لباس‌های ممنوعه در بارداری!
به دلیل تجمع آب در بدن در دوران بارداری، بیشتر خانم‌های باردار دچار تورم‌ پاها می‌شوند.
از ماه سوم یا چهارم بارداری کم‌کم رحم بزرگ می‌شود و شکم خانم باردار جلو می‌آید. از این زمان به بعد است که باید برای دوران بارداری خرید کند و لباس‌های مخصوص بپوشد. اینکه چه بخرید و از چه مارکی و چند تا بخرید، به بودجه شما بستگی دارد. می‌توانید کمی بیشتر اما یک‌بار هزینه کنید و لباس‌هایی بخرید که اندازه آنها قابل‌تنظیم و با بالا رفتن سن بارداری، مدل آنها قابل‌تغییر باشد. به هر حال، پوشیدن لباس‌های قبل از بارداری، بعد از ماه چهارم به سلامت شما و جنینتان آسیب می‌رساند. در ادامه، نپوشیدنی‌های بارداری را به روایت دکتر حمید بهنیا، متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خواهید خواند.

لباس‌ تنگ و چسبان
از ماه چهارم بارداری، لباس باید راحت و گشاد باشد. لباسی که می‌پوشید نباید به شکم و پاها بچسبد، وزن آن باید روی شانه‌ها باشد و به واسطه کمربند یا کش روی این وزن روی شکم نیفتاده باشد. همچنین خانم باردار باید بتواند راحت لباس را بپوشد و دربیاورد و وقتی لباس را به تن دارد، راحت بنشیند و بلند شود و موقع راه رفتن دست و پا گیرش نباشد. پوشیدن شلوارهای تنگ، مخصوصا در ناحیه فاق، اصلا توصیه نمی‌شود چون خانم‌ها در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری به‌دلیل تغییرات هورمونی مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند. توصیه اصلی این است که خانم‌ها شلواری، از جنس کتان یا نخ به پا کنند و از پوشیدن لگ‌های صنعتی چسبان که باعث افزایش تعریق می‌شود، خودداری کنند. این موضوع در مورد لباس زیر هم صادق است. لباس زیر نباید آنقدر تنگ باشد که شکم را به 2 قسمت تقسیم کند. بهتر است خانم‌های باردار لباس زیر نخی مخصوص بارداری انتخاب کنند یا اگر لباس زیر معمولی می‌خرند، سایز خیلی بزرگ بپوشند تا کاملا راحت باشند و فشاری به شکم وارد نشود. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی اندازه سینه‌ها نیز بزرگ می‌شود و خانم باردار باید با توجه به این مساله اندازه سینه‌بند خود را تغییر دهد.

کفش بدون پاشنه یا پاشنه‌بلند
هم پوشیدن کفش‌های بدون پاشنه و هم پاشنه بلند، در دوران بارداری ممنوع است. بهترین کفش برای این دوران، کفش لژدار 3 سانتی است. فراموش نکنید در دوران بارداری پاها و کمر حساس‌تر از قبل و قوزک پا ضعیف‌تر است و وزن جنین می‌تواند به راحتی تعادل خانم باردار را به هم بزند. انتخاب کفش‌های بدون پاشنه و تخت یا کفش‌های با پاشنه بیش از 4 سانت، می‌تواند باعث درد کمر، انقباض عضلات پا و درد زانو شود. کفشی که انتخاب می‌کنید، اگر پاشنه‌دار است، باید 3 سانتی و پاشنه آن پهن باشد.

کفش‌ بنددار
برای ماه‌های آخر باید کفشی انتخاب شود که به خم شدن و بند بستن نیاز نداشته باشد اما اگر لازم بود، خانم باردار نباید به سمت جلو خم شود یا با تکیه به دیوار بند کفشش را ببندد. بهترین کار این است که روی یک صندلی بنشیند و پایش را روی ران پای مقابل قرار دهد و بند کفشش را محکم کند. برای پوشیدن جوراب نیز همین روش توصیه می‌شود. در ماه‌های آخر بارداری مرکز ثقل بدن نیز به سمت جلو خم می‌شود و برای حفظ تعادل معمولا خانم‌های باردار شانه‌ها را عقب می‌دهند اما این حالت باعث کمردرد می‌شود. انجام هر نوع حرکتی که دامنه حرکت مفاصل در آن بالا باشد، مثل پوشیدن لباس‌های تنگ که لازم است برای این کار دست‌ها خیلی عقب یا بالا برود، توصیه نمی‌شود. کلا لباس و کفش بارداری باید سبک و راحت باشد و در تابستان و زمستان برحسب گرمی و سردی بدن مادر انتخاب شود. البته معمولا خانم‌های باردار ناگهان حس گرما یا گرگرفتگی پیدا می‌کنند و حرارت بدنشان بالاست و نیازی به پوشیدن لباس‌های خیلی گرم ندارند.

نپوشیدنی‌های بارداری و 3 نکته پوستی
دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه‌ا...

1. به دلیل تجمع آب در بدن در دوران بارداری، بیشتر خانم‌های باردار دچار تورم‌ پاها می‌شوند و پوشیدن کفش‌هایی که قبل از بارداری مناسب بود، ممکن است اواخر بارداری به‌دلیل تنگی کفش، زمینه فرو رفتن ناخن در گوشت را افزایش دهد. برای پیشگیری کفش راحت بپوشید.

2. در دوران بارداری چین زیرپستان، زیربغل و کشاله ران مستعد عفونت‌های قارچی است. برای پیشگیری باید چین‌ها را خشک نگه‌داشت. از آنجا که فعالیت غدد عرق نیز در بارداری افزایش می‌یابد، خانم باردار باید لباس‌هایی از جنس الیاف نخی و پنبه‌ای بپوشد و از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف صنعتی خودداری کند تا از حساسیت و بروز درماتیت‌های متعاقب آن پیشگیری شود.

3. به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ناحیه ساق پا خشک می‌شود بنابراین خانم باردار باید پوستش را مرتب مرطوب و به جای استفاده از صابون‌ها، از پن‌های خنثی استفاده کند و از پوشیدن جوراب، چکمه یا لباس‌هایی با الیاف پشمی که خارش را افزایش می‌دهد، خودداری کند.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت

مطالب پیشنهادی:
مادران باردار ناخواسته به جنین آسیب می رسانند
نشانه های هشدار دهندۀ سقط جنین کدامند؟
تاثیر مهم نحوه خوابیدن مادر باردار بر سلامت جنین
درباره سقط جنین چه می دانید؟
اثرات برخی بیماریهای مقاربتی بر جنین