوجه هر گونه تغییری در لمس این نواحی شدید، حتما به پزشکتان مراجعه کنید.

دکتر مریم لطفی زاد - متخصص بیماری‌های زنان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم سرا

مطالب پیشنهادی:
نشانه های سرطان سینه چیست؟
امیدی تازه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه
دو ادویه مفید بر علیه سرطان سینه را بشناسید
خبر های خوش در مورد سرطان سینه
آیا بازسازی سینه پس از درمان سرطان امکان پذیر است؟