بهترين روش پيشگيری از بارداری در ابتدای ازدواج
9/99 درصد از زوج‌هایی که این روش جلوگیری از بارداری را به طور صحیح استفاده می‌کنند در طول یک سال از بارداری ناخواسته مصون بوده‌اند

پیشگیری از بارداری در ابتدای ازدواج

9/99 درصد از زوج‌هایی که استفاده از قرص‌های ترکیبی را برای جلوگیری از بارداری انتخاب کرده‌اند و از آن به طور منظم و درست استفاده می‌کنند در طول یک سال از بارداری ناخواسته مصون بوده‌اند...

بیشتر بدانید : تاثیر هر کدام از روش های پیشگیری از بارداری بر پریود

بیشتر بدانید : همه چیز درباره روش های پیشگیری از بارداری

بیشتر بدانید : احتمال بارداری هنگام مصرف قرص های پیشگیری چقدر است؟

بهترین و مطمئن‌ترین روش پیشگیری از بارداری در ابتدای ازدواج استفاده از قرص‌های خوراکی جلوگیری از بارداری است. این قرص‌ها خود به سه دسته تقسیم‌بندی می‌گردند:

• منو فازیک (تک مرحله‌ای)

میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در تمام قرص‌ها یکسان می‌باشد. قرص‌های LD وHD در این گروه قرار دارند.

• دی فازیک (دو مرحله‌ای)

میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در دو مرحله تغییر می‌کند.

• تری فازیک (سه مرحله‌ای)

میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در سه مرحله به تدریج افزایش می‌یابد. بسته‌بندی قرص‌های ترکیبی نیز دو گونه است؛ 21 عددی و 28 عددی.

قرص کاملا موثر و بی‌خطر و بازگشت‌پذیر است. قرص علاوه بر خاصیت جلوگیری از بارداری چند اثر بهداشتی عمده دارد:

کاهش احتمال ابتلا به سرطان جسم رحم و سرطان تخمدان، محافظت در برابر بیماری‌هایی چون بیماری التهابی لگن خاصره و بیماری‌های خوش‌خیم پستان، محافظت در مقابل کم‌خونی به علت کم شدن حجم خون عادت ماهانه زن، کاهش میزان بروز بارداری‌‌های خارج از رحم، منظم‌تر شدن عادت ماهانه و کاهش دردهای این دوران، کمک به درمان جوش‌های صورت، كاهش بروز كیست‌های تخمدانی، افزایش تراكم استخوان‌ها، جلوگیری از بروز تصلب شرایین (آترواسكلروز) و بهبود آرتریت روماتویید. علاوه بر این، از جمله مزایای چشمگیر قرص‌های ضد بارداری آن است كه خوردن قرص بدون ارتباط با عمل جنسی است و به همین دلیل جزو معدود روش‌هایی است که مردم در استفاده از آن احساس ناراحتی نمی‌کنند.

در بعضی موارد به تعادل هورمونی در بدن خانم‌ها کمک می‌کند و باعث بهبود شرایط جسمی ‌و روحی در آنان می‌گردد. و اما نكته مهم اینكه: در مواردی اثر قرص‌های خوراکی جلوگیری از بارداری کاهش یافته و باید از یک روش مکمل دیگر جلوگیری از بارداری استفاده گردد. این موارد شامل: بعضی از داروها مانند داروهای ضدتشنج، ضدسل، ضدقارچ، خواب‌آور، آنتی‌بیوتیک‌ها و آرام‌بخش‌ها است. اسهال و استفراغ شدید نیز اثربخشی قرص‌ها را کاهش می‌دهد و باید از روش دیگر جلوگیری از بارداری استفاده گردد. ضمنا قرص‌های ترکیبی حجم شیر مادر را کم می‌کند بنابراین زنان شیرده در 6 ماهه اول بعد از زایمان نباید از این قرص‌ها استفاده کنند.

بیشتر بدانید : پیشگیری از بارداری ناباروری می‌آورد؟!

بیشتر بدانید : بهترین روش های پیشگیری از بارداری : چسب، حلقه و هورمون تزریقی

بیشتر بدانید : روشهای موقتی برای پیشگیری از حاملگی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatiran.com -دکتر سوزان قلعه‌باغی (دکترای مدیریت بهداشت و درمان و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد)