تعیین زمان تخمک گذاری به دو دلیل مهم است
افرادی که سیکل‌های قاعدگی منظمی ندارند شاید تعیین زمان تخمک‌گذاری برای‌شان دشوارتر باشد.
برای موفقیت در بارداری و تعیین جنسیت جنین باید از زمان تخمک‌گذاری اطلاع داشته باشید. گاهی اوقات برای بعضی از خانم‌ها پیش می‌آید که باوجود تمایل به بچه‌دار شدن، باردار نمی‌شوند. یکی از دلایل این موضوع بی‌توجهی به زمان تخمک‌گذاری است. به همین دلیل متخصصان به خانم‌ها توصیه می‌کنند که در مورد زمان تخمک‌گذاری اطلاعات بیشتری داشته باشند و با توجه به سیکل‌های قاعدگی، این زمان را به درستی تعیین کنند.

برای تعیین زمان تخمک‌گذاری روش‌های مختلفی وجود دارد. افرادی که سیکل‌های قاعدگی منظمی ندارند شاید تعیین زمان تخمک‌گذاری برای‌شان دشوارتر باشد. البته بعضی از روش‌ها ضریب خطای بالاتری دارد اما در اینجا روشی را به شما معرفی می‌کنیم که با خطای کمتری همراه است، به سادگی انجام می‌شود و با دقت بالاتر زمان تخمک‌گذاری را به خانم‌ها نشان می‌دهد.

تخمك‌گذاری در چه روزی از سیكل ماهانه انجام می‌شود؟
طول یك سیكل طبیعی قاعدگی یعنی از اولین روز قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی 28 روز است و تخمك‌گذاری در روز چهاردهم اتفاق می‌افتد اما در افراد مختلف طول سیكل و در نتیجه زمان تخمك‌گذاری متغیر است یعنی هرچه طول سیكل كوتاه‌تر باشد، تخمك‌گذاری زودتر اتفاق می‌افتد. روش‌های مختلفی برای تعیین زمان تخمك‌گذاری وجود دارد كه شامل این مواردند:

اندازه‌گیری دمای پایه بدن در حال استراحت: ‌پس از تخمك‌گذاری به‌دلیل افزایش هورمون پروژسترون دمای بدن بالا می‌رود.

بررسی و توجه به ترشحات واژن: درست قبل از تخمك‌گذاری یا حین تخمك‌گذاری ترشحات واژن شفاف و لغزنده می‌شوند.

انجام سونوگرافی: در این روش با انجام سونوگرافی‌های سریال توسط پزشك زمان تخمك‌گذاری مشخص می‌شود.

استفاده از كیت‌های تعیین زمان تخمك‌گذاری: این كیت‌ها نسبت به هورمون LH حساس هستند. قبل از تخمك‌گذاری ترشح ناگهانی LH رخ می‌دهد و این ترشح ناگهانی با كیت LH در نمونه ادرار قابل تشخیص است پس این كیت‌ها درست قبل از تخمك‌گذاری وقوع آن را هشدار می‌دهد.

تخمك‌گذاری چیست؟
در هر سیكل قاعدگی یك تخمك در درون تخمدان به بلوغ می‌رسد و هنگامی كه اندازه آن به حد معینی رسید از تخمدان آزاد شده و در درون لوله فالوپ به طرف رحم حركت می‌كند كه به این مرحله تخمك‌گذاری می‌گویند.

دانستن زمان تخمك‌گذاری چه اهمیتی دارد؟
برای آنكه بارداری رخ دهد باید در مدت دو روز پیش از تخمك‌گذاری تا 24 ساعت پس از آن آمیزش انجام شود. پس اطلاع از زمان تخمك‌گذاری به افزایش احتمال بارداری در هر سیكل كمك می‌كند. همین‌طور با دانستن روز دقیق تخمك‌گذاری می‌توان شانس تعیین جنسیت فرزند خود را افزایش داد زیرا در زمان تخمك‌گذاری به‌دلیل قلیایی بودن محیط واژن و احتمال بقای بیشتر اسپرم‌های حاوی كروموزوم y در این محیط، شانس پسر شدن جنین بیشتر است درحالی‌كه هر چه از زمان تخمك‌گذاری دور شویم محیط واژن اسیدی شده و احتمال بقای اسپرم‌های حاوی كروموزوم x بیشتر شده و شانس دختر شدن جنین بیشتر می‌شود.

دقیق‌ترین و بهترین روش برای تعیین زمان تخمك‌گذاری
تعیین درجه حرارت پایه و بررسی موكوس واژن دقیق نیستند و اغلب كاربرد عملی ندارند. سونوگرافی نسبتا دقیق‌تر است اما پر هزینه و وقت‌گیر است. كیت‌های LH نسبت به سونوگرافی ارزان‌تر و در دسترس‌ترند، بدون نسخه در داروخانه‌ها به‌فروش می‌رسند و دارای دقت بالایی هستند پس استفاده از این كیت‌ها در مقایسه با سایر روش‌ها بهتر است.

روش استفاده از كیت‌های LH چگونه است؟
این تست به‌صورت روزانه و با استفاده از نمونه ادرار انجام می‌شود. قبل از انجام تست باید راهنمای انجام آن به‌طور كامل مطالعه شود. بهتر است مدت كوتاهی قبل از انجام تست از نوشیدن حجم زیاد مایعات خودداری شود. طول سیكل قاعدگی در افراد مختلف از 25 تا 35 روز متغیر است و بر این اساس زمان تخمك‌گذاری از روز نهم تا بیست و دوم سیكل متغیر است. اگر طول سیكل 28 روز یا بیشتر است، استفاده از كیت LH از روز یازدهم سیكل شروع شده و به‌طور روزانه تا مثبت شدن تست LH ادامه می‌یابد و اگر طول سیكل از 28 روز كمتر باشد، بهتر است استفاده از كیت LH از روز نهم سیكل آغاز شود. تخمك‌گذاری عموما 14 تا 26 ساعت و تقریبا در تمام موارد در عرض 48 ساعت بعد از مثبت شدن تست رخ می‌دهد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : مجله زندگی ایده آل

مطالب پیشنهادی:
رژیم غذایی مناسب جهت بهبود باروری در مردان
بهترین زمان باروری!؟
خوراکی هایی که باروری مردان را افزایش می دهد!
این تفریح باروری آقایان را کاهش می دهد
واقعیت ها و افسانه ها در باره ی باروری