از چه زمانی تست های بارداری خانگی معتبرند؟
در حال حاضر حتی تستهایی وارد بازار شده اند كه می توانند تاریخ بارداری شما را هم مشخص كنند.
آمار نشان می دهد سالانه بیش از 2 میلیون تست بارداری در داروخانه ها به فروش میرسد. این تست ها با اندازه گیری میزان نوعی هورمون بارداری تا 99 درصد می توانند نشان دهند خانمی باردار است یا خیر. با توجه به كیفیتی كه این تست دارد، می توان آن را از روز اول تاخیر عادت ماهانه یا 3 روز قبل از آن استفاده كرد و جواب گرفت اما آیا می دانید این تست ها دقیقا چطور عمل می كنند و مناسب چه افرادی هستند؟

تست ها چطور كار می‌كنند؟
این تست‌ها می‌توانند وجود یک هورمون خاص بارداری به نام B-HCG را در ادرار تشخیص دهند. این هورمون ابتدا توسط تخمك، سپس جفت ترشح می شود و وجود آن در ادرار نشانه بارداری است. به عبارت دیگر، این هورمون توسط سلول‌هایی كه در آینده جفت را تشكیل می‌دهند به محض اینكه رویان در جداره رحم جا گرفت، شروع به ترشح می‌كند. این هورمون در زنان غیرباردار وجود ندارد و 8 روز بعد از لقاح وجود آن قابل تشخیص است.

میزان هورمون HCG هر 2 تا 3 روز 2 برابر می‌شود و در هفته 12 بارداری به حداكثر خود یعنی به 7 می‌رسد. بعد از آن شروع به كاهش می‌كند و به دلیل همین پایین آمدن است كه حالت تهوع در 3 ماهه نخست بارداری كم كم متوقف می‌شود. با این حال حتی بعد از این مدت هم به كمك یك آزمایش خون یا آزمایش ادرار می‌توان وجود آن را در خون تشخیص داد. وقتی تست بارداری را در ادرار قرار می‌دهید، رنگ تست تغییر می كند و براساس دستورالعملی كه روی بسته آن درج شده شما می‌توانید بفهمید تغییر رنگ تست به چه معنی است.

درصورتی كه شما به درستی از تست استفاده كنید و تستی كه تهیه كرده اید مربوط به كمپانی معتبری باشد، تا 99 درصد جواب آن صحیح است. درصورتی كه جواب تست مثبت باشد به یقین شما باردار هستید اما اگر جواب منفی بود ممكن است باردار نباشید یا اینكه قبل از موقع از تست استفاده كرده باشید، پس بهتر است مدتی بعد دوباره آزمایش را تكرار كنید.

چه زمانی از استفاده كنیم؟
بهترین كار این است كه منتظر نمایان شدن علائم بارداری بنشینید! با قطع دوره های ماهانه و آغاز حالت تهوع شما می توانید از این تست ها استفاده كنید اما خیلی عجله نكنید، چون اگر پیش از موقع استفاده كنید، احتمال جواب منفی زیاد است. بسیاری از افراد بعد از اینكه بدون پیشگیری، رابطه جنسی برقرار می كنند از تست های بارداری استفاده می كنند تا مطمئن شوند باردار نیستند. درحالیكه این كار بی فایده است. بعد از اینكه لقاح صورت می گیرد، 6 تا 7 روز طول می كشد تا تخمك بارورشده به رحم برسد و لانه گذاری كند و هورمون بارداری ترشح شود. حتی بعد از 6 تا 7 روز هم میزان این هورمون آنقدر نیست كه بارداری را نشان دهد. بعدا ز 10 روز كه از لقاح گذشت و هورمون به اندازه كافی ترشح شد، می توانید از تست های بارداری برای تشخیص اینكه باردار هستید یا خیر استفاده كنید.

چطور استفاده كنیم؟
تست های بارداری حاوی پادتنهایی هستند كه در مواجهه با هورمون بارداری عكس العمل نشان می دهند. یک خط آبی یا دو خط قرمز یا... می تواند نشانه باردار بودن یا نبودن شما باشد. از آنجا كه این علائم باتوجه به مارك تست متفاوت است، بهترین كار مطالعه دستورالعمل ذكر شده روی جعبه تست است.

در حال حاضر حتی تستهایی وارد بازار شده اند كه می توانند تاریخ بارداری شما را هم مشخص كنند. روی اكثر تست های بارداری در مورد زمانی كه باید مورد استفاده قرار گیرند، مطلبی درج نشده، زیرا میزان هورمون در این زمان ادرار بسیار زیاد است و درصورتی كه باردار باشید احتمال دیدن جواب مثبت بیشتر است.

خوردن مایعات زیاد قبل از انجام تست سبب رقیق شدن ادرار می شود و در این حالت ممكن است جواب تست درست نباشد.

بعد از سقط جنین یا كورتاژ تا هفته ها میزان این هورمون بالا می ماند و تست های بارداری ممكن است جواب مثبت را نشان دهند. پس مراقب باشید این جواب مثبت می تواند هم نشانه بارداری مجدد شما باشد هم به اشتباه به دلیل بالا بودن هورمون در اثر سقط قبلی.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : niniban.com

مطالب پیشنهادی:
7 زنگ خطر در اوایل بارداری
لیست ممنوعه غذایی زنان باردار
مواظب باشید در دوران بارداری و بعد از آن چاق نشوید!
معرفی نوشیدنی های مفید در دوران بارداری
با تهوع بارداری چه ‌کار کنیم؟