سونوگرافی بی خطر است؟
به پزشکان توصیه می‌شود برای تشخیص ناهنجاری‌ها به جای سونوگرافی سه بُعدی از سونوگرافی دو بُعدی استفاده کنند.
رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: به زنان باردار توصیه می شود طی دوران بارداری حداکثر سه بار سونوگرافی انجام دهند، یکی قبل از 12 هفتگی بارداری برای تشخیص قطعی بارداری و سلامت جنین و یک بار حدود هفته 24 و یکی هم در هفته 32 انجام دهند.

دکتر جلال جلال شکوهی درباره عوارض انجام سونوگرافی‌های مکرر گفت: انرژی صوتی در معیار‌های مکانیکی و صنعتی مضر هستند اما در معیار‌های پزشکی هیچ‌گونه عوارضی را به همراه ندارند بنابراین انجام سونوگرافی در انواع مختلف از قبیل تک بُعدی، دو بُعدی و سه بُعدی هیچ گونه عارضه‌ای را برای جنین و مادر ندارد. وی افزود: نداشتن عارضه سونوگرافی دلیل بر این نیست که زنان باردار و یا پزشک آن را به صورت مکرر انجام دهند به همین دلیل به زنان توصیه می‌شود در طی دوره بارداری حداکثر 3 بار سونوگرافی انجام دهند. البته در صورت تشخیص و احساس نیاز، پزشک می‌تواند 5 الی 6 بار نیز سونوگرافی را تجویز کند.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران در ادامه تصریح کرد: به زنان باردار توصیه می‌شود یک سونوگرافی قبل از 12 هفتگی بارداری برای تشخیص قطعی بارداری و سلامت جنین انجام دهند و یک بار حدود هفته 24 و یکی هم در هفته 32 انجام دهند. جلال شکوهی با بیان اینکه سونوگرافی نباید بیش از 20 دقیقه به طول بینجامد گفت: به همین دلیل انجام سونوگرافی سه بُعدی به زنان‌باردار توصیه نمی‌شود مگر به دستور پزشک زیرا انجام این نوع از سونوگرافی بیش از 20 دقیقه و حتی تا 30 دقیقه نیز به طول می‌انجامد.

ی در پایان با توصیه بر پزشکان گفت: به پزشکان نیز توصیه می‌شود برای تشخیص ناهنجاری‌ها به جای سونوگرافی سه بُعدی از سونوگرافی دو بُعدی استفاده کنند اما آن را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : آنا

مطالب پیشنهادی:
خطری بزرگ در سونوگرافی های سه بعدی؟!
در یک بارداری،چند بار به سونوگرافی برویم؟
آیا سونوگرافی می تواند جلوی تولید اسپرم در مردان را بگیرد ؟
5 علامتی که نشان می دهد دوقلو باردارید!!