عوارض سقط جنین جنایی
سقط جنین غیر قانونی یا جنایی معمولا پنهانی و به‌وسیله افرادی انجام می‌شود که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.
در دنیا یك‌سوم بارداری‌ها ناخواسته اتفاق می‌افتد و دوپنجم زنان باردار تصمیم می‌گیرند سقط عمد انجام دهند. این كار در برخی كشورها قانونی و در بسیاری دیگر غیرقانونی است اما حتی غیرقانونی بودن آن تاثیری در کاهش این اقدام نداشته است.
از هر 46 میلیون سقط كه سالانه در سراسر جهان انجام می‌شود، 20میلیون مربوط به كشورهایی است كه در آن سقط غیرقانونی است. در این کشورها زنان برای انجام سقط، به روش‌هایی غیر از روش‌های پزشكی معمول روی می‌آورند و نتیجه آنکه هر 9 دقیقه، زنی در اثر عوارض ناشی از سقط پرخطر، جان می‌بازد. شاید فکر کنید قانونی‌شدن سقط عمد می‌تواند جلوی مرگ و میر ناشی از این اقدام را بگیرد اما آمارها نشان می‌دهد این‌طور نیست و این عمل به خودی خود عوارض بسیاری دارد كه حتی با قانونی‌ انجام شدن آن برطرف نمی‌شود.

دکتر ابوالفضل مهدی‌زاده، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس بخش زنان بیمارستان رسول اکرم(ص) با تاکید بر این موضوع که اگر خواهان فرزند نیستید، باید از بارداری پیشگیری کنید و سقط راه‌حل مناسبی نیست، از عوارض جسمی کوتاه‌مدت و بلندمدت سقط جنین برایمان می‌گوید.

خانمی که سقط می‌كند، در کوتاه مدت ممکن است دچار چه عوارضی شود؟
سقط جنین غیر قانونی یا جنایی معمولا پنهانی و به‌وسیله افرادی انجام می‌شود که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و همین موضوع باعث می‌شود زنان زیادی در این راه جان ببازند. برای انجام سقط باید دهانه رحم باز شود و برای این کار ممکن است افراد ناآگاه از وسایلی استفاده کنند که باعث ایست قلبی و مرگ می‌شود. متاسفانه این اتفاق نادر نیست و بسیاری از زنان در مراکز غیرقانونی به این دلیل فوت می‌کنند. حتی اگر سقط غیرقانونی در مطب یا درمانگاه به‌وسیله پزشک یا ماما هم انجام شود، خونریزی شدید و عفونت پس از آن رایج است. این اتفاق گاهی به‌دلیل سقط ناقص و باقی‌ماندن قسمت‌هایی از جنین یا ابزار در رحم، می‌افتد.

استفاده از قرص‌های سقط‌كننده نیز می‌تواند باعث عفونت شود. این نوع عفونت گاهی بسیار خطرناك و عامل مرگ مادر است. درصورتی كه سقط جنین با بیهوشی عمومی همراه باشد، ممكن است باعث تشنج، حمله قلبی و حتی مرگ شود و اگر با بیهوشی نباشد، ممکن است دهانه و گردنه رحم به شدت آسیب ببیند. زخم، پارگی و آسیب‌های دهانه رحم و چسبندگی هم باعث خونریزی و عفونت رحم و لگن و سایر مشکلات می‌شود.

آیا ممکن است این سقط باعث ناباروری دائم هم شود؟
علت نیمی از ناباروری‌ها در زنان، سقط جنین است. دلیل این موضوع می‌تواند عفونت لوله‌های فالوپ، چسبندگی رحم به‌دلیل ایجاد زخم پس از كورتاژ یا بازشدن بیش‌ ازحد دهانه رحم باشد. گاهی نیز در اثر استفاده از ابزار، رحم به‌شدت صدمه می‌بیند به طوری كه لازم است با جراحی آن را كاملا خارج كرد. گاهی نیز سایر ارگان‌ها از جمله روده آسیب می‌بیند و خونریزی داخلی باعث مرگ بیمار می‌شود. در برخی شرایط هم در اثر استفاده از دستگاه‌های مكنده، لوله‌ها و... زخم‌های دائمی روی دیواره رحم به وجود می‌آید. حتی اگر سقط باعث ناباروری نشود، خطر بارداری خارج‌رحمی یا زایمان پیش از موقع یا سقط غیرعمدی جنین در بارداری‌های بعدی افزایش می‌یابد.

استفاده از داروهای سنتی برای سقط هم عارضه دارد؟
ماهیت این داروها در بیشتر موارد معلوم نیست و نمی‌توان در موردشان نظر داد. حتی داروهای شناخته‌شده شیمیایی که در سقط‌های قانونی و به دلایل منع پزشکی در بیمارستان زیرنظر پزشک استفاده می‌شود هم می‌تواند عامل مشکلات قلبی- تنفسی، آسم، آلرژی و افزایش فشار خون و خونریزی‌های مغزی شود. مصرف خودسرانه این داروها به شکل تزریقی یا شیاف پرخطر است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
مادران باردار ناخواسته به جنین آسیب می رسانند
تاثیر مهم نحوه خوابیدن مادر باردار بر سلامت جنین
اثرات برخی بیماریهای مقاربتی بر جنین
این روش های درمانی بر جنسیت جنین موثرند
یک نوشیدنی خطرناک برای سلامت جنین