همه چیز درباره جراحی کوچک کردن سینه ها!
عمل كاهش اندازه و شكل دادن پستان‌ها (ماموپلاستی كاهنده) یك عمل جراحی پلاستیك شایع است.
سینه‌ها نه تنها به خانم‌ها صفات زنانه می‌دهند، بلكه می‌توانند در اعتمادبه‌نفس و روحیه آنها نیز نقش مهمی داشته باشند. البته این اعضا كه عمدتا از بافت چربی تشكیل شده‌اند، همیشه مایه رضایت خانم‌ها نیستند. اگرچه بزرگ كردن سینه‌ها اخیرا یكی از اعمال جراحی نسبتا رایج محسوب می‌شود اما در گروهی از خانم‌ها اندازه بزرگ پستان‌ها، عاملی ناراحت‌كننده است و گاهی هم ممكن است سبب میزبانی آنها از سرطان پستان شود. به همین دلیل بد نیست درباره جراحی كوچك كردن سینه‌ها نیز اطلاعاتی داشته باشید.

عمل كاهش اندازه و شكل دادن پستان‌ها (ماموپلاستی كاهنده) یك عمل جراحی پلاستیك شایع است. زنان با سینه‌های خیلی بزرگ ممكن است علاوه بر نارضایتی از اندازه و شكل پستان‌هایشان، دچار مشكلات جسمی هم باشند. از جمله این مشكل‌ها، درد گردن و پشت، تحریك‌ و التهاب پوست زیر سینه و ناراحتی حین ورزش كردن است. بزرگی پستان‌ها تاثیر سوء قابل‌توجهی در اعتماد به نفس و در مشاركت زنان در فعالیت‌های اجتماعی ورزشی دارد. بزرگی سینه‌ها اكثرا در خانم‌ها بعد از زایمان ایجاد می‌شود ولی در دختران مجرد به دلیل بیماری یا زمینه ارثی دیده می‌شود. در این عمل، با برداشتن قسمتی از بافت چربی و بافت غده‌ای پستان و پوست، سینه‌ها نمایی سفت‌تر، كوچك‌تر و گردتر پیدا می‌كنند. این عمل نه تنها اندازه و حجم سینه‌ها را كاهش می‌دهد، بلكه شكل و افتادگی پستان‌ها را نیز اصلاح می‌كند. عمل كوچك كردن سینه هم برای خانم‌ها و هم برای مردانی كه دچار بزرگی سینه‌ها (ژنیكوماستی) هستند توصیه می‌شود. در كل هدف این عمل، ایجاد سینه‌هایی متناسب با سایر قسمت‌‌های بدن است.

بهترین کاندیدهای این جراحی
اگر شخصی یك یا چند مورد از موارد زیر را داشته باشد، كاندید مناسبی برای عمل كوچك كردن پستان‌ها (ماموپلاستی) است

- پستان‌های خیلی بزرگ كه متناسب با ساختار بدن شخص نباشد

- درد پشت، گردن یا شانه‌ها به علت وزن زیاد پستان

- غیرقرینگی سینه‌ها (یعنی یك پستان از پستان دیگر به صورت واضحی‌ بزرگ‌تر باشد.)

- التهاب و عفونت پوست

- چین زیر سینه‌ها

- محدودیت در فعالیت‌های بدنی و ورزشی به علت بزرگی و سنگینی سینه‌ها

- سیاه شدن و ماندن رد سینه‌بند روی شانه‌ها

- عدم رضایت و خجالت كشیدن از بزرگی سینه‌ها

سن مناسب برای جراحی
این عمل در هر سنی قابل‌اجرا است ولی توصیه می‌شود این عمل پس از تكمیل رشد سینه‌ها انجام شود.

موارد منع این جراحی
بچه‌دار شدن و شیردهی آثار قابل‌توجه و غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای روی شكل و اندازه سینه‌ها دارد. این عمل ممكن است مانع شیردهی شود. با این حال بسیاری از زنان تمایل دارند قبل از ازدواج این عمل را انجام دهند. در این موارد بهتر است با جراح پلاستیك در مورد تغییرات بعدی سینه‌ها متعاقب بچه‌دار شدن مشورت شود.

نحوه عمل و محل برش‌ها
عمل كوچك‌كردن پستان‌ها، تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. در مشاوره قبل از عمل، بیمار و جراح پلاستیك، در مورد شكل، اندازه و محل نوك سینه تصمیم می‌گیرند.

توصیه‌هایی به کاندیدهای این جراحی
در صورتی كه تصمیم دارید در آینده وزن قابل‌توجهی كم كنید به جراح پلاستیك اطلاع دهید، چرا كه ممكن است جراح توصیه كند تا تثبیت وزن، عمل به تعویق بیافتد. در ضمن قبل از عمل مصرف سیگار و داروهای ضدانعقادخون مانند آسپیرین باید متوقف شود.

محل برش‌ها
در متداول‌ترین روش عمل ماموپلاستی، 3 برش ایجاد می‌شود. یك برش، دور هاله اطراف نوك سینه، دومین برش به صورت عمودی از هاله تا چین زیرپستان و سومین برش به صورت خط افقی روی چین پستان قرار می‌گیرد. البته روش‌های دیگری هم برای طراحی روش‌های این عمل وجود دارد. شكل و اندازه سینه‌ها و مقدار كوچك كردن آنها از عوامل تعیین‌كننده است. در برخی موارد ممكن است از برش افقی زیر خط چین پستان صرف نظر شود. در كل نوع روش جراحی با نظر جراح و تمایل بیمار ممكن است تغییر كند. با برداشت چربی، پوست و بافت اضافی نوك سینه در محل بالاتری نسبت به قبل قرار می‌گیرند. معمولا اندازه هاله دور نوك سینه نیز با این عمل كاهش می‌یابد. ممكن است همزمان با این عمل چربی اضافه بازوها، ساكشن شود. به هر حال، به علت عوامل فردی هیچ‌گاه اشخاص مختلف نتایج یكسانی از این عمل به دست نمی‌آورند. هدف جراح پلاستیك به دست آوردن بهترین نتایج ممكن است.

خطرها و عوارض این عمل
اگر چه این عمل، یك جراحی ساده محسوب نمی‌شود ولی خوشبختانه عوارض عمده این عمل شایع نیست. برخی عوارض این عمل عبارتند از:

- كاهش توانایی در شیردهی

- باقی‌‌مانده جای خط برش‌ها كه قبلا توضیح داده شد

- غیرقرینگی پستان‌ها

- احتمال كاهش حس نوك سینه

- عفونت و خون‌ریزی (در هر عمل جراحی احتمال بروز این 2 عارضه وجود دارد)

توصیه‌های بعد از عمل
در روزهای اول پس از عمل از زورزدن، خم‌شدن و بلند كردن اجسام باید خودداری شود. زیرا ممكن است سبب تشدید تورم و حتی خون‌ریزی شود. بهتر است تا چند هفته بعد از عمل تا رفع تورم از سینه‌بند مخصوص استفاده شود. بخیه یك هفته تا 14 روز پس از عمل با نظر جراح به تدریج برداشته می‌شود.

آیا این عمل، خطر بروز سرطان پستان را کمتر می‌کند؟
به‌صورت منطقی به علت كم‌شدن حجم بافت پستان، احتمال سرطانی شدن آن بعد از عمل كاهش می‌یابد، هر چند این احتمال هنوز ثابت نشده است. بهتر است قبل از عمل ماموگرافی انجام دهید تا وجود سرطان پستان بررسی شود. در ضمن معاینه سالانه به همراه ماموگرافی توسط جراح و همچنین 6 تا 8 ماه بعد از عمل برای بررسی مجدد سینه‌ها، ماموگرافی (عكس‌برداری رادیولوژیك پستان) انجام شود.

شروع دوباره فعالیت‌های روزمره
بسته به شغل بیمار، اكثر بیماران پس از 2 هفته قادر به بازگشت به كار هستند اما در كل توصیه می‌شود که تا 6 ماه از پستان‌ها مراقبت جدی صورت بگیرد. در پایان، بهتر است قبل از تصمیم به عمل كوچك كردن سینه‌ها با فوق‌تخصص جراحی پلاستیك درباره تغییرات مورد نظر در اندازه و شكل پستان‌ها مشاوره كنید تا جراح بهتر بتواند اهداف واقع‌گرایانه‌ شما را درك كند.

دكتر ناصر مظفری، فوق‌تخصص جراحی پلاستیك و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

دكتر حمیدرضا حلاج‌مفرده، فوق‌تخصص جراحی پلاستیك و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی:
شکم متناسب، با جراحی زیبایی؟!
جراحی زیبایی بینی چیست و چگونه انجام می‌شود؟
نکاتی مهم راجع به جراحی پلک
جراحی زیبایی بالا کشیدن ابروها و پیشانی