قوانین مسـافـرت در دوران بارداری!
مسمومیت غذایی در خانم های باردار عوارض جدی دارد.
به‌طور کلی خانم‌های باردار بعد از هفته 20 در صورتی که ممانعتی وجود نداشته باشد و پزشکشان اجازه بدهد، می‌توانند به مسافرت بروند. معمولا تا پیش از هفته 20 ممنوعیتی برای سفر وجود ندارد مگر اینکه احتمال سقط وجود داشته باشد.

لازم است خانم‌های باردار در طول سفر نکاتی را رعایت کنند و مراقب سلامت خود و جنینشان باشند. در صورتی که این نکات رعایت شود، می‌توانند بدون مشکل به سفر بروند.

1 مثلا در طول مسیر نباید مدت طولانی و بیشتر از یک تا یک‌و‌نیم ساعت در حالت نشسته باشند. توصیه می‌شود از جایشان بلند شوند، پاهایشان را تکان بدهند، حرکت کنند و کمی ‌قدم بزنند. نشستن طولانی‌مدت ممکن است باعث لخته شدن خون در پا شود.

2 به اندازه کافی مایعات بنوشند و مراقب حساسیت‌ها و مسمومیت‌های غذایی باشند. مسمومیت غذایی در خانم های باردار عوارض جدی دارد.

3 حمل بار در حد وسایل شخصی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما توصیه می‌شود خانم‌ها در دوران بارداری از حمل بار سنگین پرهیز کنند.

4 نکته دیگر اینکه هنگام سفر با هواپیما یا خودرو حتما کمربند ایمنی را ببندند اما طوری که به شکمشان فشار نیاید.

5 معمولا درباره وسیله سفر محدودیتی وجود ندارد و خانم‌های باردار با مشورت با پزشک و رعایت نکات بهداشتی می‌توانند با هر وسیله‌ای سفر کنند اما در هفته‌های آخر اجازه سفرهای هوایی داده نمی‌شود. چون در زمان بلند شدن و فرود آمدن هواپیما به دلیل تغییرات فشار احتمال کنده شدن جفت وجود دارد.

6 به برخی خانم‌های باردار هم توصیه می‌شود به مسافرت نروند. به‌عنوان مثال اگر در طول بارداری دچار عارضه‌ای مانند افزایش فشار خون شده‌اند، احتمال زایمان زودرس وجود دارد یا اگر دچار بیماری‌های تب‌دار شده‌اند بهتر است به سفر نروند.

دکتر اعظم السادات موسوی، متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
7 زنگ خطر در اوایل بارداری
لیست ممنوعه غذایی زنان باردار
مواظب باشید در دوران بارداری و بعد از آن چاق نشوید!
معرفی نوشیدنی های مفید در دوران بارداری
با تهوع بارداری چه ‌کار کنیم؟