خطرات بارداری خارج رحمی را می دانید؟
تشخیص زودهنگام و به موقع در حاملگی خارج از رحم بسیار مهم است.
یک متخصص زنان و زایمان علل و همچنین عوارض بارداری خارج از رحمی را توضیح داد.

دکتر فاطمه جوانمرد اظهار کرد: اصولا یک بارداری طبیعی، در درون رحم ادامه می‌یابد و به بارداری در شرایط بیرون رحم اصطلاحا حاملگی خارج رحمی گفته می‎شود. این بارداری برای مادر، پیامدهای خوبی نداشته و در واقع منجر به شکست است. وی تصریح کرد: شایع‎ترین محل برای تشکیل حاملگی خارج رحم، لوله رحم است و این محل تنها توان نگهداری نطفه را تا مدتی کوتاه خواهد داشت (تقریبا دو ماه) و پس از طی این مدت پاره خواهد شد. وی افزود: با پارگی لوله، مادر دچار خونریزی شدید شده و اگر این وضعیت به موقع تشخیص داده نشود، منجر به مرگ می‎شود.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: تشخیص زودهنگام و به موقع در حاملگی خارج از رحم بسیار مهم خواهد بود، چرا که همه این خطرات به آرامی بروز می‎کند و اغلب دارای علائم مبهمی است که حتی مادر نیز احساس نمی‎کند که دارای مشکلی جدی است و اغلب تشخیص به موقع سبب منتفی کردن جراحی نیز می‎شود.
وی ادامه داد: مراجعه به پزشک به محض اطلاع از بارداری در تشخیص به موقع و درمان، بسیار مهم و موثر است؛ چراکه با انجام یک سونوگرافی ساده می‎توان فهمید که نطفه در درون رحم تشکیل شده است یا خیر. در غیر اینصورت باید در محیط خارج از رحم به دنبال نطفه گشت.

جوانمرد با بیان اینکه حاملگی خارج از رحم یکی از چالش‎های بسیار ناخوشایند پیش روی برخی مادران است، تصریح کرد: از علل شایع ایجاد این عارضه ممکن است عفونت‎های رحمی، در برخی موارد نیز جراحی‎ یا بازکردن لوله‎ها و چسبندگی آن‎ها، سیگار کشیدن مادر یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن وی باشد. وی خاطرنشان کرد: در پی ایجاد این عارضه بیشترین تلاش پزشکان سلامت مادر و حفظ لوله‎ها‎ی وی برای بارداری‎های بعدی است.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
7 زنگ خطر در اوایل بارداری
لیست ممنوعه غذایی زنان باردار
مواظب باشید در دوران بارداری و بعد از آن چاق نشوید!
معرفی نوشیدنی های مفید در دوران بارداری
با تهوع بارداری چه ‌کار کنیم؟