پاسخ به پرسش‌های درگوشی زنانه!
بافت و ماهیچه‌های واژن به اندازه کافی حالت کشسانی دارند.
سوال‌های بسیاری در ذهن بیشتر خانم‌ها در مورد دستگاه تناسلی و روابط زناشویی وجود دارد که به‌ندرت برای یافتن پاسخ آنها به پزشک مراجعه می‌کنند. حتی در صورت مراجعه برای حل مشکل، احساس خجالت می‌کنند و آن را با پزشکشان در میان نمی‌گذارند.

این مطلب، شما را با 7 نمونه از این پرسش‌ها آشنا می‌کند.

1. چرا با وجود رعایت بهداشت دچار عفونت دستگاه تناسلی می‌شوم؟
آنچه باعث به هم خوردن تعادل بهداشت واژن می‌شود، رعایت بهداشت در حد عادی نیست بلکه زیاده‌روی در تمیز نگه‌داشتن این ناحیه است. از سوی دیگر میکروارگانیسم‌هایی مثل قارچ کاندیدا با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها یا احساس خستگی یا بروز تغییرات هورمونی ظاهر می‌شوند و شروع به رشد و تکثیر در محیط واژن می‌کنند. بهتر است هرازگاهی از صابون‌هایی با pH خنثی برای شستن ناحیه خارجی دستگاه تناسلی استفاده کنید. برخی خانم‌ها دوش واژینال می‌گیرند و عادت دارند با آب داخل واژن را شستشو دهند در حالی که این کار به شدت به بافت داخل واژن آسیب می‌رساند و بهتر است از انجام آن خودداری کرد. اگر علایم عفونت قارچی شدید است و دچار درد و سوزش شده‌اید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

2. چرا گاهی هنگام برقراری رابطه زناشویی درد دارم؟
خشک بودن واژن که دلیل آن می‌تواند اختلال‌های هورمونی یا تحریک شدن بافت داخل واژن به دلیل عفونت قارچی یا آغاز سریع رابطه زناشویی بدون پیش‌زمینه باشد، باعث درد هنگام رابطه زناشویی می‌شود. اگر درد عمیق است یا یک ناحیه مشخص درد می‌کند، شاید مشکل به داخل رحم مربوط باشد و عفونت‌های داخل رحمی‌یا فیبروم می‌تواند عامل آن باشد. سعی نکنید درد را تحمل کنید و برای آن توجیهی بتراشید. به متخصص زنان مراجعه کنید و موضوع را با او در میان بگذارید.اگر درد یا خشکی واژن مدتی است ادامه دارد، موضوع را با پزشک در میان بگذارید. اگر دچار یائسگی شده‌اید یا به یائسگی نزدیک می‌شوید، هورمون‌درمانی جایگزین یا ژل‌های موضعی برایتان تجویز خواهد شد.

3. آیا ریزش مایع از واژن طبیعی است؟
بله، سلول‌های بافت واژن مرتب در حال بازسازی هستند و قسمتی از مایع خارج شده از واژن را سلو‌ل‌های مرده تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، ریزش مایع از واژن بخشی از چرخه ماهانه است و در اثر ترشح غددی در گردنه رحم تحت‌تاثیر هورمون استروژن به وجود می‌آید. وقتی ترشح زیاد است، یعنی زمان تخمک‌گذاری است. لزج شدن واژن به کمک این مایع به اسپرم‌ها امکان می‌دهد خود را سریع‌تر به تخمک برسانند. معمولا این ترشحات در خانم‌هایی که داروی ضدبارداری مصرف می‌کنند، وجود ندارد. یک نوع ریزش ناگهانی نیز وجود دارد که معمولا در اثر اختلال‌های هورمونی رخ می‌دهد. برای آنکه ریزش مایع، شما را دچار مشکل نکند، لباس زیر کتانی بپوشید و از پوشیدن لباس زیر نایلونی یا لباسی که درصد مواد آن بالاست و شلوارهای تنگ خودداری کنید. هرازگاهی از ژل‌های شستشوی بانوان استفاده کنید ولی هرگز دوش واژینال نگیرید. تا زمانی که مایع ترشح شده بی‌رنگ باشد، مشکلی نیست اما اگر به رنگی غیر از سفید درآمد یا بسیار بدبو شد و مرتب دچار خارش یا سوزش شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

4. آیا اپیلاسیون ناحیه تناسلی کار نادرستی است؟
این کار باعث بروز مشکلات عفونی نمی‌شود. تنها مساله‌ای که پیش می‌آید این است که بعد از اپیلاسیون پوست این ناحیه در اثر تماس با لباس زیر تحریک‌ می‌شود و ناراحت‌کننده است. موهای زائد ناحیه شرمگاه یک لایه فیزیولوژیک هستند که پوست را از لباس زیر جدا می‌کنند و نه‌تنها به پوست اجازه می‌دهند تنفس کند، بلکه باعث می‌شوند سبوم حفاظتی خود را نگه دارد. اگر تمایل به انجام اپیلاسیون با موم دارید، حتما با مهارت این کار را انجام دهید. از آنجا که تیغ یا کرم‌های موبر باعث التهاب و تحریکات پوستی می‌شوند، استفاده از آنها به صلاح نیست. اگر اپیلاسیون ناحیه باعث التهاب، تحریکات شدید پوستی و درد شد، لازم است با یک پزشک مشورت کرد.

5. آیا زایمان واژن را تخریب می‌کند؟
بافت و ماهیچه‌های واژن به اندازه کافی حالت کشسانی دارند اما سن مادر و وضعیت بافت واژن پیش از زایمان در این زمینه تاثیر دارد. اپیزیوتومی یا برشی ‌که متخصص حین زایمان انجام می‌دهد، از پارگی دهانه واژن جلوگیری می‌کند و زخم ایجادشده بخیه می‌خورد و حدود 3 هفته بعد بهبود می‌یابد. ورزش‌های قبل و بعد از زایمان را انجام دهید. اگر بخیه‌های اپیزیوتومی ‌دچار مشکل شد یا بعد از مدتی واژن جمع نشد یا دچار بی‌اختیاری ادرار شدید، باید با پزشک مشورت کنید.

6. دچار بی‌اختیاری ادرار هستم. چه کنم؟
گاهی بی‌اختیاری ادرار در اثر یک فعالیت شدید مثل ورزش یا سرفه شدید رخ می‌دهد. در این شرایط عضلات ناگهان رها و عضلاتی که مثانه را نگه‌می‌دارند، ناگهان منبسط می‌‌شوند و فرد دچار ریزش ادرار خواهد شد. یبوست، زایمان، ضربه‌های شدید و اپیلاسیون هم می‌‌تواند عامل به وجود آمدن بی‌اختیاری ادرار شود. در 10 درصد موارد نیز مثانه بیش‌فعال یا بیش از حد حساس عامل بی‌اختیاری ادرار است. به کمک برخی ورزش‌ها می‌توان ماهیچه‌های ناحیه پرینه‌ را تقویت کرد. با شروع اولین بی‌اختیاری، حتی اگر کم باشد به متخصص مراجعه کنید.

7. برقراری رابطه زناشویی در دوران بارداری برای جنین خطر ندارد؟
نه، به شرطی که بارداری کاملا طبیعی باشد. هنگام رابطه‌زناشویی خانم باید در وضعیتی قرار بگیرد که جنین دچار مشکل نشود. اگر دچار انقباض‌های مکرر رحمی‌ یا خونریزی شدید، مراجعه به پزشک ضروری است. پزشک بعد از سونوگرافی وضعیت جنین را بررسی می‌کند و منشأ خونریزی را تشخیص می‌دهد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
مشکلات دخترانه قبل از 20 سالگی
کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می رود؟
یک نکته دخترانه برای سلامت جنسی
پاسخ به سوالات شما درباره عادت ماهیانه
درمان بیماری زنانه در خانه