دام خانم ها در معرض خطر سرطان سینه هستند؟
وجود ترشح از سینه و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل نیز از علایمی است که با بروز آن باید سریع به پزشک مراجعه کرد.
متخصص جراحی سینه عوامل مستعدکننده ابتلا به سرطان سینه را اعلام کرد و گفت: بهتر است زنان قبل از بروز نشانه‌های سرطان سینه از سن 25 سالگی سالی یکبار به پزشک مراجعه کنند.

دکتر نسرین‌‏السادات علوی گفت: زنان باید مرتب خود را معاینه کنند و هر ماه، بافت سینه خود را به دقت ببینند که آیا نقاطی سفت احساس می شود یا خیر و با دیدن اولین نشانه به پزشک مراجعه کنند. وی افزود: بنابراین وجود توده یا سفت‏‌شدگی که معمولاً بدون درد است اولین نشانه است. همچنین تغییرات پوست سینه مانند فرورفتگی قسمتی از پوست سینه به داخل، وجود زخمی که بهبود نیابد، تورم و قرمزی، تغییرات نوک سینه مانند فرورفتگی آن، پوسته پوسته شدن همراه با خارش از دیگر علایم این سرطان است.

عضو هیئت علمی مرکز بیماری‏های سینه جهاد دانشگاهی گفت: وجود ترشح از سینه و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل نیز از علایمی است که با بروز آن باید سریع به پزشک مراجعه کرد. علوی تصریح کرد: با بروز هر یک از این علایم معاینه توسط پزشک، ماموگرافی و سونوگرافی آغاز می شود اما آنچه اهمیت دارد این است که قبل از بروز چنین نشانه‌هایی و از سن 25 سالگی باید سالی یکبار به پزشک مراجعه شود. وی ادامه داد: از 35 سالگی به بعد، با توصیه پزشک در 5 سال اول یک ماموگرافی و سپس هر دو سال یکبار ماموگرافی باید انجام شود. بین 40 تا 50 سالگی نیز هر دو سال یکبار و از سن 50 تا 70 سالگی، سالی یکبار ماموگرافی سینه بهتر است انجام شود.

این متخصص جراحی سینه گفت: زنانی که سابقه فامیلی و سرطان سینه در سنین پایین در آنها وجود دارد باید ماموگرافی را تحت نظر پزشک از سنین پایین‏تری شروع کنند.

زنان در معرض خطر
علوی تصریح کرد: وجود سابقه سرطان سینه در فامیل مخصوصاً در مادر، خواهر و دختر، کم تحرکی و چاقی پس از سن یائسگی، مصرف چربی زیاد، افزایش سن و سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه از دلایل ابتلا به سرطان سینه است. عضو هیئت علمی مرکز بیماری‏های سینه جهاد دانشگاهی گفت: عوامل دیگری مانند شروع قاعدگی زودرس کمتر از 12 سالگی، یائسگی دیررس بعد از 55 سالگی، بچه‏‌دار نشدن یا تولد اولین فرزند بعد از سن 30 سالگی نیز با افزایش خفیف ریسک همراه هستند.

علوی افزود: البته وجود این عوامل مستعدکننده به معنی ابتلای قطعی زنان به سرطان سینه نیست بلکه افراد مستعدتر باید بیش از دیگر افرادن تحت نظر پزشک باشند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
نشانه های سرطان سینه چیست؟
امیدی تازه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه
دو ادویه مفید بر علیه سرطان سینه را بشناسید
خبر های خوش در مورد سرطان سینه
آیا بازسازی سینه پس از درمان سرطان امکان پذیر است؟